تبیان، دستیار زندگی
هزاران کیلومتر را از آن سوی مرزها با کشتی های غول پیکر، هواپیماهای مدرن و قطارهای مجهز و شیک طی می کنند تا برسند به ایران، فقط به عشق این که فرصت پیش آمده برای بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری کشورمان را از دست ندهند، اما وقتی چشم شان به یکسری چیزها م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران جای گردشگری نیست!

هزاران کیلومتر را از آن سوی مرزها با کشتی‌های غول‌پیکر، هواپیماهای مدرن و قطارهای مجهز و شیک طی می‌کنند تا برسند به ایران، فقط به عشق این‌که فرصت پیش آمده برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کشورمان را از دست ندهند، اما وقتی چشم‌شان به یکسری چیزها می‌افتد ابروهایشان درهم می‌رود.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
گردشگران

اتوبوس های قراضه پای لنگ گردشگران

گفته می شود گردشگران خارجی طرفدار پر و پا قرص سفر با اتوبوس هستند، زیرا معتقدند این طور سفر کردن به اصطلاح خودمان هم فال است و هم تماشا، چون فرصت پیدا می کنند تا وقتی به مقصد برسند از مناظر زیبا و جاذبه های بکر مسیر نیز دیدن کنند، اما متاسفانه شرایط موجود طوری رقم خورده تا این فرصت حالا به تهدیدی برای گردشگری خارجی تبدیل شود. این گلایه از سوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مطرح می شود. به گفته ایرج ندیمی، ایمنی در وسایل حمل و نقل بین شهری موضوع مهمی است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. او می گوید: برخی گردشگران خارجی هم به دلیل فرسوده بودن سیستم حمل و نقل بین شهری دوست ندارند با اتوبوس سفر کنند و این باید مورد توجه مسئولان گردشگری باشد چون کشور ما طبیعت زیبایی دارد که گردشگران خارجی آن را دوست دارند و در سفرهای بین شهری می توانند از آن لذت ببرند البته این نه فقط گلایه مجلسی ها بلکه موضوع مهمی است که فعالان حوزه گردشگری که سابقه چند ساله در آوردن تورهای گردشگران خارجی به ایران دارند، درباره آن ابراز نگرانی کرده اند که مبادا این وضع به ضرر آینده گردشگری کشورمان تمام شود.

تماشای زباله‌های تلنبار شده در حاشیه جاده‌ها و جنگل‌ها و پسماندهای ریخته شده داخل رودخانه‌ها که بوی تعفن‌ آن هر رهگذری را فراری می‌دهد، شاید برای مردم خودمان که هر تعطیلاتی که پا بدهد بار سفر می‌بندند و راهی جاده می‌شوند صحنه‌ای عادی شده باشد، اما برای گردشگر خارجی که اولین‌بار است طبیعت‌گردی در شهرهای شمالی کشورمان را تجربه می‌کند جز تعجب و افسوس به حال ما چیزی ندارد

اتوبوس های فرسوده که نه فقط ظاهر کهنه و زهوار در رفته ای دارند بلکه به دلیل این که عمرشان را کرده اند و با زحمت راننده سر پا نگه داشته شده اند، دائم در میان راه خراب می شوند و گاه راننده ها باید چند ساعتی با موتور آن سر و کله بزنند شاید بتواند دوباره آن را راه بیندازند و طبیعی است که تحمل این شرایط برای گردشگران خارجی غیرممکن است و آنها را کلافه می کند.

برای ایران حوصله کنیم

ایران کشوری است که باید با حوصله واقعیت آن را از نزدیک درک کرد و نمی‌توان صرفا با توجه به اخبار رسانه‌ها درباره آن قضاوت کرد. نه صرفا درباره ایران که درباره فرهنگ و مردمان هر کشوری در هر جغرافیایی این نکته صدق می‌کند.

گردشگری یکی از آن چیزهایی است که می‌تواند اثرات سوء رسانه‌ها را از میان بردارد. گردشگری در واقع نوعی ارتباط بین فرهنگ‌ها است. از طرفی فرهنگ کهن ایرانیان می‌تواند بهترین انگیزه برای ارتباط دو کشور باشد.

هرچند‌ هموطنان من با فرهنگ ایران آشنایی داشته و درباره کشورهای مسلمان مثل ایران اطلاعات زیادی دارند، اما بازهم می‌توان با استفاده از جاذبه‌های گردشگری دو تمدن را به یکدیگر بیشتر نزدیک کرد وزمینه ساز گسترش فرهنگ‌ها شد.

