تبیان، دستیار زندگی
رشد 4.3 درصدی موالید در کشور خبر امیدوارکننده ای است، زیرا با این که هیچ کدام از سیاست های تشویقی در حوزه افزایش جمعیت آن طور که باید و شاید اجرایی نشده و به نظر می رسد مسئولان در قبال عملی کردن آنها جدی نیستند، آمار موالید در هفت ماهه اول سال رشد داشته ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرزندآوری قد کشید

رشد 4.3 درصدی موالید در کشور خبر امیدوارکننده‌ای است، زیرا با این‌که هیچ کدام از سیاست‌های تشویقی در حوزه افزایش جمعیت آن طور که باید و شاید اجرایی نشده و به نظر می‌رسد مسئولان در قبال عملی کردن آنها جدی نیستند، آمار موالید در هفت ماهه اول سال رشد داشته است.

بخش اجتماعی تبیان
نوزاد

در این میان تنها علتی که سبب وقوع این خبر امیدوارکننده شده، چیزی نیست جز تکاپوی برخی رسانه‌ها برای ارائه هشدارهای لازم درباره عوارض تک‌ فرزندی یا نداشتن فرزند، زیرا به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور تاکنون فقط این عامل را می‌توان علت رشد آمار موالید در کشور دانست.

نکته اینجاست که چنانچه مسئولان با عملی کردن برنامه‌های حمایتی و تشویقی زوج‌های جوان را دلگرم نکنند خیلی زود آمار امیدوارکننده جای خود را به نا امیدی می‌دهد.

در هفت ماهه اول سال 890 هزار و 31 مورد ولادت در کشور ثبت شده است. با مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته که در آن 853 هزار و 567 مورد ولادت در کشور به ثبت رسید، می‌توان نتیجه گرفت که آمار ولادت در این مدت نسبت به سال گذشته 4.3 درصد رشد داشته است.

علی‌اکبر محزون درباره دلایل رشد این آمار در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: رشد موالید در کشور ناشی از اطلاع‌رسانی رسانه‌هاست، زیرا با ارائه آمار تک‌فرزندی و تحلیل آنها از سوی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان، مردم روی موضوع سرنوشت خود و آینده فرزندانشان حساس شده و این اطلاع‌رسانی‌ها باعث شده است که خانواده‌ها هوشیارانه تصمیم بگیرند و در تعداد فرزندانشان تجدیدنظر کنند.

در هفت ماهه اول سال 890 هزار و 31 مورد ولادت در کشور ثبت شده است. با مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته که در آن 853 هزار و 567 مورد ولادت در کشور به ثبت رسید، می‌توان نتیجه گرفت که آمار ولادت در این مدت نسبت به سال گذشته 4.3 درصد رشد داشته است

در هفت ماهه اول سال 457 هزار و 787 مورد ولادت پسر و 432 هزار و 244 مورد ولادت دختر در کشور ثبت شده، افزون بر این 685 هزار و 862 مورد از ولادت‌ها در شهرها و 204 هزار و 169 ولادت نیز در روستاهای کشور به ثبت رسیده است.

براساس اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور می‌توان گفت به طور متوسط در هر شبانه‌روز 4121 و در هر ساعت 172 واقعه ولادت در کشور اتفاق افتاده است.

درباره رشد نرخ موالید درچند سال گذشته نیز می‌توان یادآور شد این آمار در سال 89 نسبت به سال 88، 1.1 درصد رشد داشت یا نرخ رشد موالید در سال 90 نسبت به سال 89 به 1.4 درصد رسید، اما از سال 91 تاکنون این آمار جهش امیدوارکننده‌ای داشته، به این شکل در آن سال به 2.9 درصد رسید.

سال گذشته نیز شاخص این آمار روی عدد 3.5 درصد ایستاد و در هفت ماهه اول سال 93 نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 4.3 درصد رسیده است.باید تاکید کرد که تداوم رشد این آمار نیاز به حمایت‌های جدی و عملی دولت دارد، زیرا بیان وعده و شعار در این حوزه به طور حتم نتیجه معکوس خواهد داشت.

