تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: پیمانکار خارجی در بخش پسماند نداریم اما در بخش ایجاد زیرساخت های شرکت های خارجی نیز می توانند در مزایده ها شرکت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیمانکار خارجی در پسماند نداریم/ به مافیای زباله اعتقاد ندارم

زباله

حسین جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی در خصوص سخنان دبیر صنایع بازیافت که از قرارداد شهرداری ها با پیمانکاران خارجی از جمله هند خبر داده بود، گفت: مستندات این سخنان مشخص نیست، اما در شهرداری تهران هیچ منع و سختگیری برای فعالیت پیمانکاران به بازیافت وجود ندارد و تمام پیمانکاران نیز داخلی هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین برای کاهش تصدی گری بیشتر امور را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم، گفت: در بخش جمع آوری زباله و بازیافت تمام پیمانکاران ایرانی هستند اما گاهی ایجاد یک زیرساخت ها نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد مانند خرید زباله سوز با ظرفیت هزار تن که نیاز به میلیاردها تومان اعتبار دارد در این بخش پروژه به صورت مزایده واگذار می شود که پیمانکار خارجی نیز می تواند در این مزایده شرکت کند. البته پیمانکاران خارجی به این دلیل که اعتبارات وارد شده با بهره کمتری داده می شود برای مدیریت شهری به صرفه تر است اما فضای واگذاری کاملا رقابتی و اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه در انتخاب پیمانکار  بهترین و روزآمدترین تکنولوژی را انتخاب خواهیم کرد، گفت: به جز برتری تکنولوژی، اقتصادی ترین پیشنهاد مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین باید امکان انتقال دانش نیز به نیروهای داخل وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا زباله برای زباله دزدها و مافیای زباله سودآور است اما مردم تهران باید برای جمع آوری آن پول بپردازند گفت: با واژه زباله دزد موافق نیستم این افراد زباله جو هستند که به دلیل نیاز مالی تحت استعمار افراد دیگر قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات بالادستی باید ۳۰ درصد زباله تفکیک شود، گفت: در حال حاضر ۱۸.۶ درصد زباله تفکیک می شود که این رقم نسبت به کل کشور رقم خوبی است و هنوز هیچ شهری به چنین ظرفیتی نرسیده است بنابراین ما سهم زباله جوها را نسبت به گذشته کم کرده ایم. همچنین مردم می توانند با همکاری که ما با دارند و تفکیک زباله از مبدا زمینه فعالیت این افراد را کاهش دهند.

جعفری تاکید کرد: نباید از تعبیر مافیای زباله استفاده کنیم زیرا همین تعبیر ممکن است ما را بترساند، وقتی مردم با ما همکاری می کنند و در اختیار ما قرار دارند دیگر مافیای زباله معنا ندارد هر چند گروه هایی وجود دارند که بسیار سودجو هستند و تلاش می کنند از فرصت ها برای تبدیل سرمایه شهر به نفع خودشان استفاده کنند که امیدواریم با همراهی مردم در تفکیک زباله دست این گروه های سودجو بسته شود.



خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .