تبیان، دستیار زندگی
در چند روز گذشته، خبر مرگ 9 نوزاد بیمارستان امام خمینی (ره) تهران سروصدای زیادی به پاکرده است؛ گفته می شود نوزادان بیماری که در بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان بستری شده بودند، به علت عفونت بیمارستانی فوت شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عفونت بیمارستانی در کمین نوزادان

در چند روز گذشته، خبر مرگ 9 نوزاد بیمارستان امام خمینی (ره) تهران سروصدای زیادی به پاکرده است؛ گفته می‌شود نوزادان بیماری که در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری شده بودند، به علت عفونت بیمارستانی فوت شده‌اند.

بخش اجتماعی تبیان
نوزادان

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تکذیب این خبر تاکید کرده که عفونت بیمارستانی امری اجتناب ناپذیر است، ولی خبر مرگ نوزادان نارس به دلیل عفونت واقعیت ندارد.

وی گفته که اخیرا گزارشی مبنی بر احتمال عفونت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان داشتیم که بلافاصله بخش تعطیل و نسبت به از بین بردن کلونی های احتمالی عفونت اقدام شد که این مساله امری کاملا عادی است.

به گفته روابط عمومی این دانشگاه «در مورد مذکور پس از بررسی های به عمل آمده، مشخص شد که عامل عفونت یک میکروب واحد (آسینتوباکتر) بوده است.» یعنی با شناسایی عامل بروز این مشکل، این بخش تعطیل شده و دوباره پس از رفع آن، بخش مراقبت های ویژه نوزادان بازگشایی شده است.

احمد آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: این موضوع حتما در مجلس بررسی خواهد شد و اگر صحت این مساله اثبات شود و به این نتیجه برسیم که عفونت بیمارستانی عامل مرگ این نوزادان بوده است، خاطیان این اقدام باید پاسخگو بوده و با آنها برخورد می شود

بخش NICU، بخش مراقبت های ویژه نوزادان است که در آن نوزادان نارس و بیمار بستری می شوند. به گفته مسئولان این بیمارستان، با توجه به داشتن پیش زمینه های بیماری در این نوزادان، مرگ به دلیل عفونت های بیمارستانی نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها، اتفاق می افتد.

مجلس موضوع را پیگیری می کند

وزارت بهداشت قبول دارد که عفونت بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان وجود دارد، اما عامل مرگ این نوزادان را عفونت بیمارستانی نمی داند.

احمد آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: این موضوع حتما در مجلس بررسی خواهد شد و اگر صحت این مساله اثبات شود و به این نتیجه برسیم که عفونت بیمارستانی عامل مرگ این نوزادان بوده است، خاطیان این اقدام باید پاسخگو بوده و با آنها برخورد می شود.

به گفته این نماینده مجلس، عفونت بیمارستانی در کشور ما رواج دارد و بی احتیاطی در رعایت بهداشت محیط بیمارستانی، گاهی اوقات باعث می شود که بیمارستان های ما یک نفر را مداوا کنند، ولی در عوض چند نفر دیگر از بیماران را به عفونت های بیمارستانی گرفتار کنند.

آریایی نژاد عنوان می کند که نباید بیمار نوزاد یا بزرگسال به محض ورود به بیمارستان، بیمارتر از قبل شود و عفونت بیمارستانی، سلامت او را تهدید کند.

نظارت های ناکافی برای کنترل عفونت

بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، هر سال حدود شش میلیون نفر در کشور بستری می شوند که بین 10 تا 15 درصد آنها، یعنی سالانه حدود 600 هزار بیمار به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند. آمار دقیقی در دست نیست که از این 600 هزار نفری که به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند، سالانه چند نفرشان فوت می شود؟

نباید در بیمارستان های ما شرایط طوری باشد که هر کسی، به هر بخش بیمارستانی که دلش خواست برود و کسی هم جلودار او نباشد. رفت و آمد زیاد مردم در بخش های بستری، عامل مهمی است که باعث شده است که عفونت های بیمارستانی در کشور ما بسیار بالا باشد

البته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرده که مرگ نوزادان بیمار به دلیل عفونت های بیمارستانی «اجتناب ناپذیر» است. این روابط عمومی توضیح داده که عفونت بیمارستانی یکی از عوارض شایع در بیماران بستری، بخصوص در بیماران بخش های ویژه است و عفونت نوزادان در NICU با توجه به وزن پایین، نارس بودن و بیماری های زمینه ای نوزادان، امری اجتناب ناپذیر است.

اما عابد فتاحی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می کند که برای جلوگیری از مرگ نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه، باید سطح نظارت ها بسیار افزایش پیدا کند، زیرا در شرایط فعلی باز هم احتمال بروز چنین خطاهایی وجود دارد.

این نماینده مجلس هم عنوان می کند که نباید در بیمارستان های ما شرایط طوری باشد که هر کسی، به هر بخش بیمارستانی که دلش خواست برود و کسی هم جلودار او نباشد. رفت و آمد زیاد مردم در بخش های بستری، عامل مهمی است که به گفته عابدی باعث شده است که عفونت های بیمارستانی در کشور ما بسیار بالا باشد.

همچنین عابدی بر این باور است که باید سطح نظارت های بهداشتی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، بسیار قوی تر از بخش های دیگر باشد، زیرا نوزادان بیمار به دلیل شرایط جسمی شان، بیشتر مستعد عفونت های بیمارستانی هستند.

عفونت ها؛ چالش این روزهای وزارت بهداشت

چند هفته مانده به پایان سال 93 نیز 15 بیمار در مراجعه به کلینیک چشم پزشکی رازی در شمال تهران و پس از تزریق داروی «اوستین»، دچار نابینایی شدند. 21 چشم از این افراد نابینا شد و در این حادثه هم بحث شیوع عفونت در حین تزریق این دارو و نابینایی پس از آن در رسانه ها منتشر شد.

به گفته فتاحی، این که فقط به فاصله چند هفته از این حادثه، چندین بیمار نوزاد هم به دلیل عفونت های بیمارستانی کشته شوند، کارنامه خوبی برای وزارت بهداشت نیست.

به عقیده او، تلفات زیاد عفونت های بیمارستانی در هفته های اخیر، زنگ خطر مهمی را به صدا درآورده است که اگر به آن توجه نشود، احتمال تکرار چنین خطاهایی وجود خواهد داشت.

عفونت بیمارستانی در بیمارستان ساری

تابستان سال گذشته ۱۷ نفر از بیماران ساروی برای عمل آب مروارید چشم به بیمارستان نیمه شعبان ساری مراجعه کرده بودند که چند روز پس از عمل جراحی به عفونت چشمی مبتلا شدند، براساس اخبار اعلامی چهار نفر از این بیماران نیز با عوارض شدید چشمی مواجه شدند.

همان زمان معاون درمان وزیر بهداشت در گفت وگو با رسانه ها عامل اصلی را انتقال عفونت بیمارستانی به دست پزشکان و پرستاران عنوان کرد، اما با پیگیری های انجام شده از معاونت درمان این استان عفونت پیش آمده ناشی از استریل نبودن دستگاهی در اتاق عمل چشم این بیمارستان عنوان شد.

بیمارستان نیمه شعبان ساری دارای بخش های مختلف چشم، اعصاب، داخلی، ارتوپدی، زنان، رادیولوژی و اطفال بوده و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.


منبع : جام جم انلاین