تبیان، دستیار زندگی
زمانی مزاحمت های تلفنی بسیاری وجود داشت اما آیا هنوز این موضوع وجود دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنوز مزاحم تلفنی وجود دارد؟!

زمانی مزاحمت های تلفنی بسیاری وجود داشت اما آیا هنوز این موضوع وجود دارد؟

هانیه اخباریه-بخش اجتماعی تبیان
مزاحم تلفنی

آمارها گویای آن است که در سال گذشته در تهران بیش از پنج هزار مورد مزاحمت تلفنی برای تلفنهای ثابت وجود داشته است.

اکثر ما زمانی نه چندان دور که ممکن بود در هفته چندین تماس مزاحمی داشته باشیم را به خاطر داریم. زمانی که استفاده از تلفن‌های همراه مانند امروز رایج نشده بود و بخش عمده‌ای از ارتباطات تلفنی مردم از طریق تلفن‌های ثابت صورت می‌گرفت.

در آن دوره مزاحمت‌های تلفنی حجم به نسبت قابل توجهی داشتند و شاید هر شماره در طول ماه حداقل چندین تماس از سوی مزاحمان داشت، اما با روی کارآمدن دستگاه‌های نمایش‌دهنده‌ی شماره تماس گیرنده یا همان ID Caller‌ها میزان این تماس‌ها کاهش چشم‌گیر پیدا کرد. البته با این وجود همچنان برخی افراد با چنین مشکلی مواجه هستند.

به گفته معاون تجاری مخابرات استان تهران در سال 1392 بیش از پنج هزار فرم کشف مزاحم پر شده که ناگفته پیداست این آمار نسبت به سال‌های قبل با کاهش همراه بوده است.

اما نحوه‌ی مواجهه منطقی با مزاحمان تلفنی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدرضا بیدخام - معاون تجاری مخابرات استان تهران - در این باره به ایسنا گفت: اگر مشترکی با مشکل مزاحم تلفنی مواجه است به هیچ عنوان نباید با فرد مزاحم تماس بگیرد، چرا که برای این کار روند خاصی وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت تکرار مزاحمت، مشترکان می‌توانند با مراجعه به مراکز مخابراتی فرم درخواست کشف مزاحمت را پر کنند تا بر روی خط آنها مزاحم‌یاب نصب شود.

او در عین حال عنوان کرد: نکته‌ی دیگر آنکه مالکان خطهای تلفن ثابت باید توجه داشته باشند که در صورت ایجاد مشکل برای مشترکان دیگر، مالک خطی که از سوی آن مزاحمت ایجاد شده مسوولیت سوء‌استفاده‌های احتمالی را برعهده خواهد داشت.

ر صورت تکرار مزاحمت، مشترکان می‌توانند با مراجعه به مراکز مخابراتی فرم درخواست کشف مزاحمت را پر کنند تا بر روی خط آنها مزاحم‌یاب نصب شود

بیدخام همچنین اظهار کرد: پس از کشف مزاحمت، در صورتی که اولین‌باری باشد که چنین مشکلی رخ می‌دهد تلفن فرد مزاحم به مدت یک هفته قطع شده و فرد ملزم می‌شود برای وصل مجدد آن هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.

وی ادامه داد: در مرتبه‌ی دوم خط مشترک به مدت سه ماه قطع شده و پس از دریافت اخطار کتبی با تعهد‌سپاری خط او بار دیگر فعال می‌شود، اما اگر تعداد مزاحمت‌ها به مرتبه‌ی سوم برسد، خطی که ایجاد مزاحمت کرده سلب امتیاز خواهد شد.

معاون مخابرات استان تهران در تعریف مزاحمت نیز اعلام کرد: اگرچه مصادیق مزاحمت به‌طور دقیق مشخص نشده، اما در کل تکرار تماس با شماره‌های نادرست و ناشناخته از مصادیق بارز مزاحمت به‌شمار می‌آید.

بنابر اعلام بیدخام در صورت استمرار مزاحمت و عدم موفقیت مخابرات در شناسایی و کشف مزاحمت، شماره فرد تعویض خواهد شد.

