تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم کودکی دارید که به مدرسه می رود و معلمی دارد که در مدرسه وظیفه تدریس به کودک شما را بر عهده دارد، یا خودتان معلم هستید و در این شغل انبیا مشغول هستید؛ حتماً کنجکاوید بدانید معلمان سایر کشورها چگونه روزگار می گذرانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد معلمان در سایر کشورها+ جدول

اگر شما هم کودکی دارید که به مدرسه می رود و معلمی دارد که در مدرسه وظیفه تدریس به کودک شما را بر عهده دارد، یا خودتان معلم هستید و در این شغل انبیا مشغول هستید؛ حتماً کنجکاوید بدانید معلمان سایر کشورها چگونه روزگار می گذرانند.

دکتر سمیه جولائی- بخش اجتماعی تبیان
درامد معلمان

در این مقاله سعی داریم درباره میزان حقوق معلمان که همواره به عنوان قشری اسیب پذیر و زحمت کش شناخته می شود صحبت کنیم. می خواهیم بدانیم هر کشور در هر ماه به معلمان چقدر می پردازد؟ یا به عبارت ساده تر درآمد معلمان در هر کشور چقدر است؟ طبیعی است که میزان ساعت های کاری معلمان در هر کشور متفاوت تعریف شده؛ بنابراین با توجه به میزان ساعت است که حق الزحمه پرداخت می شود یا قانون دیگری حکم فرماست.
بریتانیا کشوری است که بیشترین میزان ساعت های آموزشی را در همه مقاطع تحصیلی برنامه ریزی و اجرا می کند؛ و هیچ کشور دیگری از این نظر به پای این کشور نمی رسد. با وجودی که تولید ناخالص داخلی  در سال های 2008 و 2009 ، میزان بودجه آموزشی از ده و نیم واحد به دو و دو دهم واحد بیشتر از متوسط سازمان همکاری اقتصاد و توسعه بود. جالب است که بریتانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان ثبت نام کودکان زیر چهار سال را دارد، اما میزان بودجه صرف شده به ازای هر دانش اموز پیش دبستانی کمتر از متوسط سازمان اقتصاد و توسعه است.
در هر کشور مدارس خصوصی و دولتی در کنار هم  فعالیت می کنند. حدود پانزده درصد از مدارس بریتانیا در سال 2000خصوصی  بودند و این میزان در طی ده سال به 31٪ رسیده است. و امروز این کشور نسبت به آمریکا و استرالیا بیشترین درصد را داراست؛ اما اگر از قاره سبز خارج شویم، در آسیا کشورهای ژاپن و کره  و نیز در آمریکای جنوبی شیلی بالاتر از بریتانیا هستند. در کشور خودمان در دهه های پس از انقلاب به تدریج تعداد مدارس غیرانتفاعی افزایش یافت؛ در حالی که سعی می شد حداقل در مناطق محروم، مدارس دولتی را افزایش داد که به این مهم هم رسیدیم. با وجودی که در دهه هشتاد در کشورمان تعداد مدارس غیرانتفاعی رشد چشمگیری داشت؛ در حال حاضر سیاست های دولت در جهت ثابت نگه داشتن و یا رشد حداقلی این گونه مدارس است.
