تبیان، دستیار زندگی
بیش از دوسال از استقرار دولت یازدهم می گذرد دولتی که با شعار تعبیر و امید به دنبال گشایش قفل بسیاری از گرفتاری های مردم در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است اما نمره دولت یازدهم در مسائل اجتماعی چند است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارنامه درخشان آقای رییس جمهور

بیش از دوسال از استقرار دولت یازدهم می‌گذرد دولتی که با شعار تدبیر و امید به دنبال گشایش قفل بسیاری از گرفتاری‌های مردم در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است اما نمره دولت یازدهم در مسائل اجتماعی چند است؟

محدثه امیری- بخش اجتماعی تبیان
دکتر حسن روحانی


بیش از دوسال از استقرار دولت یازدهم می‌گذرد دولتی که با شعار تدبیر و امید به دنبال گشایش قفل بسیاری از گرفتاری‌های مردم در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. به مناسبت هفته دولت نگاهی به کارنامه دولت روحانی در حوزه‌های مختلف انداخته‌ایم تا ببینیم در این زمان که نیمی از عمر آن گذشته است چند درصد وعده‌های داده شده محقق گشته است .
در این بین به عقیده کارشناسان به دلیل تمرکز دولت بر مسائل سیاسی به ویژه روابط بین‌الملل و مسائل اقتصادی ،مسائل اجتماعی مغفول مانده است. مسائلی از جمله بیکاری، طلاق، ازدواج جوانان، اعتیاد، بالا رفتن آمار جرم و خشونت، افزایش پرونده‌های قضایی، حجاب ، اوقات فراغت جوانان و مشکلات محیط زیستی از جمله مواردی هستند که نگرانی‌های زیادی را در بین مردم به وجود آورده است.
در حوزه محیط زیست می‌توان گفت که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست تاکنون برنامه‌های بسیار مهمی را در این سازمان به اجرا درآورده است.
 پیگیری ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها، همکاری محیط زیستی با آموزش و پرورش و سایر کشورها، همکاری با ساماندهی پسماندها، تدوین لایحه توقف بهره برداری از جنگل‌ها، افزایش جریمه‌های محیط زیستی و تخصیص اعتبار برای حفاظت از تالاب ها برخی از مهمترین فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته است.

یکی از مسائلی که گله‌های فراوانی را از سوی جوانان برانگیخته مسأله توجه به موضوع شادی و اوقات فراغت جوانان است. بی آنکه مسئولین در نظر داشته باشند اگر می‌خواهیم توسعه اقتصادی و شادی و نشاط را در جامعه فراهم کنیم، باید بسترهای مناسب حوزه‌های اجتماعی و رفاه را ایجاد کنیم.


اما در عین حال مسائلی مانند ارتقاع کیفیت بنزین و استاندارد خودروها، آلودگی هوا، مرگ تعداد زیادی از حیات وحش به دلیل عدم چاره‌اندیشی و اجرای برنامه‌های مناسب در زمینه زمین‌خواری و کاهش دست اندازی به عرصه‌های ملی از جمله مواردی است که دولت باید توجه بیشتری به آن نشان دهد.
مسائل اجتماعی گرفتاری‌های زیادی را برای دولت ایجاد كرده است. با وجود وعده‌های فراوانی که داده شده ركود و بیكاری همچنان در جامعه بیداد می‌کند که به‌شدت ناهنجاری‌های اجتماعی را گسترش می‌دهند. لازم است اکنون که مسأله تحریم‌ها تا حدی حل شده است هرچه زودتر چاره‌ای برای این مشکلات اندیشیده شود.
آمار طلاق و اعتیاد همچنان بالا می‌رود/ آسیب‌های اجتماعی همچنان رو به افزایش
رئیس‌جمهور در روز تنفیذ خود دغدغه‌اش را دو موضوع معیشت مردم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.چرا که نگرانی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و آمار طلاق و اعتیاد همچنان رو به افزایش است. به گونه‌ای که سال گذشته اعلام می‌شد از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود اما امسال این آمار به یک مورد طلاق به ازای سه ازدواج رسیده است. و رشد این آمار نگران کننده در حالی است که انتظار داریم اقدامی مناسب برای کاهش این آسیب‌ها اندیشیده شده و به اجرا در بیاید.
جوانان همچنان در انتظار تحقق وعده‌ها
یکی از مسائلی که گله‌های فراوانی را از سوی جوانان برانگیخته مسأله توجه به موضوع شادی و اوقات فراغت جوانان است. بی آنکه مسئولین در نظر داشته باشند اگر می‌خواهیم توسعه اقتصادی و شادی و نشاط را در جامعه فراهم کنیم، باید بسترهای مناسب حوزه‌های اجتماعی و رفاه را ایجاد کنیم.
موضوع دیگری که دولت باید مورد توجه قرار دهد این است که در آینده آسیب‌های اجتماعی به درون خانواده‌ها کشیده خواهند شد و زنان و کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد، هرچند که در حال حاضر شاهد مشکلات فراوانی در این زمینه هستیم. علاوه بر آن باید بگوییم که این آسیب‌ها در آینده به سمت شادی‌های آنی و فضای مجازی حرکت می‌کنند.
از سویی به دلیل گرایش بالای جوانان به سمت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که هر روز بیشتر از روز قبل توسعه می‌یابد، باید ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی شناسایی شود چرا که باید در هر صورت بپذیریم کنترل این فضا و محدود کردن آن نه تنها میسر نیست بلکه راه حلی ساده انگارانه است و منجر به گرایش بیشتر افراد به این شبکه‌ها خواهد شد.
کارنامه قابل قبول دولت در زمینه سلامت
یکی از مهمترین وعده‌های دولت در زمینه‌ی سیاست‌ها و برنامه های اجتماعی تحول در حوزه‌ی سلامت و گسترش بیمه‌ی همگانی بود. دولت با طرح بیمه‌ی سلامت توانست همگام با بهره‌مند سازی شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی، چشم اندازهایی امیدوار کننده در زمینه ی تحول در بخش سلامت پدیدار سازد.
دولت در حوزه اجتماعی با اجرای «طرح تحول نظام سلامت» اقدامات مناسبی صورت داده است. همچنین دولت یازدهم طرح بیمه سلامت ایرانیان را راه اندازی کرده است که از این طریق یارانه بیمه سهم دولت بیش از گذشته شده و بیماران راحت تر از قبل می توانند هزینه های درمانی خود را پرداخت کنند.

