تبیان، دستیار زندگی
چند ماهی از وعده مسوولان وزارت بهداشت برای کاهش قیمت دارو می گذرد، اما پای درد دل برخی از مراجعه کنندگان به داروخانه های هلال احمر و 13 آبان که نشستیم خلاف این وعده ها ثابت شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف قیمت دارو از هلال احمر تا 13 آبان


چند ماهی از وعده مسوولان وزارت بهداشت برای کاهش قیمت دارو می گذرد، اما پای درد دل برخی از مراجعه کنندگان به داروخانه های هلال احمر و 13 آبان که نشستیم خلاف این وعده ها ثابت شده است.  

به گزارش میدانی از داروخانه های سطح شهر با ورود به این محیط مردمی را مشاهده می کنی که سراسر اضطراب و استرس هستند، یکی در حال قدم زدن و دیگری بر روی صندلی در حالت سکوت نشسته و مردی جلوی باجه دریافت دارو ایستاده، گاه گاهی هم به سقف داروخانه هلال احمر نگاه می کند . شاید در دلش از خدا می خواهد که داروی مورد نیازش را داشته باشد.

دارو

صدای مسوول پذیرش که شماره 150 را می خواند به پای باجه می رود با دلهره می پرسد داروی دخترم رو دارید، آخه از سال گذشته تا حالا نتونستم این دارو را پیدا کنم و دخترم تحمل درد بیشتر رو نداره.

وی که خود را عبدالله معرفی کرد، گفت: دخترم به دلیل بیماری پیوند کلیه روزی هشت عدد قرص پروگراف وسلسپت مصرف می کند که به دلیل گرانی و در برخی مواقع کمیابی با مشکل جدی مواجه می شویم چرا که نخوردن این داروها درد و ناراحتی بیشتر برای دخترم را به همراه دارد.

وی با اشار ه به اینکه به طور تقریبی ماهانه 500 هزار تومان برای خرید این دو قلم دارو و هشت نوع قرص دیگر فرزندم هزینه می کنم، گفت: دختر 37 ساله من با وجود داشتن شوهر بیکارش، توان خرید داروها را ندارد و من به خاطر ادامه زندگی آنها و عدم پاشیدگی کانون گرم خانواده اش، داروهای او را تهیه کنم.هر قرص سلسپت که تولید داخل ایران است، دو هزار تومان است و ما مجبوریم ماهانه با وجود دفترچه بیمه درمانی مبلغ 500 هزار تومان هزینه کنیم.

عبدالله با اشاره به اینکه مردم گرفتاری های فراوانی در حوزه درمانی دارند، گفت: انجام سه بار کولونوسکوپی خودم نیز در سال یک میلیون تومان هزینه در بردارد که با قطع 200 هزار تومان یارانه دیگر توان پرداخت هیچکدام از هزینه های درمانی ام را ندارم.

درد دل برادری که خواهرش کلیه های پروتئین ساز دارد

سهیلا دختری است که برادرش در داروخانه هلال احمر با اضطراب فراوان محیط کوچک این داروخانه را در یک دقیقه چند بار طی می کند تا بتواند داروهای مورد نیازش خواهرش را تهیه کند.

برادر سهیلا با اشاره به اینکه خواهرش بیش از سه سال است این داروها را مصرف می کند، گفت: برای تهیه 18عدد آمپول اریتروپوئیتین از شهر کرج به داروخانه هلال احمر آمده ام تا این بار داروی موردنیاز خواهرم را تهیه کنم.

وی ادامه می دهد: قبل از عید نوروز تمام داروخانه های تهران را برای تهیه این دارو سر زدم اما دریغ از یک عدد آمپول.

وی رقم 18 عدد دارو با دفترچه تامین اجتماعی را 38 هزار تومان عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروز تنها چهار عدد این داروی تولید داخل کشورمان را با 38 هزار تومان خریده چرا که بودجه خرید 18 قلم دارو با رقم 166 هزار تومان را ندارد.

وی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، با ناراحتی و لبانی لرزان گفت: خواهرم از عید تاکنون دارویی مصرف نکرده است.

