تبیان، دستیار زندگی
سفر پر فراز و نشیب صدها هزار زائر ایرانی به عراق برای زائران اربعین با مشکلات و ماجراهای تلخ و شیرین همراه شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت پرماجرای زائرین اربعین

سفر پر فراز و نشیب صدها هزار زائر ایرانی به عراق برای زائران اربعین با مشکلات و ماجراهای تلخ و شیرین همراه شد

فراوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
بازگشت زائران اربعین

شوق و اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین امسال موجب حضور بیش از یک و نیم میلیون ایرانی در کشور عراق شد، این در حالی است که آمار  غیر رسمی رقمی بالغ بر دو میلیون نفر را نیز برآورد می‎کند، اما با این حال و در شرایطی که این حضور میلیونی قابل پیش بینی بود، عملیات بازگشت این حجم عظیم زائر تقریبا به حال خود رها شده است و این موضوع مشکلاتی را خصوصا برای خانواده‎هایی که در این مراسم شرکت کرده بودند ایجاد کرده، این در حالی است که پیش از ایام اربعین در تبلیغاتی گسترده راه اندازی ستاد دائمی اربعین با حضور 28 دستگاه و نهاد اعلام شده بود.

بنا بر گزارش میدانی در شهرهای نجف، کاظمین، کربلا و مرز مهران، در شرایطی که هنگام ورود زائرین به کشور عراق، به دلیل وجود موکب‎های پذیرایی از زائرین در این کشور، تقریبا بحران خاصی در اسکان و تغذیه این حجم عظیم زائر وجود نداشته است، اما با فرارسیدن روز اربعین و تجمع تمامی صاحبان موکب‎های بین راه در شهر کربلا، عملا این امکانات در مسیر بازگشت برچیده شده و زائرین برای بازگشت با مشکلاتی مواجه شده‎اند.

این در حالی است که مهمترین مشکل زائرین ایرانی در این روزها، یافتن وسیله نقلیه برای بازگشت‎ به مرزها و عموما مرز مهران در استان ایلام است. به نحوی که کمبود وسایل نقلیه موجب شده تا رقم کرایه وسایل از نجف، کاظمین و کربلا تا مرز مهران  و شلمچه به شدت افزایش یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت ازرفع مشکلات تردد زائران و امکانات اقامت موقت زائران در مناطق مرزی خبر داد. اکنون ترافیک در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه بسیار روان است و هیچ مشکلی برای ورود زائران ایرانی به کشور وجود ندارد

اما نکته مهمتر آن است که به دلیل شرایط خاص مرز مهران در سمت کشور عراق، وسایل نقلیه در حوالی بدره یعنی 20 کیلومتری مرز اقدام به پیاده کردن مسافران نموده اند که طی این مسافت 20 کیلومتری و رسیدن به نقطه صفر مرزی تنها با پای پیاده میسر بوده و همین امر برای خانواده‎ها بسیار دشوار و مشکل ساز شده است.

اما آنچه که به هیچ وجه انتظار آن نمی‎رفت رها شدگی شرایط مرزی در طرف ایران است. در حالی که با وجود تبلیغات گسترده سازمان حج و ستاد اربعین انتظار می‎رفت امکانات مناسبی در مرز ایران برای این زائرین فراهم شده باشد تا امکان استراحت، اسکان، تغذیه و سپس اعزام به شهرهای خود را داشته باشند، زائرین به محض ورود به ایران تنها با یک ایستگاه صلواتی که نان توزیع می‎کند روبرو می‎شوند!

نزدیک 200 دستگاه اتوبوس در مرز مهران متوقف شده و با ادعای عدم وجود سوخت، انتقال زائرین به شهرهای مبداء را متوقف کرده‎اند و این در حالی است که وسایل نقلیه کافی برای انتقال سریع زائرین از مرز مهران به شهر مهران و طی مسافت تقریبا 5 کیلومتری نیز در نظر گرفته نشده است.

