تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی که در تعلیم و تربیت کودکان نقش دارد اسباب بازی است. به عبارت دیگر اسباب بازی و هر چیز فرهنگی دیگر ٬ با رد پایی از عقاید و فرهنگ و تمدن کشور سازنده آن به بازار عرضه می شود و اکنون نسل سوم عروسک های دارا و سارا وارد بازار می ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از عروسک های نسل سوم

یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی که در تعلیم و تربیت کودکان نقش دارد اسباب بازی است. به عبارت دیگر اسباب بازی و هر چیز فرهنگی دیگر ٬ با رد پایی از عقاید و فرهنگ و تمدن کشور سازنده آن به بازار عرضه می شود و اکنون نسل سوم عروسک های دارا و سارا وارد بازار می شوند ...

فراوری: لواسانی - بخش اجتماعی تبیان
دارا و سارا

هنوز خیلی از آن زمان ها نگذشته که بچه ها با شور و حال خاص و وصف ناپذیری اسباب بازی هایشان را وسط حیاط خانه پخش کرده و بازی می کردند. یکی می شد مادر و یکی می شد پدر و عروسک ها هم نقش بچه ها را بازی می کردند. بچه ها مدام ادای پدر و مادرشان را در می آوردند٬ کسی که نقش مادر را بازی می کرد به آشپزی٬ تمیز کردن خانه٬ صحبت٬ دیدن کارتون و بازی با بچه ها می پرداخت و کسی که نقش پدر را بازی می کرد٬ صبح زود برای کار به بیرون از خانه رفته و نزدیک غروب و اوایل شب به خانه بر می گشت و همه دور هم جمع می شدند. پس از چیدن سفره شام توسط مادر خانه٬ همگی کنار هم شام را خورده و پدر بابت غذای خوشمزه ای که مادر پخته بود از او تشکر می کرد. پس از آن بچه ها با پدرشان در مورد مدرسه٬ کارهایی که در طول روز انجام داده بودند صحبت می کردند و پدر هم با مهربانی خاصی به صحبت هایشان گوش می داد. سپس شب٬ هنگام خواب فرا می رسید و پدر و مادر عروسک ها را بوسیده و در کنارشان می خواباندند و برایشان قصه می گفتند و این گونه بنیان خانواده ها محکم می شد . هم چنین فیلم ها و کارتون هایی که در آن دوران پخش می شد٬ در راستای تحکیم همان بنیان ها بود. برای مثال در آن زمان شخصیت های محبوب دختربچه ها حنا٬ کوزت٬ ممول٬ دختر مهربون٬ پرین٬ پسر شجاع و بسیاری از این قبیل شخصیت های کارتونی بودند که همه شان رفتاری آموزنده و تقریبا مطابق با فرهنگمان را به کودکان می آموختند.

قرار بود نسل سوم عروسک‌های دارا و سارا، همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب از راه برسند اما با تاخیر چهار ماهه و همزمان با نخستین جشنواره اسباب‌بازی رونمایی می‌شوند

این ها الگوهای بچه های آن دوران بودند که تصاویرشان بر روی جلد دفتر ها٬ جامدادی٬ برچسب ها و ... حک می شد و بچه ها با دیدن آن ها به یاد مهربانی دختر مهربون ٬ کمک های پسر شجاع به دیگر حیوانات و غیره می افتادند . در نهایت این افراد برای کودکان در نقش الگو ظاهر می شدند٬ الگوهایی که حداقل تاثیر گذاری مثبتشان بیش از تاثیر گذاری منفی شان بود . این بود دوران کودکی بسیاری از بچه های هم سن و سال من در حدود پانزده سال پیش و قبل از آن که زمان زیادی از آن نمی گذرد. دیگر نه پسر از وظایف پدرانه خود چیزی یاد می گیرد و نه دختر از وظایف مادرانه خود که مهم ترین آن عاطفه و احساس مادریست چیزی می فهمد٬ این یعنی سر آغاز بی زندگی در زیر چتر زندگی نوین ...!!!
الگوهای دوران کودکی، از مولفه های عاطفی به جای گزاره های عقلانی بهره می برند، در کشور ما اسباب بازی کودکان مهم ترین کالای فرهنگی به حساب می آید و در تعلیم و تربیت کودکان نقش کلیدی دارد. در این میان، عروسک ها مصداق بارز فرهنگی ترین محصول هستند.
تحقیقات روانشناسان کودک این نکته را ثابت کرده که بخش عمده شخصیت یک کودک، از نخستین روزهایی که با حواس خود، دنیای پیرامونش را درک می کند، در تماس با عروسک ها و اسباب بازی های او شکل می گیرد.
یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی که در تعلیم و تربیت کودکان نقش دارد اسباب بازی است. به عبارت دیگر اسباب بازی و هر چیز فرهنگی دیگر ٬ با رد پایی از عقاید و فرهنگ و تمدن کشور سازنده آن به بازار عرضه می شود. اسباب بازی های بچه ها هم از چنین شخصیت های کارتونی الگوبرداری شده است. یکی از مهم ترین این اسباب بازی ها عروسک و بازی های مدرنیته دیجیتالی است که دارای تاثیرگذاری فرهنگی٬ اخلاقی و تربیتی بسیاری است.