انواع جرایمی‌که از طریق پیامک ارتکاب می‌یابد

این مدرس دانشگاه در بیان انواع جرایمی ‌که از این طریق ارتکاب می‌یابد تاکید می‌کند که جرایم پیامکی در قالب سه شیوه قبل ارتکاب است:

1) گاهی ارسال پیامک در قالب مزاحمت تلفنی است که در این حالت محتوای پیامک اهمیتی ندارد چراکه ارسال پیامک خالی هم می‌تواند مصداق مزاحمت باشد. اگر فرض کنیم شخصی به منظور اذیت دیگری دایما برای او پیامک خالی بفرستد یا حتی 100 عكس زیبا برای كسی بفرستد اگر احراز شود قصد مزاحمت داشته قابل تعقیب کیفری است.

2) اگر محتوای پیامک توهین‌آمیز بوده باشد یا درآن جرمی ‌به فرد نسبت داده شده باشد، ارسال پیامك در قالب عنوان مجرمانه دیگری هم قابل پیگیری است؛ در واقع در اینجا دو جرم اتفاق می‌افتد: هم مزاحمت و هم توهین یا افترا. همچنین اگر در پیامک ناسزایی گفته شد یا جرمی را به مخاطب نسبت داد در قالب تعدد معنوی، مرتکب به مجازات اشد محكوم می‌شود .

اگر مزاحم حرفه‌ای نباشد، معمولا قضات به جرائم نقدی اكتفاء می‌كنند. این جریمه از 50‌‌هزار تومان به بالاست كه ممكن است برای یك فرد پولدار 500 هزار تومان و برای یك آدم بی پول و یك دانش‌آموز 50 هزار تومان باشد. ممكن است در مواردی قاضی تصمیم بگیرد مجازات را تا یك سال تعلیق كند كه در صورت عدم تكرار جرم، این مجازات منتفی می‌شود

فرض دیگری که وجود دارد این است که فرد قصد مزاحمت نداشته باشد بلکه با ارسال یک پیامک حاوی الفاظ زشت به دیگری توهین ‌کند که این خود به عنوان یک جرم مستقل در نظر گرفته می‌شود.

3)جرایم رایانه‌ای از دیگر جرایمی‌ است که می‌تواند در این دسته‌بندی جا بگیرد و منظور از جرایم رایانه‌ای جرمی است كه از طریق سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای صورت می‌‌گیرد.

چه مجازاتی در انتظار مجرمان است؟

برای مجازات مزاحمت‌های پیامكی و تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محكوم می‌شوند. این مجازات ممكن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد. گاهی جرم یك مزاحمت ساده است و در آن توهین، تهدید و فحاشی وجود ندارد، اما گاهی ممكن است مزاحم توهین یا تهدیدی كند كه در این شرایط مجازات مجرم اضافه می‌شود. قاضی با توجه به شخصیت مجرم و دفعات تكرار جرم، بی‌پول بودن یا پولدار بودن یا سابقه‌دار بودن، تصمیم می‌گیرد. اگر مزاحم حرفه‌ای نباشد، معمولا قضات به جرائم نقدی اكتفاء می‌كنند. این جریمه از 50‌‌هزار تومان به بالاست كه ممكن است برای یك فرد پولدار 500 هزار تومان و برای یك آدم بی پول و یك دانش‌آموز 50 هزار تومان باشد. ممكن است در مواردی قاضی تصمیم بگیرد مجازات را تا یك سال تعلیق كند كه در صورت عدم تكرار جرم، این مجازات منتفی می‌شود.

نكته پایانی دیگری که وی به آن اشاره می‌كند، امكان ادامه یافتن مواردی از قبیل مزاحمت پیامكی و تلفنی حتی بعد از طلاق است. پیشنهاد این است كه طرفین در زمان طلاق در طلاق‌نامه با هم توافق كنند تمام شكایاتی را كه تا آن تاریخ علیه هم مطرح كرده‌اند یا تمام شكایت‌ها اعم از كیفری و جزایی كه تا آن لحظه زمینه شكل‌گیری‌اش ایجاد شده را به صلح خاتمه دهند و حق شكایت كیفری یا حقوقی را از خود سلب كنند تا دیگر زمینه‌ای برای شكایت‌های بعدی نیز وجود نداشته باشد.


منابع: ایسنا- حق گستر