دولت در حوزه اجتماعی با اجرای «طرح تحول نظام سلامت» اقدامات مناسبی صورت داده است. همچنین دولت یازدهم طرح بیمه سلامت ایرانیان را راه اندازی کرده است که از این طریق یارانه بیمه سهم دولت بیش از گذشته شده و بیماران راحت تر از قبل می توانند هزینه های درمانی خود را پرداخت کنند.


طرح نظام رتبه بندی فرهنگیان هم از اقدامات خوب دولت است که به گفته کارشناسان باید سال‌ها پیش انجام می‌شد. در بحث فرهنگی نیز جامعه فرهنگی - هنری و صاحبان اندیشه رابطه خوبی با دولت ها نداشتند، در حالی که دولت میان این گروهها آشتی برقرار کرده است.
فضای گفت‌گو در دولت دکتر روحانی
اگر چه دولت تلاش می‌کند جامعه را از فضای بسته گذشته بیرون بیاورد اما شاید دراین زمینه هنوز جای کار وجود دارد. امیدواریم همانطور که در سیاست خارجی دولت توانست با چانه زدن، گفت و گو و لابی کردن ایران را از این بحران بین‌المللی بیرون بیاورد و به راه حل دست یابد، در سیاست داخلی هم فضا را به سمت گفت و گو بکشاند.
چرا که می‌توان با گفت و گو پیچیدگی‌ها را حل کرد و برای مسائل سیاسی – اجتماعی داخل کشور راه حل پیدا کرد.
توجه به قومیت‌ها و کاهش تنش‌ها
یکی دیگر از اقدامات اجتماعی مثبتی که از سوی دولت تدبیر و امید انجام شده توجه به اقلیت‌های قومی است که در همین زمینه دکتر حسن روحانی مشاور ویژه ای را در این خصوص برای خود انتخاب کرده و در طول مدت یک سال و اندی عمر دولتش بیش از دولت های گذشته توانسته رضایت اقلیت های قومی را به همراه داشته باشد.

تدوین منشور حقوق شهروندی در کشور هم از جمله اقدامات تحسین برانگیز اجتماعی دکتر حسن روحانی و دولت اعتدال بود که البته هنوز به تصویب هیات وزیران نرسیده است اما به هر حال این ایده گامی بزرگ در جهت حضور همه گروه‌ها در اجتماع و دستیابی به حقوقشان است.
با نگاهی به کارنامه اجتماعی دولت یازدهم می‌توان گفت مسئله‌ای که مورد بی‌توجهی قرار گرفته آسیب‌های اجتماعی است که تبعات بسیار زیادی برای جامعه داشته و باید به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.
حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در هر دولتی چنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که اقدامات این چنینی نمی تواند پاسخگوی کامل مطالبات مردم در این زمینه باشد. پس از دولت یازدهم هم انتظار می رود به این حوزه‌ها نگاه ویژه‌تری داشته باشد.


مطالب مرتبط:

ای گشت ارشاد در برنامه های روحانی
درسی که روحانی به مسوولان داد

جوانان از دولت روحانی چه می خواهند؟