تبیان، دستیار زندگی
حرف و حدیث‌های آلوده بودن یا نبودن آب پایتخت همچنان ادامه دارد و هنوز بعد از سه سال، نظرات متناقضی پیرامون وضعیت کیفیت آب پایتخت و دیگر کلان‌شهرهای ایران و میزان آلودگی آن از سوی کارشناسان شهری و محیط زیست مطرح می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی تردید آب تهران آلوده است

حرف‌ و حدیث‌های آلوده بودن یا نبودن آب پایتخت همچنان ادامه دارد و هنوز بعد از سه سال، نظرات متناقضی پیرامون وضعیت کیفیت آب پایتخت و دیگر كلان‌شهرهای ایران و میزان آلودگی آن از سوی كارشناسان شهری و محیط زیست مطرح ‌می‌شود.


اینكه از كجا خبر آلوده بودن آب تهران مطرح شد به اواخر سال 87 و اوایل سال 88 باز می‌گردد كه محمد باقر صدوق، مدیرکل محیط ‌زیست استان تهران گفته بود درصد نیترات موجود در آب‌های تهران بالاتر از حد استاندارد است و پایتخت ایران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد.

آب

در حال حاضر آلودگی آب شهر تهران به یکی از مهم‌ترین موضوع‌های کشور و البته مهم‌ترین دغدغه‌های مردم این کلان شهر تبدیل شده است- اما متأسفانه مسئولان شهر تهران به علت‌های مختلف و شاید ترس از واقعیتظ¬ از اعلام آلودگی آب این کلان‌شهر سر باز زده‌اند. این موضوع آن قدر مهم و جدی است که تعدادی از مردم را به خرید آب معدنی واداشته و در این میان بیش از همه اقشار ضعیف و محروم را که توانایی خرید آب‌های تصفیه شده ندارند را- نشانه گرفته است.

البته پیش از این نیز خبر آلودگی شدید خاک تهران و چند شهر بزرگ دیگر بارها عنوان شده بود. اما از آن‌جا که آلودگی خاک زیاد مشهود و بحث برانگیز نیست، در نتیجه كمتر از آب شرب مورد توجه قرار ‌گرفت، در حالی که این آلودگی بسیار حادتر از آب شرب است و گاه منبع اصلی انتشار آلودگی در آب‌های زیرزمینی است، چرا که در برخی مواقع به دلیل نبود سیستم اكو یا همان فاضلاب شهری، آلودگی‌ها از طریق خاك به آب‌های زیرزمینی سرایت می‌كند.

با انتشار سخنان مدیر کل اسبق سازمان محیط زیست، توجه مسئولان کشور به ویژه استان تهران به این موضع جلب شد- در این رابطه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار نظرهای متعددی داشته‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- درباره موضوع آلودگی آب شهر تهران توضیح داد: هم‌اکنون نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر خواهد بود و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقدامی انجام شود.

علیرضا مرندی، با بیان این که متأسفانه آب تهران به جز آلودگی‌های میکروبی ویروسی و قارچی- تصفیه هم نمی‌شود- افزود: در یک جمله آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی، وجود ندارد.

از آنجائیکه مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران نبود سیستم فاضلاب شهری است و پایتخت پر از چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها)است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی دامن می‌زنند، پس در چنین موقعیتی آیا بهتر نیست که مسئولان بهداشت محیط زیست و بهداشت هر چه زودتر دست به کار شوند و از این خطر بزرگ جلوگیری کنند

اصغر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آلودگی آب شهر تهران- می‌گوید: نمی‌توان منکر این شد که آب قسمتی از مناطق جنوبی تهران از چاه‌های سطحی است که بدون تصفیه وارد سیستم آب شهری می‌شود- پس به طور حتم این آب شرب آلودگی‌هایی با خود به دنبال دارد. البته هنوز گزارشی از افزایش بیماری‌های گوارشی مرتبط با آب در تهران ابلاغ نشده است، اما آب آلوده موجب برخی بیماری‌های روده‌ای نیز می‌شود.

بلافاصله دکتر سیامک موره ‌صدق، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سخنانی در تكذیب موارد عنوان شده، تأکید دارد که «هیچ مدرکی دال بر آلودگی آب تهران وجود ندارد زیرا هیچ گزارشی از شیوع اسهال و استفراغ در تهران نداشته‌ایم و آب تهران تحت نظارت کامل است و آلودگی بیماری‌زایی که موجب چنین بیماری‌هایی شود در آب شهر وجود ندارد. »

البته اظهارات دکتر موره ‌صدق در حالی عنوان و تكذیب شده بود که پیش از وی، هادی حیدر زاده مشاور زیست محیطی شهردار تهران نیز احتمال آلودگی آب تهران به نیترات را تأیید و آن را مربوط به نبود شبکه فاضلاب شهری در این کلان‌شهر ذکر کرده بود. از قضا در این زمینه مدیریت شبکه فاضلاب پایتخت ایران در میان کلانشهرهای دنیا، جزو ده شهر آخر به شمار می‌آید و این یعنی آلودگی آب شرب، كه هم جان شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد و هم اكوسیستم را.

