تبیان، دستیار زندگی
از این پس از سامانه پیامكی 101 استفاده های آموزشی نیز خواهیم كرد تا از این طریق به ارتقای مهارت ها و قابلیت های زنان و خانواده ها كمك كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سامانه ای برای طلاق نگرفتن

از این پس از سامانه پیامكی 101 استفاده های آموزشی نیز خواهیم كرد تا از این طریق به ارتقای مهارت ها و قابلیت های زنان و خانواده ها كمك كنیم

فرآوری : ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
سامانه 101

اینکه از هر سه زوج تهرانی، کار یکیشان به طلاق و جدایی می انجامد و اینکه آمار رفقای نیمه راه شهرستانی هم دست کمی از تهرانی ها ندارد را دیگر تنها نمی توان نگران کننده دانست، زیرا این اعداد و ارقام براستی نا امید کننده است!

متاسفانه باید اذعان نمود که یکی از عمده ترین دلایل وفور و شیوع پدیده طلاق و جدایی در کشور ما به تربیت خانوادگیمان بر می گردد و اینکه سر سفره کدامین پدر و مادر ها نان خورده ایم!

اشتباه نشود! اصلا بحث بدی و خوبی تربیت در کار نیست زیرا بسیار دیده ایم که دختران و پسرانی که در خانواده های خوبی تربیت شده اند و انصافا بد هم تربیت نشده اند، راه جدایی در نیمه مسیر زندگی مشترک را پیشه نموده و عیسی به دین خود، موسی به دین خود گفته اند!
 
در این باره به نظر می رسد آنچه در شیوع و وفور طلاق موثر است، استاندارد نبودن تربیت خانوادگی است و اینکه پسر و دختری که جور خاصی تربیت شده و بار آمده اند که تومنی صنار با نحوه تربیتی جنس مخالف توفیر دارد، به راحتی نمی توانند بی خیال آنچه در خانواده شان رسم بوده شده و سعی کنند که منبعد و بعد از ازدواج، جور دیگر زندگی نمایند! به همین خاطر سر از دادگاه های خانواده در می اوردند...
آمارها چه میگویند؟
سال 93  بود مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت و احوال با بیان اینکه امسال حدود ۷۵۰ هزار ازدواج داشته ایم، اعلام کرد: این رقم نسبت به سال گذشته دارای رشد منفی است.

علی اکبر محزون اظهار کرد: آمار ثبت طلاق در سال های اخیر با نوساناتی دارای رشد صعودی بوده، به طوری که از سال 1390 با رشد 1/4 درصد، سال 1391 با رشد 2/5 درصد، در سال 1392 با رشد 4/3 درصد و در 9 ماهه سال جاری با رشد 2/8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.

به ازای 724 هزار و 324 ازدواج سال 93، 163 هزار و 569 طلاق روی داده اند، یعنی از هر 4/4 ازدواج در كشور ما یكی شان سرنوشتش طلاق می شود. این آمار زمانی از یك بحران بزرگ حكایت می كند كه نگاهی به ده سال قبل بیندازیم در سال 83، 723 هزار و 976 مورد ازدواج در كشور ایران به ثبت رسیده است كه اگر آمار 73 هزار و 882 طلاق را در نظر بگیریم نسبت ازدواج به طلاق 8/9 درصد می شود، یعنی از هر ده ازدواج یكی از آنها به طلاق می رسید.

نکته اما اینجا بود که  اکثر این طلاق ها که در سال اول زندگی و حتی ماه های اول رخ می داد با موافقت هر دو زوج و با عنوان طلاق توافقی در موردشان پرونده تشکیل می شد که همین توافقی بودن عاملی برای سهولت و افزایش نرخ طلاق تلقی می شد.
 امسال اما همزمان با ارائه آمارهایی در مورد افزایش طلاق و کاهش ازدواج، موضوع طلاق توافقی و نگرانی در مورد افزایش تعداد این طلاق ها در کشور هم مطرح شد.

در مهم ترین این اظهارنظرها، مقام معظم رهبری با تاکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاه های خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و فرمودند: «قضات محترم با کمک بزرگان خانواده ها، اینگونه مسائل را تقلیل دهند.»
کار به جایی رسیده است که حالا رئیس اداره مددکاری معاونت فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه طلاق توافقی بدون مراجعه به مشاوره دیگر امکان ثبت ندارد، اعلام کرده: «در سال ۹۵ مشاوران واقعی بعد از برگزاری آزمون در دادگاه های خانواده مستقر می شوند»، تا شاید به این طریق جلوی طلاق های توافقی که مثل آب خوردن صورت می گیرند، سدی گذاشته شود .همچنین به تازگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به سازمان هایی اضافه شده است كه قصد دارند در زمینه كنترل و كاهش طلاق فعالیت كنند. آنطور كه یك مقام مسئول در این معاونت اعلام كرده است سامانه تلفنی 101 كه پیش از این به بررسی مطالبات زنان می پرداخت به زودی مشاوره طلاق خواهد داد.
 
