تبیان، دستیار زندگی
اتوبوس های غول پیکری که با برق کار می کنند یکی از خاطرات اهالی تهران است و قرار است این خاطره دوباره زنده شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت اتوبوس های برقی به خیابان های شرقی

اتوبوس های غول پیکری که با برق کار می کنند یکی از خاطرات اهالی تهران است و قرار است این خاطره دوباره زنده شود.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
اتوبوس برقی

مدیرعامل شرکت واحداتوبوسرانی تهران از بازگشت اتوبوسهای برقی غول پیکری که هنوز هم باقیمانده سیم هایشان بر فراز خیابان امام حسین و 17 شهریور دیده می شوند، به خیابان های شرقی تهران خبر داد، اتوبوس هایی که به شرط رعایت استانداردها، سوخت غیرآلاینده شان می تواند چاره ای باشد برای آلودگی های مهار نشدنی این روزی های تهران.

به گزارش «تبیان » ، همه بچه تهرانی هایی که سال تولدشان به سالهای دهه شصت و پیش از آن باز می گردد به یاد می آورند اتوبوس های غول پیکری که به واسطه میله هایی اهنی به سیم هایی هوایی خیابان های منتهی به امام حسین تردد می کردند و با نام اتوبوس برقی معروف بودند. در سالهای دهه هفتادی که اتوبوس های دودزا و مینی بوس های قدیمی، یکه تاز وسایل نقلیه عمومی بودند، دیدن اتوبوس های برقی تنها نصیب ساکنان یا عابران خیابانهای اطراف میدان امام حسین و 17 شهریور می شد. با این که سالها از ماجرای تردد اتوبوس های برقی در خیابان های شرقی تهران می گذرد اما هنوز هم ردپای ریل هایشان در خیابان امام حسین و 17 شهریور  دیده می شود، ریل ها سالهای ها است نظاره گر تردد اتوبوس های تند روی شهری در مسیرهایشان هستند.

تکنولوژی‌های جدیدی در رابطه با این اتوبوس‌های پاک مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمدتا هیبریدی و باتری هستند و شاخک‌های اتوبوس‌ها نیز سراسر خیابان گسترده نشده است و ممکن است یک شاخک در ریل وسط خیابان تعبیه شود

به رغم اینکه از حضور اتوبوس های برقی در خیابان های شرقی شهر تهران سالهای بسیاری می گذرد اما هنوز هم حضور سیم های منقطع بر فراز مسیرهای پیشین اتوبوس های برقی چهره نامطلوبی را به خیابان های اطراف میدان امام حسین داده است البته در همان سالهایی هم که اتوبوس های برقی مسئولیت حمل و نقل مسافران را در خیابان های شرقی تهران بر عهده داشتند، ماجرای اتصال اتوبوس ها به سیم های برق و تلاقی شان با سایر سواری های خیابان در شرایط ترافیک، از جمله مشکلات این وسایل نقلیه عمومی برقی بود، مشکلاتی که در نهایت استفاده از این وسایل را با مشکلاتی روبرو کرد و با فراگیری موج اتوبوس های تند روی شهری، در آن مسیر این اتوبوس برای همیشه جای خود را به بی ار تی داد. این روزها اما بار دیگر زمزمه هایی از حضور این وسیله نقلیه سالهای دور در خیابان های تهران به گوش می رسد و به گفته مدیرعامل شرکت واحداتوبوسرانی تهران، به زودی شاهد رژه دوباره این اتوبوس‌های پاک در سطح معابر تهران خواهیم بود. پیمان سنندجی با بیان اینکه کارهای اجرایی برای بازگشت دوباره این اتوبوس‌های پاک آغاز شده است به ایسنا گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود و همچنین شرایط اتوبوس‌ها، ممکن است مجددا این اتوبوس‌ها در خط قدیم خود یعنی 17 شهریور – راه‌آهن و میدان امام حسین (ع) به کار گرفته شوند. وی با اشاره به بازسازی تعدادی از این اتوبوس‌های برقی گفت: در اعتبارات، خرید اتوبوس‌های جدید پیش‌بینی شده است، اما امسال خرید 450 اتوبوس جدید در دستور کار قرار دارد و براساس مصوبات، ظرف دو سال باید به همین تعداد، اتوبوس برقی نیز خریداری کنیم.

