. جایی كه دخترانی از جنس تكلیف و نه به هوای مدرك وكارت دانشجویی (!) قدم در مسیر دانستن گذاشته اند؛ كه معرفت،حوزه و دانشگاه نمی شناسد، عاشق می خواهد وبس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفری به دنیای دختران طلبه(1)

 

دختران طلبه

سفری جذاب به دنیای ناشناخته دختران طلبه

فرشته ها در شاه عبدالعظیم

 

 این یك گزارش منحصر به فرد است

شده كه دلت برای خدا تنگ شود و حس كنی هر چه قد می كشی و دست دراز می كنی، به آن بالاها نمی رسی؟! اگر نبودن تو در كنار خدا، سقف دلتنگی هایت باشد، حتما برای آن فكری می كنی، حتما پی مسیری می گردی تا تو را به آن بالاها برساند و یك عطش دیرینه را سیراب كند. اگر دلت هوای رسیدن دارد و عقلت پی مسیر چنین رسیدنی است این نشانی را به خاطر بسپار شاید به كارت آمد! حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، از ضلع جنوب غربی كه خارج شوی، سمت راست انتهای پاركینگ مخصوص كاركنان حرم، دری كوچك با تابلویی كه نشانگر حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم(ع) است. جایی كه دخترانی از جنس تكلیف و نه به هوای مدرك وكارت دانشجویی (!) قدم در مسیر دانستن گذاشته اند؛ كه معرفت،حوزه و دانشگاه نمی شناسد، عاشق می خواهد وبس!

 

آن چند خانم...15-10 نفر بیشتر نبودند. توشه شان هم توكل و عشق و تلاش؛ همان متاعی كه برای طی یك مسیر سخت و طولانی به خوبی به كارت می آید همین گروه اندك راهی قم شدند و با كمك علماء، منزلی را اجاره كردند، منزل كه نه، اتاقی كه هم خوابگاه بود، هم غذاخوری، هم كلاس درس! در آن زمان حدود 1340- اصلا تحصیل بانوان، حتی در دبیرستان و دانشگاه هم كه مكان هایی تعریف شده بودند، چندان مد! نشده بود، چه رسد به تحصیلات حوزوی و... و راستش مد كه هیچ، امكان تحصیل هم آن همه نبود. پس اراده ات باید آن همه قوی می بود كه بر همه فشارها و نبود امكانات غلبه كنی! از آن گروه اندك اگر بپرسی حتما ذكر خیری از شهید قدوسی و شهید حقانی هم خواهد شد.

این جمع علمی- معنوی از خشم جاهلانه ساواك پنهان نمی ماند. فشارهای ساواك و دستگیری برخی اعضا، نبود امكانات سختی مسیر، آن گروه اندك را اندك تر كرد. اما حقانیت را با تعداد نسبتی نیست. حفظ حلقه زنجیر، توسط همان عده قلیل، باعث می شود تا آیات عظام شرعی و راستی با همفكری هم اولین حوزه رسمی ویژه خواهران در ایران را، در شهر قم و با عنوان مكتب توحید، تأسیس كنند و البته همزمانی این تأسیس با سال های اوجگیری قیام مردم ایران علیه حكومت پهلوی، از به رونق افتادن آن می كاهد. اما پس از انقلاب (مكتب هجرت) و (مكتب علی) نیز تأسیس می شود و سرانجام به دستور مستقیم حضرت امام(ره) مبنی بر تأسیس حوزه ای اختصاصی به نام خواهران، جامعه الزهرای قم بنا می شود و این سرآغاز تأسیس حوزه های خواهران در سراسر كشور است.

 

اول؛ رضاخان كجایی كه مقبره ات برباد رفت؟!

آن روزها كه با كپی برداری ازمقبره بناپارت، برای شاه ایران مقبره می ساختند ،حتی در مخیله بدبین ترین افراد دربار پهلوی هم نمی گنجید كه روزی بر خرابه قبر رضاخان، حوزه علمیه علم شود و با تربیت جماعتی كه محمدرضا پهلوی آنها را ارتجاع سیاه می نامید، روزی هزاربار جسد مومیایی شده اعلیحضرت فقید!! را كه معلوم نیست دركدام گوری است! بلرزانند و گوربگور كنند... ای روزگار!

حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم(ع)، درمجاورت حوزه حرم مطهر و درب اصلی آن در خیابان هلال احمر به روی طلاب باز می شود. چند عدد پله، یك دركوچك و بعد پرده ای ضخیم وبعدتر!... هم می توانی از چپ بروی- یعنی ورودی ویژه طلاب- و هم از راست كه بخش فرهنگی و معاونت اداری- مالی حوزه است كه در ویژه ورود اساتید و پرسنل هم هست. حیاط گرچه با دو حوضچه سه طبقه و درختانی قدیمی، زیبا به نظر می رسد، اما فضای چشمگیری ندارد، همان فضای اندك هم آنقدر درزاویه دید همسایه های اداری ومسكونی قرار دارد كه جز برای عبور و مرور، اصلا هوس نمی كنی برای مطالعه یا تنفس درآن قدم بزنی و بیشتر تلاش می كنی بودنش را به فراموشی بسپاری! البته در آغاز ورود یك تلفن كارتی مستعمل هم خودنمایی می كند، ولی چه جای خودنمایی كه این روزها تلفن همراه، حوزه های علمیه را نیز فتح كرده است!

كمی كه راه بروی، نمازخانه است با ستون هایی بزرگ و موكت های قهوه ای و 16فرش 12متری یك رنگ كه نیم متر فاصله هركدام با دیگری است. -مساحت نمازخانه را خودت حساب كن دیگر!- نمازخانه، هم نمازخانه است، هم سالن اجتماعات و برگزاری مراسم ، هم محل غذاخوری طلبه ها و هم محل مباحثه و هم مكان هر كاری كه نیاز به چنین فضایی دارد! -كاربری فضا را صفا كردین؟-

راستی قبل از نمازخانه اتاق كامپیوتراست با 20 كامپیوتر و مجموعه ای از لوازم جانبی! اصلا به خودت فشار نیاور اینجا از سایت و گیم و روزی 8 ساعت اینترنت(!) خبری نیست! بعداز نمازخانه هم سمت چپ یك دفتر اداری است و سمت راست پله! می روی بالا، قبل از ورود، دفتر اساتید آقاست كه اكثراً روحانی هستند، بعد هم دفاتر معاونت آموزش، مدیریت حوزه، معاونت پژوهش و دفتر اساتید خانم، پایگاه بسیج و كتابخانه (با 3471 جلد كتاب شماره گذاری شده)- البته یك كتابخانه دیجیتالی هم داریم كه 60 هزارعنوان كتاب و موضوع را درخود جای داده است. بعد هم كلاس ها، پنج پایه، هر پایه یك كلاس. و البته آشپزخانه و سرویس های بهداشتی و یك حیاط خلوت باصفا. درك وضعیت معماری ساختمان را هم بی خیال شوید كه به نوشتن نمی آید و فقط با رویت نقشه اصلی ساختمان، ممكن است چیزی دستتان بیاید، تأكید می كنم: ممكن است

ادامه دارد...

منبع: کیهان