مشوق‌های کاغذی

درباره سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت می‌توان به مشوق‌هایی که مهرماه سال 91 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد اشاره کرد،هرچند این مصوبه مشوق‌های اقتصادی و رفاهی زیادی برای زوج‌هایی که اقدام به فرزندآوری کرده‌اند در نظر گرفته، اما از آنجا که تاکنون عملی نشده نتوانسته نتیجه‌بخش باشد.

برای نمونه می‌توان از افزایش مرخصی زایمان از شش به 9 ماه نوشت یا خاطرنشان کرد که قرار بود از سوی دولت به والدینی که کمتر از 25 سال دارند و صاحب فرزند اول خود شده‌اند نیم سکه، برای فرزند دوم تمام سکه و برای فرزند سوم نیز 1.5 سکه پرداخت شود.

افزون بر این، پیش‌بینی شده بود که حمایت‌های دیگری نیز قبل از تولد صورت بگیرد ، برای نمونه قرار بود از ابتدای دوران بارداری تا پایان دوسالگی مادر و کودک به شکل رایگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند یا سبد تغذیه رایگانی به ارزش حدود 200 هزار تومان به صورت ماهانه در اختیارشان قرار گیرد یا برای رفع دغدغه‌های آینده کودکان از اعطای وام خرید مسکن و واگذاری زمین سخن به میان آمده بود.

علاوه بر این، باید تاکید کرد مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پوشش کامل بیمه‌های درمان ناباروری نیز راه به جایی نبرد و در این مدت که حدود دو سال از عمر این مصوبه می‌گذرد فقط تعدادی از داروهای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

این در حالی است که باید تاکید کرد هرچند رسانه‌ای شدن این مشوق‌ها برای مدتی کوتاه سبب کاهش دغدغه برخی زوج‌ها نسبت به موانع فرزندآوری شد، اما باید هشدار داد اجرایی نشدن این مصوبات از سوی مسئولان سبب شده زوج‌های جوان نسبت به وعده‌های مسئولان بی‌اعتماد شده بیشتر از گذشته امید خود را برای برخوردار شدن از حمایت‌های دولت از دست بدهند.

لزوم توجه ازدواج بموقع و پیشگیری از طلاق

هرچند که در این چند سالی که کارشناسان درباره عواقب سالمندی در کشور هشدار داده‌اند اقدام مثبتی برای مهار آن صورت نگرفته، اما دست کم مسئولان می‌توانند با آماده کردن بستر برای ازدواج بموقع و پیشگیری از طلاق تا حد زیادی به رشد جمعیت در کشور کمک کنند.

در هفت ماهه اول سال 430 هزار و 160 واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده که ازدواج در مناطق شهری 363 هزار و 140 مورد و ازدواج در مناطق روستایی 67 هزار و 20 مورد بوده است

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در این باره ادامه می‌دهد: ما در حال رصد شرایط ولادت در کشور هستیم تا مشخص شود که چقدر به پایداری این شاخص نزدیک‌ شده‌ایم. البته رشد ولادت در هفت ماهه سال 93 پایدار بوده است و در صورت انجام ازدواج‌های بموقع و پیشگیری از طلاق بیش از پیش رشد پیدا می‌کند.

به گفته وی، از این طریق می‌توان به حفظ تعادل پویای جمعیت دست یافت، این در حالی است که اکنون جمعیت ایران رو به کاهش است، اما پویایی جمعیت در شاخص‌های رشد و ترکیب جمعیت بسیار مهم است.

محزون با بیان این‌که آمار ازدواج در هفت ماهه اول سال در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد منفی 4.5 درصدی است، عنوان می‌کند: در هفت ماهه اول سال 430 هزار و 160 واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده که ازدواج در مناطق شهری 363 هزار و 140 مورد و ازدواج در مناطق روستایی 67 هزار و 20 مورد بوده است.

بر این اساس می‌توان گفت در هر شبانه‌روز به طور متوسط 1191 و در هر ساعت 83 واقعه ازدواج ثبت شده است.

محزون درباره آمار طلاق عنوان ‌کرد: در این مدت 89 هزار و 802 واقعه طلاق به ثبت رسیده که این آمار در شهرها 82 هزار و 349 مورد و در روستاها7453 مورد بوده است. به طور متوسط در هر ساعت 17 واقعه طلاق و در هر شبانه‌روز 416 واقعه ثبت شده و آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.


منبع : جام جم سرا