مشکلات اتوبوس های برقی

با توجه به تاثیراتی که استفاده اتوبوسهای برقی در کاهش ورود آلاینده های به هوای تهران دارد اما اتوبوس های برقی در همان سالهای حضورشان در خیابان های شهر مشکلاتی داشتند که استفاده از انها را با دشواری هایی روبرو می ساخت. مدیرعامل شرکت واحداتوبوسرانی تهران اما انگار مشکلات استفاده از اتوبوس های برقی را در نظر داشته است که در این باره می گوید: تکنولوژی‌های جدیدی در رابطه با این اتوبوس‌های پاک مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمدتا هیبریدی و باتری هستند و شاخک‌های اتوبوس‌ها نیز سراسر خیابان گسترده نشده است و ممکن است یک شاخک در ریل وسط خیابان تعبیه شود. اینطور که از گفته های سنندجی بر می آید، دراین اتوبوس‌ها از تکنولوژی برق، باتری و کاملا هیبریدی استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد رابط اتوبوس و برق سیم باشد، باید یک سیم وسط تعبیه شود که در حال حاضر ما در حال امتحان روش‌های استفاده از اتوبوس پاک هستیم.

اتوبوس هایی که سالها خاک انبارهای را خورده اند

مسئله ای که از اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت واحداتوبوسرانی تهران بر می آید این است که برای اجرای طرح اتوبوس های برقی قرار نیست اتوبوس های جدیدی وارد سامانه اتوبوسرانی شهری بشود و تنها همان اتوبوس هایی که سالهای پیش در خیابان ها تردد می کردند و سالها در انبارهای خاک خورده اند قرار است پس از کشیدن دستی بر سر و رویشان بار دیگر راهی خیابان های تهران شوند.

البته در همان سالهایی هم که اتوبوس های برقی مسئولیت حمل و نقل مسافران را در خیابان های شرقی تهران بر عهده داشتند، ماجرای اتصال اتوبوس ها به سیم های برق و تلاقی شان با سایر سواری های خیابان در شرایط ترافیک، از جمله مشکلات این وسایل نقلیه عمومی برقی بود

مسئله ای که در این میان وجود دارد، ماجرای اشکالات و نقایص این اتوبوس ها است، اینکه به بهانه هوای پاک و استفاده از وسایل نقلیه غیر آلاینده، اتوبوسهای برقی به عنوان نمادهای غیر کارآمد بار دیگر وارد شهر نشوند و در نهایت تنها به از میان رفتن و وقت و هزینه، بار دیگر به همان انبارها باز گردند و بدون اینکه تاثیری در روند کلی حمل و نقل شهری داشته باشند.

وسایل نقلیه عمومی غیرآلاینده راهی برای فرار از تراژدی آلودگی هوا

با نزدیک شدن فصل پاییز و کاهش دمای هوا ، بار دیگر افزایش ذرات آلاینده در هوای تهران ، وضعیت هشدار را نشانه گرفته است و این روزها با آغاز ماه مهر، بار دیگر سناریوی تراژیک آلودگی مرگبار هوای تهران کلید خواهد خورد. در این میان اما به رغم پیامد های مرگبار آلودگی هوا که در سال گذشته هم بارها از سوی رسانه ها مورد بحث قرار گرفت، در نهایت امسال هم تغییر چندانی در روند آلاینده های موجود در هوای تهران اتفاق نیفتاد و مشاهدات نشان از تکرار روزهای آلودگی سال گذشته در نیمه دوم امسال دارد. با تمام این تفاسیر و با توجه به نقشی که استفاده از سوخت های فسیلی می تواند در آلودگی شهرها به خصوص تهران داشته باشد، ماجرای اتوبوس های برقی اگر باعزمی جدی پیگیری شود می تواند راهی باشد برای فرار از آلاینده هایی که نفس زندگی شهرنشینی را به شماره انداخته است.


عوامل اصلی آلودگی هوا را بشناسید

رقیبBRT و مترو در راه تهران

کجاست فرش قرمز اتوبوس ها؟