این آمپول برای بوتاکس و گونه، لب و پروتز کاربرد دارد و نمونه ایرانی آن 230 هزار تومان، آمریکایی آن یک میلیون و 400 هزار تومان و انگلیسی آن 980 هزار تومان است که متاسفانه نتوانسته ام این دارو را تهیه کنم و دخترم هر شش ماه یکبار از آن باید مصرف کند.شربت دیس کانتین به عنوان یکی از شربت های خارجی از کشور انگلستان است که در ایران قرص آن تولید می شود و برای بیماران مبتلا به تشنج کاربرد فراوان دارد که پیش از این قیمت آن بیش از 43 هزار تومان و اکنون 73 هزار تومان است

نامبرده تصریح کرد: اگر توزیع دارو در داروخانه یکسان هست چرا نباید این دارو در داروخانه های شهر کرج یافت شود تا ما برای خرید این داروها که روز به روز گران تر می شود، مسافت های طولانی طی کنیم.

گلایه از افزایش قیمت دارو

فاطمه دیگر مراجعه کننده به داروخانه هلال احمر هنگامی که مصاحبه خبرنگاران ت با دریافت کنندگان دارو را مشاهده کرد، با اضطراب و نگرانی از ما درخواست کمک و رساندن صدایش به مسولان را خواهان بود.

وی نیز جزو بیماران پیوند کلیه است که شش سال تحمل درد و ناراحتی را تحمل کرده و از گرانی داروهای مورد نیاز از جمله سلسپت و ساندیمون گلایه کرد و گفت: قبل از عید برای تهیه این داروها 46 هزار تومان پرداخت می کردم و امروز این رقم به 103 هزار تومان رسیده که با درآمدهای ناچیز ما همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه به رغم داشتن دفترچه بیمه مجبور به پرداخت این میزان شده ام، گفت: به دلیل داشتن این بیماری، دچار مشکلات جدی از جمله افسردگی و ناراحتی های روحی شده و مجبور به مصرف قرص کلوزاپین هستم که این دارو نیز تولید داخل ندارد و هزینه ای معادل 33 هزار تومان در ماه برایش در بردارد.

داروخانه 13 آبان

داروخانه 13 آبان و مردمی که از گرانی و نبود برخی داروها می نالند

پدری نگران که لحظه شماری برای خواندن شماره 1067 در داروخانه 13 آبان می کند، گفت: فرزند سه ساله ام به دلیل داشتن تشنج نمی تواند دست و پای چپش را به خوبی تکان دهد و مجبور است داروهای خارجی مصرف کند اما برخی داروها با سختی فراوان یافت می شوند.

زهرا دختری است که از حدود هشت ماهگی دچار بیماری تشنج و حتی خالی شدن بخشی از مغزش شده و مجبور است ماهانه داروهای مختلفی را مصرف کند و او پدری دارد که به هر دری می زند تا بتواند داروهای دخترش را تهیه کند.

شربت تگرتول (Tegretol) یک نوع داروی خارجی از کشور انگلیس است که زهرای سه ساله صبح دو سی سی و شب چهار سی سی آن را مصرف می کند.

پدرش گفت: از پارسال تاکنون موفق به تهیه یک عدد از این شربت ها برای دخترم شدم و مسوولان بدانند که تهیه این دارو بسیار دردسر دارد و فرزندم نیازمند این دارو است.

وی به یک نوع آمپول دیگر به نام دیسپورت نیز اشاره کرد و گفت: این آمپول برای بوتاکس و گونه، لب و پروتز کاربرد دارد و نمونه ایرانی آن 230 هزار تومان، آمریکایی آن یک میلیون و 400 هزار تومان و انگلیسی آن 980 هزار تومان است که متاسفانه نتوانسته ام این دارو را تهیه کنم و دخترم هر شش ماه یکبار از آن باید مصرف کند.

شربت دیس کانتین به عنوان یکی از شربت های خارجی از کشور انگلستان است که در ایران قرص آن تولید می شود و برای بیماران مبتلا به تشنج کاربرد فراوان دارد که پیش از این قیمت آن بیش از 43 هزار تومان و اکنون 73 هزار تومان است.