آب

در آخرین اظهار نظر مسئولان کشور، پرویز سروریظ¬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: هم‌اکنون مهم‌ترین علت آلودگی آب شهر تهران- استفاده از چاه‌های آلوده شهر تهران است- از این رو براساس گفته‌های این نماینده بعضی از نقاط شهر تهران به بحران آلودگی آب نزدیک شده است.

هم چنین باید خاطر نشان کرد که سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در ایران بسیاری از مردم به ویژه کودکان بر اثر مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون اسهال که ناشی از مصرف آب‌های آلوده بود جان خود را از دست می‌دادند.

به ‌یاد می‌آوریم سال‌هایی را که بدین سبب 35000 نفر در ایران کشته شدند. البته بعد از انقلاب با تلاش بیش از اندازه مسئولان وقت و تشکیل جهاد سازندگی، آب شرب مردم در روستا‌ها از این مشکلات بسیار جدی عاری شد اما به نظر می‌رسد که آن چشم اندازی که برای آینده در آن سال‌ها ترسیم شده بود، اكنون به دست فراموشی سپرده شده و اندکی مسئولان از این مهم غافل شده‌اند.

کلید حل آلودگی آب تهران در دستان سد ماملو

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامیظ¬ با بیان این که بهترین راه برای حل مشکل آلودگی آب شهر تهرانظ¬ انتقال آب از سد "ماملو" به مناطق جنوب و جنوب‌شرق تهران استظ¬ تأکید کرد: مسئولان باید برای خاتمه دادن به موضوع آلودگی آب تهرانظ¬ طرح انتقال آب سد ماملو به تهران را به پایان برسانند.

بر اساس اظهار نظرهای کارشناسان، گفته می‌شود ظرفیت برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی تهران کمتر از صد و بیست میلیون مترمکعب در سال است- اما بهره‌برداری در سال‌های اخیر تا سیصد میلیون متر مکعب (سه برابر) افزایش یافته است.

از آن‌جا که آلودگی خاک زیاد مشهود و بحث برانگیز نیست، در نتیجه کمتر از آب شرب مورد توجه قرار گرفت، در حالی که این آلودگی بسیار حادتر از آب شرب است و گاه منبع اصلی انتشار آلودگی در آب‌های زیرزمینی است، چرا که در برخی مواقع به دلیل نبود سیستم اکو یا همان فاضلاب شهری، آلودگی‌ها از طریق خاک به آب‌های زیرزمینی سرایت می‌کند

این موضوع افزون‌بر ورود آلودگی بیشتر به آب شرب تهران و تهدید سلامتی شهروندان تهرانی و معضل‌های مربوط به نشست زمین، عواقب غیرقابل جبرانی به‌دنبال خواهد داشت. هم چنین از آنجائیكه مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران نبود سیستم فاضلاب شهری است و پایتخت پر از چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها)است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند، پس در چنین موقعیتی آیا بهتر نیست که مسئولان بهداشت محیط زیست و بهداشت هر چه زود‌تر دست به کار شوند و از این خطر بزرگ جلوگیری کنند نه اینکه به دنبال مقصری در شهر بگردند؟ در حال حاضر مردم به سادگی انواع آلودگی‌ها را پذیرفته‌اند و می‌پندارند که در این مقطع از زمان زندگی با آلودگی آب، صدا، هوا و خطرات ناشی از آن طبیعی است. غافل از آنکه این مردم هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و طبق نیاز خود از زندگی به هر آنچه که طلب می‌کنند، می‌رسند. در این جا بروز ندادن واکنش از سوی مردم و پیگیری نکردن آن‌ها می‌تواند نقش بسزایی در ادامه یافتن این آلودگی‌ها باشد. به نظر می‌رسد مسئولان نیز در این میان به روزمرگی افتاده‌اند و تنها پاسخگوی مسائل روز هستند و چشم‌اندازی برای داشتن آینده‌ای سالم ترسیم نمی‌کنند.

حال باید منتظر اقدام‌ مسئولان استان تهران و وزارت نیرو باشیم تا ببینم که این افراد برای سلامت مردم استان تهران و حل مشکل آلودگی آب تهران چقدر تلاش می‌کنند.

فرآوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: خانه ملت/ فردا نیوز

لینکهای مرتبط :

  بی‌آبی در سرزمین آب  

شبحی درختان تهران را قطع کرد