این در حالی است که البته نیروی انتظامی توانسته با مدیریتی مناسب، موانع موجود برای ورود و خروج زائرین را به آسانترین وجه ممکن تسهیل کند، اما با این حال، موضوع پذیرایی، تغذیه  و سپس انتقال این حجم زائر از مرز مهران به سمت شهرهای مبداء موضوعی است که مشخص است برای آن تدبیر جدی نشده است.

در حالی که برای عملیات حج تمتع با آمار کمتر از صد هزار زائر، سازمان حج و بسیاری از مجموعه‎ها با حجم بزرگی از امکانات بسیج می‎شوند، مشخص نیست این رهاشدگی برای حضور نزدیک به دو میلیون زائر ایرانی در کربلا چه سببی دارد.

خودرو دربستی؛ یک میلیون تومان

مشکلاتی که زائران با ان مواجه هستند ،معطلی زائران، تهیه امکانات اقامت موقت و شب مانی و تحمل شرایط نامساعد جوی است. اما در کنار آن کمبود وسیله حمل و نقل باعث شده تا قیمت کرایه ها و بلیت اتوبوس بالا رود. برخی اخبار حاکی از افزایش قیمت کرایه خودرو سواری از ایلام به تهران به یک میلیون تومان و فروش غیر رسمی بلیتهای اتوبوس با قیمت 400 الی 500 هزار تومان است. از سوی دیگر اداره حمل و نقل و پایانه های استان ایلام هم اقدام به افزایش قیمت بلیت اتوبوس کرده است. مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان ایلام با تأیید افزایش قیمت بهای بلیت اتوبوس در مهران گفت: این افزایش قیمت تنها برای شرایط کنونی است و پس از آن لغو میشود.

با توجه به حجم زوار و فراخوان همه اتوبوسها از سراسر کشور و اینکه در مسیر رفت خالی هستند برای جبران هزینه ها کرایه رفت و برگشت از مسافران اخذ میشود.

فقط حوصله کنید

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: در ابتدا سازماندهی زائران بر عهده سازمان حج و زیارت بود اما پس از آنکه جمعیت زیادی به سمت مرزها روانه شد، وزارت کشور وارد کار شد و ستاد هماهنگی در این وزارت تشکیل شد. در مجموع حدود 20 سازمان وارد کار شدند اما به دلیل اینکه زائران بدون سازماندهی در حال بازگشت به کشور هستند ما در خدمت رسانی دچار مشکلاتی شده ایم.

برخی اخبار حاکی از افزایش قیمت کرایه خودرو سواری از ایلام به تهران به یک میلیون تومان و فروش غیر رسمی بلیتهای اتوبوس با قیمت 400 الی 500 هزار تومان است. از سوی دیگر اداره حمل و نقل و پایانه های استان ایلام هم اقدام به افزایش قیمت بلیت اتوبوس کرده است

وی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده ارتش نیز اعلام کرده که سرویسهای کارکنان خود را به منطقه اعزام کنند؛ خودروهای سپاه نیز در منطقه فعال هستند. ما 150 اتوبوس نیز به عراق فرستاده ایم تا زائران را به کشور منتقل کنند. در حال حاضر حدود 400 دستگاه اتوبوس در عراق وجود دارد.

830 هزار زائر ایرانی اربعین حسینی وارد کشور شدند

رئیس سازمان حج و زیارت ازرفع مشکلات تردد زائران و امکانات اقامت موقت زائران در مناطق مرزی خبر داد. اکنون ترافیک در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه بسیار روان است و هیچ مشکلی برای ورود زائران ایرانی به کشور وجود ندارد. وی گفت: سازمان راهداری، اتوبوسهای لازم را برای بازگشت زائران از مرزها، تأمین کرده و از این جهت مشکلی نیست.

همچنین تمهیدات اسکان و تغذیه یک میلیون زائر در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران پیشبینی شده تا در صورت نیاز ارائه شود.


منابع : رجا نیوز / روزنامه ایران

شورجوانان حسینی در قاب تصویر

بسیج 10 هزار خادم برای ارائه خدمات به زائران کربلا

مسیر اربعین و موکب‌های ایرانی +نقشه