به ازای 724 هزار و 324 ازدواج سال 93، 163 هزار و 569 طلاق روی داده اند، یعنی از هر 4/4 ازدواج در كشور ما یكی شان سرنوشتش طلاق می شود. این آمار زمانی از یك بحران بزرگ حكایت می كند كه نگاهی به ده سال قبل بیندازیم در سال 83، 723 هزار و 976 مورد ازدواج در كشور ایران به ثبت رسیده است كه اگر آمار 73 هزار و 882 طلاق را در نظر بگیریم نسبت ازدواج به طلاق 8/9 درصد می شود، یعنی از هر ده ازدواج یكی از آنها به طلاق می رسید. در یك فاصله ده ساله در كشور ایران آمار طلاق دوبرابر شده است و عدد پنج رقمی طلاق، شش رقمی شده است. صحبت كردن از این آمارها حتی روی كاغذ هم یك فاجعه است چه برسد به اینكه بخواهیم عواقب این مساله را در واقعیت جامعه بسنجیم. مسأله طلاق در كشور ما بسیار پیچیده تر از چیزی است كه بتوان با چند عدد و رقم از آن صحبت كرد. سر بر آوردن ژانرهای جدید طلاق عمق فاجعه را دو چندان كرده است، به حدی كه با گسترش طلاق عاطفی می توان از آمار چند برابری زندگی هایی صحبت كرد كه از هم پاشیده اند و كسی از آنها خبر ندارد. روند رو به رشد طلاق در جامعه ایران باعث شده است كه سازمان های مختلف آستین بالا بزنند و برنامه های مختلفی را در این زمینه اجرا كنند، ولی به نظر می رسد كه این برنامه ها راه به جایی نبرده باشند زیرا معضل طلاق سال به سال بحرانی تر می شود و حال ناخوش جامعه از زمستانی دیگر خبر می دهد.

به تازگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به سازمان هایی اضافه شده است كه قصد دارند در زمینه كنترل و كاهش طلاق فعالیت كنند. آنطور كه یك مقام مسئول در این معاونت اعلام كرده است سامانه تلفنی 101 كه پیش از این به بررسی مطالبات زنان می پرداخت به زودی مشاوره طلاق خواهد داد.


 سامانه 101 مشاوره طلاق می دهد
تدوین برنامه های متناسب با روح زمان یكی از مواردی است كه سازمان های مختلف تلاش دارند در برنامه های خود در پیشگیری و مدیریت معضل طلاق مورد توجه قرار دهند. روز گذشته، معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: از این پس از سامانه پیامكی 101 استفاده های آموزشی نیز خواهیم كرد تا از این طریق به ارتقای مهارت ها و قابلیت های زنان و خانواده ها كمك كنیم. اطهره نژادی افزود: تاكنون از زنان در نقاط مختلف ایران درخواست كرده بودیم به ما مطالبات حوزه زنان را اطلاع دهند تا به صورت روزآمد و پویا از خواسته های مردم اطلاع یابیم. او با اشاره به انتقادات مطرح شده در زمینه عملكرد معاونت امور زنان و خانواده گفت: مهم ترین افرادی كه به ما در جهت اطلاع از نیازهای واقعی مردم و میزان تفاوت آن با نیازهای گروه های خاص كمك می كنند، خود مردم هستند و ما از این اطلاعات برای پیشبرد امور استفاده می كنیم. معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: از 11 تیرماه هم زمان با ولادت امام حسن (ع) كه سامانه 101 راه اندازی شد، پیامك های زیادی به دست ما رسیده است و اطلاعاتی از نیازهای زنان مناطق مختلف كشور را به دست آورده ایم. ما قصد داریم تعامل خود را بیشتر كنیم و آموزش های مورد نیاز را به زنان كشور ارائه دهیم. نژادی گفت: ما قصد افزایش تعامل خود با زنان و خانواده را داریم، در این جهت آموزش های مورد نیاز را به آنان ارائه خواهیم داد. یكی از این آموزش ها می تواند در جهت كاهش طلاق باشد چراكه طلاق با نگاه كنترلی صرف كاهش نمی یابد؛ بلكه برای پیشگیری از طلاق باید به مردم آموزش دهیم.


منابع : روزنامه آرمان / شفاف / فرارو