تبیان، دستیار زندگی
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: ساماندهی بهینه منابع انسانی، کلیدی ترین کار در آموزش و پرورش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها گزینه برای ارتقاء جایگاه فرهنگیان، رتبه بندی است

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: ساماندهی بهینه منابع انسانی، کلیدی ترین کار در آموزش و پرورش است.

بخش اجتماعی تبیان
فرهنگیان

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، اسفندیار چهاربند در جمع اعضای روسا و مسئولان فناوری اطلاعات مناطق و شهرستان های استان، اظهار کرد: بین منابع مالی و منابع انسانی رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
وی افزود: دولت از نظر منابع مالی محدودیت دارد و بایدصرفه جویی و مدیریت منابع مالی و انسانی در اولویت قرار گیرد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بیشتر منابع و اعتبارات مالی آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی همکاران می شود و برای پرداخت سایر هزینه اعتبارات بسیار محدودی وجود دارد.
چهاربند نیروی انسانی را در دستگاه تعلیم و تربیت بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد: با وجود اینکه موقعیت و فرصت های بیشتری در آموزش و پرورش هست، لیکن در بخش جذب و نیازسنجی مشکلاتی وجود دارد.
وی بر این نکته تاکید کرد که در نیاز سنجی نیروی انسانی باید با مرحله تربیت معلم مستقیماً در ارتباط بود، افزود: متاسفانه در حال حاضر در بحث ارتقاء جایگاه فرهنگیان به جز رتبه بندی معلمان برنامه ای وجود ندارد و این کار انگیزه را برای کار بهتر کاهش داده و انگیزه لازم را برای فعالیت و تدریس در کلاس کمتر می کند.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حساسیت جذب و به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اضافه کرد: در مناطق محروم و صعب العبور گاهاً به خاطر فراهم کردن بستر مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزان یک دانش آموز وجود دارد که یک معلم هم برای تعلیم و تربیت این دانش آموز اختصاص یافته است.
چهاربند بیان کرد: به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش قلمرو بسیار تخصصی و فنی است که ممکن است برای دیگران به راحتی قابل هضم نباشد.
وی خاطرنشان کرد: عدالت حکم می کند که در استان های محروم سرانه دانش آموزی بیشتری تخصیص یابد و آموزش و پرورش هم در همین راستا گام برمی دارد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش افزود: باید گفتمان آموزش و پرورش از حالت متمرکز به غیر متمرکز تغییر پیدا کند.
چهاربند به وجود ذینفعان چهار گانه مدیران، معلمان، دانش آموزان و دولت در ساماندهی بهینه نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: جمع کردن منافع مدیران، معلمان و دانش آموزان با مصالح دولت یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش است.
وی تصریح کرد: تمام برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش برای فراهم کردن خدمات به دانش آموزان است و این خدمات باید با کیفیت مطلوب همراه باشد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ساماندهی سامانه های اطلاعاتی را امری جدی برشمرد و افزود: باید سامانه های چندگانه به گونه ای راه اندازی شود که با هم همخوانی داشته باشند.
چهاربند به وجود 107 هزار کاربر در مدارس کشور اشاره و اظهار کرد: باید این کاربران مهارت های لازم را برای ورود اطلاعات به سامانه ها داشته باشند و آموزش نقطه عطف این حرکت است.
وی اشکالاتی را هم در سامانه های موجود قابل تصور برشمرد و اظهارکرد: باید در بحث نرم افزاری هم اصلاحاتی صورت بگیرد تا بهتر و دقیق تر بتوان در خصوص ساماندهی نیروی انسانی برنامه ریزی کرد.
چهاربند تصمیمات کمیته برنامه ریزی را تعیین کننده برشمرد و گفت: کمیته برنامه ریزی باید با نهایت دقت و وسواس ساماندهی بهینه را در دستور کار خود قرار دهد تا از تحمیل هزینه اضافی به دولت جلوگیری شود.


منبع:ایسنا