تبیان، دستیار زندگی
سرچ می زنم، کلید واژه های خرید، فروش و مواد مخدر را تایپ می کنم، چند سایت باز می شود و چند وبلاگ و چند صفحه که فیلتر شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاچاقچیان مجازی

سرچ می زنم، کلید واژه های خرید، فروش و مواد مخدر را تایپ می کنم، چند سایت باز می شود و چند وبلاگ و چند صفحه که فیلتر شده است.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
فروش اینترنتی مواد مخدر

مشتریان پیتزا و مرغ سوخاری و جوجه و کباب تنها کسانی نیستند که در خانه می‌نشینند و سفارش آنها از راه می‌رسد که مشتریان انواع مواد مخدر و محرک نیز با چند کلیک، سفارش می‌دهند و جنس را درِمنزل تحویل می‌گیرند؛ این حکایتِ خرید مواد، بدون چَک و چانه زدن و بدون در خطر افتادن است.

سایت های فروش مواد سال هاست در فضای مجازی فعالیت دارند و مدت هاست از این طریق مشتری جذب می کنند البته پلیس همواره در کمین آنها نشسته و سالی چند سایت را بسته و چند گروه از گردانندگان را دستگیر کرده، ولی با این حال باز هم این قاچاقچیان هستند که باردیگر شبکه های فروش و توزیع مواد مخدر را در فضای مجازی راه می اندازند.

تاکنون 51 سایت فارسی زبان که زیر پوشش سایت علمی، جذب مشتری می کردند و برای مشتاقان دانستن، شیوه مصرف مواد را شرح می دادند، شناسایی شده اند، اما حتی خوشبین ترین آدم ها هم می دانند که شناسایی این تعداد، پایان کار قاچاقچیان اینترنتی نیست

براساس آماری که حمید صرامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار قرار می دهد تاکنون 51 سایت فارسی زبان که زیر پوشش سایت علمی، جذب مشتری می کردند و برای مشتاقان دانستن، شیوه مصرف مواد را شرح می دادند، شناسایی شده اند، اما حتی خوشبین ترین آدم ها هم می دانند که شناسایی این تعداد، پایان کار قاچاقچیان اینترنتی نیست.

سرچ می زنم، کلید واژه های خرید، فروش و مواد مخدر را تایپ می کنم، چند سایت باز می شود و چند وبلاگ و چند صفحه که فیلتر شده است.

سایت ها و وبلاگ هایی که بالا می آید پر است از دستورالعمل ساخت انواع مواد، مالامال از اطلاعات در مورد ترکیبات مواد محرک، پر از اسم های علمی و بازاری؛ انگیزه ساخت مواد که باشد از روی این فرمول ها می شود تولیدکننده مواد شد.

فروش اینترنتی موادمخدر

شیوع فروش موادمخدر به‌صورت اینترنتی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به‌صورتی که در سال جاری  این روش خرید موادمخدر به‌دلیل آنکه اندکی از ایمنی بیشتری برخوردار است در میان معتادان رواج داشته است. فراگیر شدن این روش خرید موادمخدر باعث شد که افرادی در این‌باره به اظهارنظر بپردازند. سال گذشته علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر”¯ گفت:‌ متاسفانه در کشورهای درحال توسعه شاهد افزایش بازاریابی اینترنتی موادمخدر هستیم. قاچاقچیان از این ابزار استفاده لازم را برده‌اند و با استفاده از ترفند‌های مختلف فضای مجازی را برای خود به یک فرصت تبدیل کرده‌اند. رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تاکید کرد:‌ بازاریابی اینترنتی موادمخدر در ایران بسیار کم است ولی پلیس مبارزه با موادمخدر با همکاری پلیس فتا عزمی جدی در برخورد با این پدیده دارد و در این زمینه به هیچ وجه از موضع خود کوتاه نمی‌آید. او خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون روزانه و به صورت آنلاین اطلاعات این نوع فعالیت‌ها در فضای مجازی رصد می‌شود و تلاش می‌کنیم تا باندهای فعال در این زمینه را شکار کنیم. همچنین  در سال‌جاری‌ علی سریزدی، مشاور دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل در تهران گفت: پولشویی اینترنتی و قاچاق موادمخدر مهم‌ترین جرایم اعضای سایبر هستند.

