تبیان، دستیار زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح ایرانگردی با كوله پشتی برای جوانان با شناسایی ۳۵۰ نقطه اردوگاهی از نیمه دوم سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوله پشتی سفر برای جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح ایرانگردی با كوله‌پشتی برای جوانان با شناسایی ۳۵۰ نقطه اردوگاهی از نیمه دوم سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

بخش اجتماعی تبیان
گردشگری


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش‌بینی كرد درآمد گردشگری كشورمان تا 10 سال آینده 5 برابر شود.  مسعود سلطانی‌فر در بناب با بیان اینكه درآمد كنونی كشور از محل گردشگری را حدود 6میلیارد دلار در سال است، افزود انتظار می‌رود درآمد گردشگری كشورمان در افق 1404 به 30 میلیارد دلار افزایش یابد. او با اشاره به دستاورد مهم مذاكرات هسته‌ای گفت: پساتحریم آینده روشنی در حوزه گردشگری برای كشورمان ترسیم كرده است و امیدواریم توسعه گردشگری موتور محركه توسعه اقتصادی كشور باشد.

كشور ما با توجه به وجود آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری در بین 15 كشور اول دنیا قرار گرفته ولی با توجه به شرایط خاص در سال‌های گذشته رتبه 45 دنیا در ورود گردشگر و رتبه 35كشورهای دنیا از لحاظ كسب درآمد گردشگری را دارد

او ادامه داد: توسعه فعالیت‌های گردشگری از اهداف دولت است و رئیس‌جمهور نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند ولی به علت شرایط خاص تحریم كه در سال‌های گذشته به وجود آمده بود كشور ما نتوانسته است جایگاه گردشگری خود را در دنیا به دست آورد. سلطانی‌فر گفت: كشور ما با توجه به وجود آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری در بین 15 كشور اول دنیا قرار گرفته ولی با توجه به شرایط خاص در سال‌های گذشته رتبه 45 دنیا در ورود گردشگر و رتبه 35كشورهای دنیا از لحاظ كسب درآمد گردشگری را دارد.

ایرانگردی با كوله‌پشتی

به نظر می‌رسد توسعه گردشگری در كشور حوزه‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. حوزه جوانان یكی از این حوزه‌هاست.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح ایرانگردی با كوله‌پشتی برای جوانان با شناسایی ۳۵۰ نقطه اردوگاهی از نیمه دوم سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. محمدرضا رستمی درباره طرح كوله‌پشتی برای جوانان گفت: در این طرح ۳۵۰ نقطه را در ایران شناسایی كرده‌ایم كه امكان كمپ در آن نقاط وجود دارد و اكنون استفاده خاصی از آنها نمی‌شود. او ادامه داد: یكی از موفق‌ترین مشاركت‌های اجتماعی در تمام دنیا اردو و گردش بوده كه اردو سازمان یافته و گردش غیرسازمان‌یافته است. او با اشاره به اینكه برای ایجاد این مشاركت اجتماعی در كشور جوانان را به لحاظ سطح زندگی در قیاس قرار دادیم، بیان كرد: همه جوانان در كشور در یك سطح نیستند حدود ۱۰ درصد در سطح بالای مالی قرار دارند و ۳۰ درصد نیز در سطح پایین. درباره ۳۰ درصد سطح پایین جامعه می‌توانیم برای آنها اردو برگزار كنیم. ۶۰ درصد متوسط جوان جامعه نیز می‌توانند شرایطی را فراهم كنند كه خودشان به گردش بروند. رستمی در این باره كه چطور می‌توان سفری با هزینه پایین و محیط شاد برای جوانان ایجاد كرد، اظهار داشت: برای ایجاد یك برنامه حدود ۵ تا ۱۰ روزه با ارزان‌ترین قیمت و مهیا بودن شرایط و ارائه برنامه‌ها در كمپ‌ها به این نتیجه رسیدیم كه بحث ایرانگردی ارزان‌قیمت یا ایرانگردی با كوله‌پشتی را طراحی كنیم كه مسیر اردوهای حمایتی، اردوهای ان جی اویی و گردش‌های فردی یا تیمی جوانان را در بر داشته باشد كه ۳۵۰ نقطه در این راستا شناسایی شدند.

گردشگری همراه با اشتغال

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در این مسیر فكر كردیم كه تنها مساله گردش مطرح نباشد بلکه به موضوع اشتغال نیز توجه كنیم. بر این اساس متوجه شدیم كه در این مناطق زمین‌هایی وجود دارد كه متعلق به روستاییان است و بلااستفاده مانده است.

همه جوانان در كشور در یك سطح نیستند حدود ۱۰ درصد در سطح بالای مالی قرار دارند و ۳۰ درصد نیز در سطح پایین. درباره ۳۰ درصد سطح پایین جامعه می‌توانیم برای آنها اردو برگزار كنیم. ۶۰ درصد متوسط جوان جامعه نیز می‌توانند شرایطی را فراهم كنند كه خودشان به گردش بروند

براساس این طرح قصد داریم به روستاییان اعلام كنیم كه این مناطق را تبدیل به كمپ گردشگری جوانان كنند اما الزاما هر فردی كه این كار را انجام می‌دهد باید یك جوان باشد. از سوی دیگر به جوان‌هایی كه در نزدیكی این كمپ‌ها زندگی می‌كنند اعلام می‌كنیم كه می‌توانند در این كمپ‌ها محصولات خود را ارائه كنند. رستمی تصریح كرد: بر این اساس هم بحث اشتغال در حوزه گردشگری، هم تفریح و نشاط و هم مشاركت اجتماعی ایجاد می‌شود كه همه این موضوعات منجر به توسعه امید در بین جوانان خواهد شد. او تصریح كرد: این طرح در این هفته آماده می‌شود اگر تصویب نهایی به دست آورد باید تفاهم نامه‌هایی با وزارت كشور، سازمان میراث فرهنگ و گردشگری، سازمان شهرداری‌های كشور و وزارت راه امضا شود. قصد داریم یك تفاهم نامه نیز با اصناف داشته باشیم و با وزارت راه نیز هماهنگ كنیم تا امكان دسترسی به این كمپ‌ها را در مسیر جاده‌ای فراهم كنند. او گفت: اصنافی مانند هواپیمایی در بخشی از طول سال می‌توانند حتی تا ۸۰ درصد تخفیف در اختیار ما قرار دهند كه ما می‌توانیم با تفاهم این اقدام را انجام دهیم . رستمی ادامه داد: با هتل‌ها نیز وارد مذاكره شده‌ایم در حال حاضر با ۴۰ هتل مذاكره كرده‌ایم كه حاضر شده‌اند در بعضی از ایام، اقامت را تا ۸۵ درصد با تخفیف در اختیار ما قرار دهند.


منبع : آرمان