تبیان، دستیار زندگی
افرادی به مراکز یادشده اعتماد کرده اند و در حال دریافت خدمات از مرکز هستند و احتمال دارد اگر مرکز را تعطیل کنیم دوباره به مصرف مواد روی بیاورند، زیرا دسترسی مواد به جامعه در قیاس با دسترسی به مراکز درمانی بسیار آسانتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک اعتیاد از نوع یابویی!

اعتیاد محصول بی توجهی فرهنگی دولتهای مختلف است که از آن به عنوان اردوگاه مرگ تعبیر می شود و اخیرا افزایش روزافزون کمپهای ترک اعتیاد نیز بر این مشکلات افزوده است.

فرآوری : طاهره رشیدی- بخش اجتماعی تبیان
اعتیاد

وقتی فردی وارد كمپ یا مركز ترك اعتیاد می‌شود اگر به این فرد دارو داده نشود و اجازه داده شود تا همه عوارض و علائم ترك اعتیاد را خود فرد تجربه كند، از نظر علمی و پزشكی این كار مشكلی ندارد زیرا این روش درمان در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم است و از آن با عنوان بوقلمون سرد یا روش سم‌زدایی، بدون مصرف داروست. بنابراین نمی‌توان گفت ندادن دارو و درمان سرپایی بیمار در این مراكز خطاست زیرا این روش طرفداران زیادی دارد و برخی مكاتب معتقدند فرد باید همه علائم ترك را تجربه كند تا دیگر سراغ مصرف مواد نرود. آن چیزی كه در این مراكز ترك اعتیاد خطا تلقی شده و باعث می‌شود به بهانه این تخلف این مراكز را پلمب كنند برخورد‌های اضافی از نوع برخورد یابویی است كه در این مكان‌ها با بیماران و معتادان صورت می‌گیرد. برای مثال توهین، كتك زدن و قرار دادن مراجعه‌كننده در شرایط نامناسبی كه دچار عوارض پزشكی شده و برای مثال دچار حمله قلبی، جنون یا به هم ریختن سیستم شناسایی خود در حین درمان شود؛ این یك فوریت پزشكی است و باید در آن مداخله درمانی صورت بگیرد. مراكز غیرمجاز همان مراكزی هستند كه این خدمات را ارائه نداده و به آن آگاهی ندارند. برای مثال بیماری كه دچار توهم است را به جای اینكه به بیمارستان روانپزشكی ارجاع دهند، زنجیر می‌كنند یا بیماری كه مشكل قلبی یا درد قفسه سینه دارد را در استخر آب سرد می‌اندازند و باعث سكته یا حمله قلبی او می‌شوند. به همین دلیل هم اساسا گفته می‌شود مجازات بدنی و جسمی در ترك اعتیاد

اجاره باغ ها و خانه های متروکه با قیمتهای سرسام آور و تجمع صدها معتاد در محیطی محدود بدون حضور تیم پزشکی که غذای معمول آنها به هیچ وجه با رژیم غذایی فرد در حال ترک سازگار نیست، فجایعی هستند که در کمپهای غیرمجاز روی می دهد

جایی ندارد و اگر كسی لغزش یا خطا كرد نمی‌توان به این بهانه او را شلاق زده و تنبیه بدنی كرد. مراكز غیرمجاز ترك اعتیاد به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند: آنهایی كه سوءرفتار دارند و آنهایی كه مراقبت‌های پزشكی را به عمل نمی‌آورند. ندادن دارو به خودی خود به معنای سوءمدیریت پزشكی نیست. روش درمانی NA كه در كشور ما هم مرسوم شده است و در آن مراقبت روانشناسی و رفتاری بیش از درمان دارویی مد نظر قرار می‌گیرد، بهترین و كامل‌ترین روش درمانی اعتیاد است. صرف دور كردن و قرنطینه كردن معتادان باعث بهبودی آنها نمی‌شود.
کمپهای غیرمجاز؛ شکنجه جسمی، روحی و روانی
در کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد که گاها حیثیت انسانی افراد در آن زیر سئوال می رود، اعمالی غیرانسانی همچون شکنجه جسمی، روحی و روانی معتادان صورت می گیرد که از دیدگاه اسلام و قرآن، بسیار زشت و مستحق مجازات سنگین است.
وعده های نامناسب غذایی، بهره کشی اقتصادی و ... از معتادان شایسته نیست و باید ارگانی ویژه جهت مقابله با این پدیده شوم آغاز به کار کند.
اجاره باغ ها و خانه های متروکه با قیمتهای سرسام آور و تجمع صدها معتاد در محیطی محدود بدون حضور تیم پزشکی که غذای معمول آنها به هیچ وجه با رژیم غذایی فرد در حال ترک سازگار نیست، فجایعی هستند که در کمپهای غیرمجاز روی می دهد و با اقدام کند مسئولان در جهت مقابله با آن، شاهد گستاخی هرچه بیشتر آنان هستیم که پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و علاوه بر اخاذی از خانواده ها، شربت مرگ را به حلقوم بیماران می ریزند.
سرگردانی خانواده ها و روی آوردن به مراکز غیرمجاز
متاسفانه خانواده ها به علت سردرگمی و عدم وجود نهادی مشخص در جامعه برای ساماندهی معتادان به کمپهای غیرمجاز روی آورده و از آنجا که گردانندگان این مراکز غیرمجاز فاقد کمترین علم برای مراقبت از فرد در حال ترک هستند، ترجیح می دهند از آسانترین کار که همان رها کردن فرد به امان خداست استفاده کنند و در جواب خانواده های نگران بگویند: اینطوری بهتر است، بگذارید کمی با سختی های روزگار آشنا شوند تا قدر آغوش گرم خانواده را بدانند.
از نظر گردانندگان کمپهای غیر مجاز، مشاوره های پزشکی و دادن غذا و داروی مناسب به افراد در حال ترک نوعی لوس کردن آنهاست و موجب گرایش مجدد آنان به سمت اعتیاد می شود.
گردانندگان کمپهای غیرمجاز که عمدتا خودشان معتاد هستند از بیماران در حال ترک برای رتق و فتق امور جاری کمپ ها استفاده می کنند و دایر کردن این مراکز برایشان حکم سود خالص را دارد.
جمع آوری معتادان به زور کتک و حبس طولانی مدت
مشاوران مجرب ترک اعتیاد باور دارند مهمترین عامل در ترک اعتیاد، اراده شخصی بیمار است و در این چرخه نباید به زور و کتک و... متوسل شد که متاسفانه در کمپهای غیرمجاز ترک اعتیاد عکس این موضوع صادق است و اکثر معتادان به زور کتک و طی عملیات تعقیب و گریز به این مراکز آورده می شوند و در ادامه، بعد از حضور خانواده ها، فرم رضایتنامه تکمیل و فرد تحت درمان کذایی قرار می گیرد.

