تبیان، دستیار زندگی
طرح خروج پادگان ها از تهران، سال هاست که به یکی از بحث های مهم و داغ مدیریت شهری بدل شده اما تاکنون هیچ قانون و ضابطه و دستورالعملی در این زمینه وجود نداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگ ترین پادگان، از پایتخت بیرون می رود

طرح خروج پادگان ها از تهران، سال هاست که به یکی از بحث های مهم و داغ مدیریت شهری بدل شده اما تاکنون هیچ قانون و ضابطه و دستورالعملی در این زمینه وجود نداشته است.

بخش اجتماعی تبیان
پادگان

حالا به نظر می رسد بعد از سال ها طرحی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تدوین شده تا تکلیف این مساله را مشخص کند. پیروز حناچی، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، با اشاره به تدوین و تکمیل طرح انتقال پادگان ها از شهرها گفت: این طرح با همکاری خوب فرمانده نیروی زمینی از سوی کمیسیون ماده ٥ استان ها تدوین و تکمیل و برای ما ارسال شده بود که شورای عالی معماری و شهرسازی نیز آن را تایید و تصویب کرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، همچنین خبر از تصویب طرحی دیگر در مورد بافت های تاریخی داد و  گفت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در مورد ساخت وساز در مورد حریم بافت های تاریخی پیش آمده، طرحی تهیه شده است که براساس آن قوانین و ضوابط مشخصی برای نحوه ساخت وساز در حاشیه بافت های تاریخی در نظر گرفته شده است

وی در مورد ویژگی های این طرح گفت: دراین طرح هم به ارزش های نیروهای مسلح و جایگاه آنها توجه شده است و هم به ارزش ساختمان های قدیمی و تاریخی پرداخته شده، به بیانی هم منافع نیروهای مسلح درآن دیده شده و هم منافع شهرو شهروندان.  معاون وزیر راه و شهرسازی با ذکر اینکه این طرح قرار است به زودی به صورت پایلوت در خرم آباد اجرایی شود، گفت: پس از اجرای پایلوت این طرح در خرم آباد برای انتقال پادگان های این شهر، طرح یادشده در تمامی شهرهای کشور به اجرا درخواهد آمد و وضعیت پادگان های کشور به صورتی یکپارچه ساماندهی و بهسازی خواهد شد. به گفته حناچی این طرح به زودی برای اجرا، به استانداری های کل کشور ابلاغ می شود تا انتقال پادگان ها در تمام ایران کلید بخورد.  حناچی همچنین با اشاره به اینکه بزرگ ترین طرح انتقال پادگان های پایتخت طرح انتقال پادگان ٠٦ خواهد بود، گفت: این پادگان که در دو بخش و در دو سوی خیابان پاسداران (نزدیک و جنب بزرگراه صیاد شیرازی) قرار دارد و هر کدام حدودا ٣٠ هکتار وسعت دارند بزرگ ترین پادگان تهران است که در این طرح به زودی به بیرون از شهر منتقل خواهد شد.

طرح ساخت وساز در حریم بافت های تاریخی
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، همچنین خبر از تصویب طرحی دیگر در مورد بافت های تاریخی داد و  گفت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در مورد ساخت وساز در مورد حریم بافت های تاریخی پیش آمده، طرحی تهیه شده است که براساس آن قوانین و ضوابط مشخصی برای نحوه ساخت وساز در حاشیه بافت های تاریخی در نظر گرفته شده است.  وی در خصوص اینکه این طرح شامل کدام شهرها می شود ؟ گفت: این طرح برای ١٦٨ شهر بزرگ و مهم مانند تهران، اصفهان، شیراز و... که دارای بافت های تاریخی ارزشمندی هستند تهیه شده است و می تواند نقش موثر و مهمی در ساماندهی و صیانت از این بافت ها و جلوگیری از تصمیمات سلیقه ای مدیران شهری یا میراث فرهنگی داشته باشد.  معاون وزیر اشاره ای هم به طرح شناسنامه دار کردن باغات تهران داشت، او با ذکر اینکه شورای شهر باید کار شماره گذاری درختان را انجام دهد، گفت: این امر قانون است و مطابق آن باید همه جا، به خصوص در فضاهای عمومی درختان کهنسال شناسایی و پلاک گذاری شود تا کسی جرات قطع یا تعرض به درختان را نداشته باشد.



منبع: اقتصاد آنلاین