تبیان، دستیار زندگی
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در افتتاحیه نیروگاه خورشیدی مجتمع آرادکوه گفت: طی یک سال گذشته و از زمان افتتاح اولین سامانه ریجکت سوز کشور ، این نیروگاه هیچگاه به طور کامل خاموش نبوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع آوری 3 مرحله ای زباله در تهران

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در افتتاحیه نیروگاه خورشیدی مجتمع آرادکوه گفت: طی یک سال گذشته و از زمان افتتاح اولین سامانه ریجکت سوز کشور ، این نیروگاه هیچگاه به طور کامل خاموش نبوده است.

بخش اجتماعی تبیان
نیروگاه زباله سوز

مجتبی عبداللهی در سالگرد راه اندازی اولین سامانه ریجکت سوز مجتمع آراد کوه و افتتاحیه نیروگاه خورشیدی گفت: این نیروگاه با این حجم اولین بار است که در کشور افتتاح می شود که بااستفاده از نور خورشید و تکنولوژی روز دنیا فعال است. این در حالی است که طی سالهای اخیر فعالیت های زیادی را در این زمینه انجام داده ایم تا این مجموعه با ظرفیت 50 کیلووات افتتاح شود .
وی با بیان اینکه از زمان افتتاح این نیروگاه در 20 بهمن ماه 93 هیچگاه نیروگاه زباله سوز به طور کامل خاموش نبوده است، یادآورشد: در برخی مواقع کوره ها نیازمند تعمیر بودند که به سرعت دوباره راه اندازی شده اند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه از هر 200 تن زباله 3 مگاوات برق تولید می شود، خاطرنشان کرد: از این 3مگاوات برق 30هزار لامپ 100 واتی برق 1300 خانوار را می تواند تولید کند .
عبداللهی با بیان اینکه قوانین اجازه ساخت زباله سوز در شهر تهران را به ما نمی دهد، افزود: زباله سوز مجتمع آرادکوه برابر با استانداردهای لازم احداث شده است. به طوری که می توان همین زباله سوز را در داخل شهر تهران و در کنار مجتمع های مسکونی ساخت همانند کشورهای دیگر که این زباله سوز را در درون شهرهای خود دارند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه درنظرداریم سایر زباله سوزها را هم در مجتمع اراد کوه بسازیم، خاطرنشان کرد: هر زباله سوز 2هزار تن زباله  برابر با هزار میلیارد تومان  سرمایه نیاز دارد که در حال حاضر با ساخت این زباله سوز با قیمت ارز برابر با 120 میلیاردتومان هزینه در بر دارد. همچنین برای سوزاندن 7 تا 7هزار و 500 تن زباله یک زباله سوز هزار و 600 تنی با هزینه 1000میلیاردتومانی نیاز داریم.
وی در خصوص اینکه مجتمع آرادکوه درسال 1335 دفن زباله را در خود داشته، خاطرنشان کرد: از سال 35 تا 76 آرادکوه به صورت دفن محور و از سال 76 تا 84 دوره گذر یا آزمایشی را طی کرد . چرا که در آن زمان سوله ای وجود داشت که توانایی تفکیک زباله را داشت که عملا 200 تن عملکرد روزانه آن بود .
عبداللهی با بیان اینکه از میزان ریجکت با زباله قابل سوزاندن 200 تن زباله سوزانده شده و مابقی دفن می شود گفت: اگر زباله سوز ها آماده شوند این میزان زباله قابل تبدیل به انرژی خواهد بود.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه طی چندسال گذشته کارخانه تصفیه شیرآبه را نیز در این مجتمع داشته ایم ، خاطرنشان کرد : در آینده نزدیک چیزی به نام شیرابه نخواهیم داشته چرا که بیش از 90 درصد شیرابه زباله خشک شده است.
عبداللهی در پایان افزود: شهرتهران 15 هزار نیروی کارگر خدمات شهری فعال دارد که جمع آوری زباله را در 3 مرحله انجام می دهند که وظیفه نظافت و رفت و روب در پایتخت به همین منظور مطلوب است .


منبع:شهرنوشت