اینترنت به کمک گردشگری نیامده است

سفیر دانمارک درباره آشنایی هموطنانش از ایران و تمدن آن می‌گوید: حدود دو قرن پیش جهانگردی از دانمارک به ایران سفر کرده و خاطرات سفرش را به صورت یک سفرنامه منتشر کرده است که این سفرنامه در کشور دانمارک محبوبیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین بیشتر علاقه‌مندان گردشگری و البته کتابخوانی درباره کشور ایران بسیار مطالعه کرده‌اند.

هر ساله به مناسبت سالگرد سفر این جهانگرد، سفارت دانمارک در ایران مراسمی فرهنگی برگزار می‌کند که زمینه‌ساز آشنایی هرچه بیشتر دو ملت و البته زنده نگهداشتن یاد و خاطره این ماجراجوی قدیمی باشد.

گردشگران خارجی طرفدار پر و پا قرص سفر با اتوبوس هستند، زیرا معتقدند این طور سفر کردن به اصطلاح خودمان هم فال است و هم تماشا، چون فرصت پیدا می کنند تا وقتی به مقصد برسند از مناظر زیبا و جاذبه های بکر مسیر نیز دیدن کنند، اما متاسفانه شرایط موجود طوری رقم خورده تا این فرصت حالا به تهدیدی برای گردشگری خارجی تبدیل شود

ثبت خاطرات توسط گردشگران می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای جلب نظر دیگران به نقطه‌ای خاص از جهان باشد که متاسفانه در مورد ایران ضعف‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و در دنیای مجازی خاطرات زیادی درباره ایران به ثبت نرسیده است هر‌چند‌ خاطرات بیشتر گردشگران دانمارکی که از ایران دیدن کرده‌اند، ابتدا با اشاره به مهمان‌نوازی مردم ایران شروع می‌شود و بعد از آن تازه نوبت به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کشور می‌شود و جالب اینجاست که وقتی خاطرات گردشگران دانمارکی را مطالعه می‌کنید همین موضوع به عنوان اولین تجربه در اوایل سفرشان از ایران قید شده است.

هم اکنون اینترنت به عنوان ابزاری برای تعیین مقصد گردشگری جهان در اختیار گردشگران و ماجراجویان قرار گرفته حال آن که هنوز در این دنیای مجازی خبری از واقعیت بی‌نظیر ایران نیست و همین موضوع باعث شده‌ کشورهایی اطراف ایران از فرصت استفاده کنند و نظر گردشگران را به خود جلب کنند.

جاده‌های خوب، رانندگان بد

جاده‌های ایران استاندارد بوده و دارای کیفیت بسیار مناسبی برای تردد گردشگران است، اما درباره رانندگی در ایران باید نظر متفاوتی داد چون کاملا متفاوت از آنچه من تاکنون دیده بودم، است.

ترافیک شهر تهران بسیار خسته‌کننده است و از سوی دیگر رانندگان ایرانی با شرایط موجود خودشان را وفق داده‌اند و با این شرایط هیچ مشکلی ندارند، اما اگر افرادی مثل من در خیابان‌های ایران رانندگی کنند قطعا هم برای خود دردسر درست می‌کنند و هم برای دیگران چون به‌طور کلی نحوه رانندگی در ایران منحصر به خود ایرانی‌هاست.

زباله‌هایی که آبروی گردشگری را می‌برد

تماشای زباله‌های تلنبار شده در حاشیه جاده‌ها و جنگل‌ها و پسماندهای ریخته شده داخل رودخانه‌ها که بوی تعفن‌ آن هر رهگذری را فراری می‌دهد، شاید برای مردم خودمان که هر تعطیلاتی که پا بدهد بار سفر می‌بندند و راهی جاده می‌شوند صحنه‌ای عادی شده باشد، اما برای گردشگر خارجی که اولین‌بار است طبیعت‌گردی در شهرهای شمالی کشورمان را تجربه می‌کند جز تعجب و افسوس به حال ما چیزی ندارد.

فکر کنیدبا این اوصاف، در این شرایط قضاوت گردشگران خارجی درباره ایرانی ها چگونه خواهد بود؟!


منابع : واضح / جام جم / ویستا