آمارها نشان می دهد در کشورهای مختلف، معمولاً سطح تحصیلاتِ کمتر از نیمی از جوانان بیش از والدین آنهاست. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه متوسط این درصد را 37 ٪ اعلام کرده است. از آنجا که همین جوانان نسل بعدی کارمندان را در کشور تشکیل می دهند؛ بنابراین بالا رفتن این میزان بر سطح کارکرد افراد جامعه و توسعه آن اثرگذار باشد. معلمان در لوکزامبورگ، سپس آلمان، هر دو بیش از حد متوسط اعلام شده سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پرداخت می کنند، پس از این دو کانادا و ایرلند در رتبه های سوم و چهارم قرار می گیرند. ایالات متحده آمریکا در این فهرست در رتبه های اول قرار می گیرد، اما میزان درآمد معلمان از سال 2000 فقط حدود 3 ٪ افزایش یافته که کمتر از تورمی است که هر ساله افزایش می یابد. یعنی در طی زمان حقوق آنان یا چندان تغییری نداشته یا به نسبت تورم، کاهش یافته است. متوسط میزان اعلام شده حقوق معلمان از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 37603 دلار است. پس بازهم بریتانیا به معلمان پیش دبستانی با حداقل پانزده سال سابقه کار، حقوقی معادل 44145 دلار می دهد.
در سال های اخر دوران ابتدایی و دبیرستان، معلمانی با سابقه حداقل پانزده سال، 109 ٪ بیش از کارگران غیر تحصیل کرده دریافت می کنند. در حالی که متوسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به ترتیب 85-90 ٪ است. میزان افزایش حقوق ها در هر کشور متفاوت گزارش شده، مثلاً در اسکاتلند، افزایش چشمگیری درحدود 21 ٪ در طی یک دهه رخ داده است.
میزان سن معلمان وسابقه آنها مهم است. در بسیاری از کشورها سعی می شود بیشتر از معلمان جوان تر بهره گرفته شود. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه متوسط معلمان زیر سی سال را 41 ٪ کل معلمان دانسته است، که برخی کشورها بسیار فراتر از حد متوسط از خدمات معلمان جوان زیر سی سال بهره می برند.
زمانی که از مدارس خصوصی یا اصطلاحاً غیر انتفاعی صحبت می شود به نسبت با تعداد کمتری دانش آموز معلم پیش می رود؛ در حالی که تعداد دانش آموزان برای معلمان مدارس دولتی بیشتر و کار دشوارتر است. پس تعداد دانش آموزان لازم است در میزان پرداختی معلمان اثرگذار و حتی تعیین کننده باشد. طبیعی است که این بستگی به شیوه تعریف قانونی این مهم دارد. مطابق استاندارد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به ازای هر معلم باید پانزده و هفت دهم نفر دانش آموز در کلاس داشته باشد؛ در حالی که در کشورهای مکزیک و ترکیه وسپس بریتانیا پرتعداد ترین کلاس ها را شاهدیم.( بیست و شش و یک دهم نفر ) تا اینجا با توجه به این نکته که کشوری مانند بریتانیا که بیشترین حقوق را به معلمان پرداخت می کردند و می کنند، مجبورند با تعداد دانش آموزان بیشتری هم سرو کله بزنند و هم ساعتهای تدریس بیش از سایر کشورها در کنار دانش آموزان هستند. متوسط ساعت های کار یک معلم در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 782 ساعت در دوران ابتدایی اعلام شده است. میزان متوسط ساعت های آموزشی در دوران راهنمای 704 ساعت و 658 ساعت است(2010) البته باید توجه داشت که برخی کشورها مانند اسکاتلند، در طی سالهای2000 تا 2010 از میزان ساعت های آموزشی شان کاسته اند.

مقایسه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از وضعیت آموزش و حقوق


 میزان پرداختی به ازای هر دانش آموز به دلار : در دوران راهنمایی % پرداخت به آموزش در مدارس خصوصی, 2009 میزان پرداخت در مدارس دولتی از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( ٪) ,  میزان ثبت نام دانشجویان  میزان متوسط حقوق معلمان به دلار  درصد تغییرات در سال های2000-2010 اندازه کلاس

درامد معلمان

در جدول بالا وضعیت تعدادی از کشورهای توسعه یافته با استفاده از داده های ارائه شده در روزنامه گاردین سال 2010 ارائه شده است.
در سال جاری میلادی( 2016) در فروم اقتصاد جهانی نموداری از میزان دریافتی معلمان در دوره ده ساله (2003-2013)مورد بررسی قرارگرفته است. این نمودار نشان می دهد که کشور لوکزامبورگ و آلمان و کانادا در رتبه های اول تا سوم میزان عایدی قرار دارند. که این میزان نسبت به سال 2010 که در جدول بالا ملاحظه شد، قدری تغییر کرده است. اما کشور لوکزامبورگ همچنان صدرنشین جدول بوده، اما کشور فرانسه در این مدت افزایش بیشتری به حقوق معلمان داده است.

درامد معلمان

باید توجه کرد که میزان دریافتی معلمان در کشور لوکزامبورگ بیش از یک سوم بیشتر از معلمان در کشور آلمان است که در رتبه دوم قرار دارد. سومین کشور کاناداست. میان کشور اول و کشوری که در جایگاه دهم قرار گرفته ، 50 هزار دلار تفاوت پرداختی وجود دارد.
بدیهی است که در میزان حقوق هر معلم مانند هر کارمند دیگری  عواملی در محاسبه میزان دریافتی دخیل است. این عوامل شامل سابقه کار، میزان ساعت های کاری در هر روز، بیمه، دولتی یا خصوصی بودن محل کار، و... می شود. از این رو، جدول زیر میزان ساعت های کاری، سابقه معلمان و دریافتی آنها را مقایسه می کند. رنگ آبی در جدول به معنای حقوق کار معلمی در ابتدای استخدام است. رنگ قرمز به معنای حقوق پس از پانزده سال کار، و رنگ زرد حداکثر حقوق است. نمودار نشان می دهد که پس از لوکزامبورگ که با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورها حقوق پرداخت می کند، کشورهای آلمان و دانمارک از این جهت صدرنشین پرداخت حقوق در ابتدای جذب معلم هستند.

درامد معلمان

اگر دو عامل میزان پرداختی را با میزان ساعت های کاری هر معلم در طول سال مقایسه کنیم، درمی یابیم که معلمان لوکزامبورگی بیش از دیگران درآمد دارند. معلمان در کلمبیا که مطابق نمودار بالا در انتهای جدول قرار می گیرند، و نیز شیلی، مکزیک و ایالات متحده آمریکا ساعت های بیشتری را نسبت به سایر کشورها به تدریس می گذرانند. باوجود درآمد بسیار اندک معلمان در کلمبیا، آنها موظف به 1200 ساعت تدریس در طی سال هستند. نکته جالب دیگر این که عدد مذکورفقط ساعت های تدریس را نشان می دهد و شامل ساعت های دیگری که یک معلم به ساعت های تدریس اضافی و کمک به دانش آموزان در خارج از ساعت کاری می گذرانند، نمی شود. نمودار زیر اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.

درامد معلمان

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 2  این داده ها را در گزارشی در سال 2015 گرداوری و منتشر کرده است.  حقوق سال 2013، معلمان با توجه به هزینه زندگی با استفاده از شاخص توان خرید 3محاسبه شده و به دلار تبدیل شده است. حقوق محاسبه شده شامل حقوق پایه بدون در نظر گرفتن پاداش، هزینه درمان، یا سایر پرداختی های کاری اضافه نمی شود.
برای این که بدانیم کشورهای دیگر از جمله کشور خودمان در چه وضعیتی قرار دارند کافیست تعداد ساعت های کار معلمان، و بودجه اختصاص یافته دولتی به هر دانش آموز را با اعداد جدول مقایسه نمود. همچنین محاسبه میزان ساعت های کاری معلمان در طی سال با وجود تعطیلات عید  و تابستان باید لحاظ شود.

پی نوشت:

1-  تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه گیری می کند

2- Economic Co-operation and Development (OECD)
3-  Purchasing Power Index (PPP


منابع :
http://www.businessinsider.com/where-teachers-earn-the-most-2015-11
http://www.independent.co.uk/news/education/education-news/the-highest-paid-teachers-in-the-world-in-one-chart-a6754696.html
https://www.weforum.org/agenda/2015/11/where-do-teachers-earn-the-most/
http://www.huffingtonpost.com/tom-ostapchuk/most-and-least-paid-teachers-in-the-world_b_8970800.html