سبقت اسباب بازی های خارجی از ایرانی برای جذب خانواده ها

حجت الاسلام احمد نباتی، مولف کتاب تربیت کودکان و کارشناس اخلاق و تربیت در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی  بازی کردن را بستری برای رشد استعدادها و خلاقیت های کودکان دانست و خاطرنشان کرد: برخی از ما گمان می کنیم که بازی کردن بچه ها کاری لغو و بیهوده است و تنها فایده اش، وقت گذرانی و سرگرمی است، همین نگرش نادرست در مورد بازی موجب می شود که برنامه ریزی صحیحی در مورد آن نداشته باشیم و از ظرفیت های صحیح و استاندارد در بازی ها غافل باشیم، هر چه بازی بچه ها دقیق تر و حساب شده باشد، خلاقیت آن ها بیشتر می شود و توانمندی های بالاتری پیدا می کنند.
وی با اشاره به استقبال زیاد مردم از اسباب بازی های خارجی افزود: این اسباب بازی ها، از نظر شکل و قیافه، جذابیت بیشتری دارند، از تنوع رنگی خوبی برخوردار هستند و مدام به روز رسانی می شوند، همچنین کیفیت پایین آن ها دلیل دیگری برای استقبال بیشتر از این اسباب بازی هاست. والدین به خاطر اصرار بچه ها، اسباب بازی هایی را برای آن ها خریداری می کنند و بعد از چند روز می بینند که اسباب بازی ها خراب شده، بیشتر والدین فکر می کنند که مراقبت نادرست از اسباب بازی است که موجب شکسته شدن آن ها شده است! اما واقعیت این است که اسباب بازی ها را برای بازی بچه ها نمی سازند، بلکه برای شکسته شدن و خراب شدن و جذب بیشتر می سازند و  محصولات بعدی آن ها آنقدر جذاب و خیره کننده است، که باز هم سراغ آن ها می رویم و از آنها خرید می کنیم.

بازی کردن در تعاملات فرهنگی و تربیت اجتماعی کودکان موثر است

این کارشناس اخلاق و تربیت در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی گفت: در دل بازی های کودکان تعاملات فرهنگی و اجتماعی نهفته است، غربی ها برای کودکان ما به سبک خودشان اسباب بازی تعریف می کنند، فکر کودک ایرانی را هدف قرار می دهند و با دگرگونی در نگرش کودکان، آن ها را شیفته محصولات غربی کنند. مهمترین هدف از این تغییر نگرش هدف اقتصادی است. این کار هوشمندانه موجب می شود که برای سال های طولانی بازار کشور اسلامی را به دست گیرند و کشور اسلامی را تبدیل به بازار مصرف خوبی برای محصولات خود کنند.
وی با اشاره به نقش مهم والدین در انتخاب اسباب بازی کودکان و تاثیرات این اسباب بازی ها بر آینده ی آن ها تاکید کرد: متاسفانه امروزه اسباب بازی، قبل از اینکه اسباب بازی باشد، وسیله فخر فروشی والدین و بچه ها شده است. وقتی بچه های خود را با این اسباب بازی ها رشد می دهیم، روحیه تواضع و هم نوع دوستی را در آن ها از بین می بریم و روحیه خودخواهی و تکبر در برابر دیگران را تقویت می کنیم.

ترویج سبک زندگی براساس شخصیت دارا و سارا

قرار بود نسل سوم عروسک‌های دارا و سارا، همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب از راه برسند اما با تاخیر چهار ماهه و همزمان با نخستین جشنواره اسباب‌بازی رونمایی می‌شوند و بچه‌ها می‌توانند با عروسک‌هایی که لباس بومی بر تن دارند،عکس سلفی بگیرند.

عروسک‌سازی یک کار تجاری است ما باید در کنار ساخت عروسک، یک کار فرهنگی انجام دهیم و با نوع پوشش عروسک‌ها و نوشتن رمان و قصه و حتی ساخت فیلم و پویانمایی براساس شخصیت‌های «دارا و سارا» سبک زندگی خود را ترویج کنیم

پیش از این علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از به بازار آمدن نسل سوم عروسک‌های «دارا و سارا» با ترکیبی تازه خبر داده و گفته بود: نسل جدید این عروسک‌ها دارای مفصل و حرکات طبیعی‌تری هستند. چشم‌های آنها نقاشی نشده و پلک و مژه دارند و می‌توانند با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند.

او همچنین با اشاره به این‌که ما عروسک‌ساز نیستیم و تنها کار تجاری انجام نمی‌دهیم گفته بود: عروسک‌سازی یک کار تجاری است ما باید در کنار ساخت عروسک، یک کار فرهنگی انجام دهیم و با نوع پوشش عروسک‌ها و نوشتن رمان و قصه و حتی ساخت فیلم و پویانمایی براساس شخصیت‌های «دارا و سارا» سبک زندگی خود را ترویج کنیم.
صورت ظاهری و کاراکتر عروسک‌های نسل سوم دارا و سارا تغییر نکرده تنها داری حرکت مفصلی شده‌اند. یعنی بازو، کتف و زانوی آنها حرکت می‌کند.

روز دوشنبه، ۱۲ مردادماه،مجموعه‌ مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب با حضور بیش از ۸۰ شرکت تولیدی اسباب‌بازی و ۳۰ طراح، در کنار سمینارهای تخصصی، غرفه‌ای را نیز به این دو عروسک، یعنی «دارا و سارا» اختصاص می‌دهد تا بچه‌های بازدیدکننده با عروسک‌های محبوب خود عکس سلفی بگیرند.


منابع : جهان نیوز / پایگاه تحلیلی خبری ندای اصفهان / زاهدان

واردات اسباب بازی قانون دار شد
باربی هایی که باردار میشوند! 
عروسک های زنده به بازار می آیند!