به مراکز شناسایی شده غیرمجاز ‌مهلت‌های چندماهه داده شد تا خود را به استانداردها نزدیک کنند. با وزارت بهداشت و بهزیستی هم هماهنگ شد تا به محض کسب استانداردهای حداقلی به مراکز مجوز بدهند.

بعد از انتقال اجباری معتاد به مراکز ترک که با آثار روانی مخربی همراه است، گردانندگان کمپ ها خانواده ها را مجاب می کنند که فرزندانشان باید حداقل چهار ماه و حداکثر 6 ماه مهمان آنها باشند تا بدنشان سم زدایی شود.
ضرب‌الاجل 6ماهه به 200 مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد
در کل کشور حدود 6700 تا 7000 مرکز درمان اعتیاد داریم که از این تعداد حدود 5700 مرکز، درمان سرپایی هستند و درمان‌های نگه دارنده با متادون و سم زدایی را انجام می‌دهند. تعدادی مراکز کاهش آسیب نظیر شلترها و دی آی سی‌ها و تعدادی هم مراکز درمان اقامتی میان مدت هستند که عمدتا با رویکرد درمان پرهیز مدار کار می کنند و از بهزیستی مجوز می‌گیرند. 16 مرکز ماده 16 هم داریم که معتادان متجاهر خیابانی با حکم قضایی در آنجا نگه‌داری می‌شوند.
پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از مجموع مراکز یادشده، حدود 1000 مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر این اساس تعداد زیادی مرکز غیرمجاز شناسایی شدند. بخشی از آنها حداکثر استانداردهای درمانی را رعایت می‌کردند اما مجوز فعالیت نداشتند. برخی مراکز هم وضعیت بسیار نابسامانی داشتند و در بدو ورود هیاتهای نظارت و بازرسی پلمپ شدند.

افشار ادامه داد: به مراکز شناسایی شده غیرمجاز ‌مهلت‌های چندماهه داده شد تا خود را به استانداردها نزدیک کنند. با وزارت بهداشت و بهزیستی هم هماهنگ شد تا به محض کسب استانداردهای حداقلی به مراکز مجوز بدهند.
وی ضمن اعلام این خبر که از مجموع مراکز شناسایی شده که برای آنها فرجه زمانی و ضرب‌الاجل تعیین شده 88 درصدشان شرایط و استانداردهای لازم را احراز کرده‌اند و فعالیت‌هایشان هدفمند و تحت کنترل شده است گفت: 12 درصد دیگر فرجه زمانی شان بیشتر بوده و هنوز فرصت دارند. شمار این مراکز به 150 تا 200 مرکز می رسد که مهلت آنها حداکثر تا شش ماه دیگر به پایان می‌رسد و البته این آخرین فرصت است و اگر به استانداردها نرسند، تعطیل خواهند شد.
پرویز افشار درباره ساماندهی مراکز غیرمجاز درمان اعتیاد اظهار کرد: مرکز مجاز بنا به تعاریف ما، مرکزی است که دارای حداقل استانداردهای لازم باشد و از یکی از دستگاه‌های ذی‌صلاح شامل بهزیستی و وزارت بهداشت مجوز فعالیت اخذ کرده باشد
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره برخورد با مراکز زیرزمینی ترک اعتیاد نیز گفت که تلاش کردیم بر اساس گزارشات مردمی، ناجا و مراکز مجاز یا اطلاعاتی که از طریق معتادان به دست می‌آوریم، این مراکز را شناسایی کنیم.


منبع :ایسنا / خبرگزاری مهر / ارمان

دروازه ورود زنان به اعتیاد

اعتیاد زن و مرد نمی شناسد

اعتیاد در مدارس را جدی بگیریم