مشتریان مدرن، بازاریابی مدرن

فروش اینترنتی انواع مواد اعتیادآور ایرادش این است که فروشنده مواد و قاچاقچیان را تا خانه های مردم می آورد. هرجا که رایانه باشد و کاربری که بتواند وارد سایت شود، قاچاقچیان هم همانجا هستند و بدون جلب توجه، جنس خود را می فروشند. پس با این شیوه هیچ جا امن نیست، حتی اتاق یک نوجوان و دفتر کار یک جوان که می تواند محفلی برای رد و بدل جنس باشد.

اما عباس دیلمی زاده، کارشناس حوزه اعتیاد به ما می گوید اگر قبول کنیم که مواد مخدر نیز مثل هر کالای دیگر قابل عرضه است، دیگر این همه از فروش اینترنتی مواد مخدر تعجب نمی کنیم. او توضیح می دهدکه وقتی اعتیاد همه گروه های جامعه را درگیر می کند و بخش زیادی از اقشار تحصیلکرده را به خود مشغول می کند، طبیعی است اگر فروش مواد نیز اینترنتی شود.

سایت ها و وبلاگ هایی که بالا می آید پر است از دستورالعمل ساخت انواع مواد، مالامال از اطلاعات در مورد ترکیبات مواد محرک، پر از اسم های علمی و بازاری؛ انگیزه ساخت مواد که باشد از روی این فرمول ها می شود تولیدکننده مواد شد

او نیز کسانی را می شناسد که از طریق همین سایت ها مواد می خرند و مثل یک ساندویچ سفارشی، درِ خانه تحویل می گیرند. این شبکه حرفه ای توزیع مواد البته همیشه وجود داشته است، حتی قبل از آمدن اینترنت، زمانی که فقط تلفن وجود داشت و با یک تماس می شد ساقی را تا در خانه، محل کار یا هرجای دیگری کشاند. هنوز هم این روش وجود دارد و همچنان می شود بدون حضور در پاتوق ها یا پرسه زدن در پارک ها و قرار و مدار گذاشتن با ساقی ها، مواد را با کمترین جلب توجه خرید و مصرف کرد.

این سهولت دسترسی به مواد مخدر گویای تلاش خستگی ناپذیر باندهای قاچاق است که همیشه آنها را از نهادهای امنیتی جلو انداخته و سبب خلق روش های نوین بازاریابی شده است بنابراین بستن سایت ها، فیلتر کردن فروشگاه های مجازی یا دستگیری گردانندگان این تشکیلات، اقداماتی موقتی خواهد بود، چون ضربه زدن به بخشی از این شبکه گسترده، موجب غیبت موقتی آنها از بازار فروش می شود که مقدمه ای است بر بازگشت قدرتمند قاچاقچیان در آینده ای نزدیک.

پس چاره ای نیست بجز تمرکز بر کاهش تقاضا و آگاه کردن مردم از فلاکت های پس از آلوده شدن به مواد که این راه هم دراز است و گوش منطق خیلی ها بسته.

لذا آموزش باید در خانواده‌ها  و جامعه و دانشگاه‌ها صورت بگیرد و مردم در این زمینه تربیت شوند. اینکه افراد دست به استفاده نامطلوب از این ابزار‌ها می‌زنند به تربیت خانوادگی،  نظام سیاسی و اجتماعی و نهادهای نظارتی جامعه برمی‌گردد. وقتی نهاد‌های نظارتی و امنیتی نتوانند کار خود را درست انجام دهند افراد فرصت آن را پیدا می‌کنند که از این ابزارهای ارتباطی استفاده نابجا بکنند. اگر آموزش در جامعه و آموزش رسانه‌ای در مقاطع متوسطه صورت بگیرد و درصورتی که مسائل نظارتی را تقویت کنیم، مشکل تا حدی حل می‌شود. اما پیشنهاد آخر این است که باید نظام حقوقی برای رسانه‌ها گذاشته شود تا متناسب با نیازها از جمله جرم‌ها، امکانات، احتمال‌ها و...  باشند. همچنین درصورتی که نظام حقوقی رسانه‌ها به صورت مستقل در دانشگاه‌ها ایجاد شود و از افراد کارشناس داخلی و خارجی استفاده شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این راه هم دراز است و گوش منطق خیلی ها بسته.


منابع : تابناک / روزنامه جام جم

مدهای مختلف مصرف مواد مخدر در تهران

پدیده ای به نام گردگری مواد مخدر

قتل های عجیب مواد مخدر!