وی انجام سه مرحله نوار مغز با هر مرحله 85 هزار تومان و ویزیت 40هزار تومانی در ماه را از دیگر هزینه هایی عنوان کرد که در طول ماه برای فرزندش هزینه می کند.

وی از گرانی های بیش از حد دارو، مستاجری و هزینه بیش از 250هزار تومان در ماه برای فرزندش از مشکلات جدی خانواده اش عنوان کرد و گفت: فرزندش مجبور است تا 12 - 13 سالگی این داروها را مصرف کند.

دختر 37 ساله من با وجود داشتن شوهر بیکارش، توان خرید داروها را ندارد و من به خاطر ادامه زندگی آنها و عدم پاشیدگی کانون گرم خانواده اش، داروهای او را تهیه کنم.هر قرص سلسپت که تولید داخل ایران است، دو هزار تومان است و ما مجبوریم ماهانه با وجود دفترچه بیمه درمانی مبلغ 500 هزار تومان هزینه کنیم

مریم کودک چهارساله با بیماری نقص ایمنی بدن و تشنج های پی در پی

مریم با بیماری به نام CVID دست و پنجه نرم می کند که حتی پزشکان هنوز درمان قطعی برای این بیماری ژنتیکی پیدا نکرده اند.

نقص ایمنی بدن یا سی وی آی دی از چهار ماهگی مریم را رنج می دهد و مجبور است تا پایان عمر این نقص و بیماری را تحمل کند.

قیمت 440 هزار تومانی قرص اینتراتکت برای مدت دو ماه مریم با داشتن دفترچه بیمه، هزینه های گزافی برای خانواده اش دارد.

خواهر وی در این خصوص گفت: این تنها مبلغ پرداختی برای یک قرص مریم است، در حالی که در طی ماه انجام آزمایش، دیگر داروها و ویزیت پزشک نیز بار سنگین درمان بیماری مریم را با حدود یک میلیون تومان می رساند.

500 هزار تومان اختلاف قیمت یک نوع دارو از دو داروخانه

سعید که در لیست انتظار دریافت نسخه اش در داروخانه 13آبان بود، با صدای بلند و دلی پر از غصه با فردی که کنارش نشسته بود، اظهار داشت: مسوولان وزارت بهداشت که نمی دانند ما چه دردی می کشیم کاش روزی گذر آنان نیز برای تهیه دارو به این مکان ها بیفتد.

وی جوانی 30 ساله به نظر می رسید اما چهره اش غمگین تر از یک جوان امروزی بود و نگرانی و اضطرابی شدید در چهره اش مشاهده می شد و با فرد کناریش درددل می کرد که چقدر قیمت داروها گران شده و اختلاف قیمت ها سر به فلک کشیده است.

او گفت: برای تهیه یک قلم داروی پیوند کلیه به داروخانه هلال احمر مراجعه کرده که رقم یک میلیون و 200 هزار تومان را برای این دارو پیشنهاد شده اما توان پرداخت آن را نداشته و به داروخانه 13 آبان آمده ام و مبلغ پرداختی در این داروخانه 580 هزار تومان از سوی متصدی داروخانه اعلام شد.

وی با بیان اینکه مسوولان گوشی برای شنیدن مشکلات مردم به ویژه در حوزه درمانی وجود ندارد، گفت: آیا نمی توانند نظارت بیشتری برای نبود اختلاف قیمت آنچنانی در دو داروخانه با حدود سه تا چهار کیلومتر فاصله داشته باشند؟

براساس این گزارش با وجود وعده های مسوولان مبنی بر کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم اما کاهش محسوسی در قیمت داروها به ویژه داروهای خارجی و فاقد بیمه مشاهده نشده و هر روز شاهد گلایه و ابراز نگرانی مردم از عدم تثبیت قیمت داروها هستیم.

حال که بیش از 65 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شود بهتر نیست که مسوولان در سال جدید برنامه ای برای کنترل، نظارت و کاهش قیمت داروها داشته باشند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایرنا