تبیان، دستیار زندگی
این روزها در خیابان های سطح شهر شاهد رواج آگهی های همسریابی هستیم که روز به روز در حال گسترش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به یک دختر متشخص برای ازدواج نیازمندم

این روزها در خیابان های سطح شهر شاهد رواج آگهی های همسریابی هستیم که روز به روز در حال گسترش است.

فرآوری : طاهره رشیدی-بخش اجتماعی تبیان
آگهی ازدواج

در مراحل مختلف زندگی برای همه ما انتخاب‌هایی مطرح است که گاهی بعضی از آنها مانند انتخاب رشته یا انتخاب همسر دقیقا با آینده ما گره خورده و سرنوشت ساز است. این روزها اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که صدای بوق‌های ماشین‌هایی که از پی عروس و دامادی روانند کمتر به گوش می‌رسد! به راستی آیا جوانان کمتر به ازدواج گرایش دارند یا همسر خوب و مناسب و متدین کمیاب شده است؟!

امروزه بالا رفتن سن ازدواج به صورت یك مشكل بزرگ در جامعه مطرح بوده و ذهن مردم و مسئولان را به خود مشغول كرده است. موضوعی كه ارائه برخی آمارهای رسمی و غیر رسمی نیز نمی‌تواند آن را تحت شعاع قرار داده و معضلی را كه در واقعیت امر دیده می‌شود، از بین ببرد.
در چرایی این مشكل عوامل مختلفی مطرح می‌شود كه هر كدام شاید تنها بخشی از دلایل ایجاد آن باشد. در این میان مسائل اقتصادی، بیكاری جوانان، نبود مسكن مناسب ونبود همسر خوب و ایده آل  امثال آنها بیش از سایر موارد به عنوان موانع ازدواج در موعد مقرر به حساب می‌آیند اما این مسائل و مشکلات پیش رو که باعث تاخیر در ازدواج پسران و دختران جوان شده است به سوژه ای در تلویزیون و فضای مجازی علی الخصوص برای دختران تبدیل شده است.

امروزه بالا رفتن سن ازدواج به صورت یك مشكل بزرگ در جامعه مطرح بوده و ذهن مردم و مسئولان را به خود مشغول كرده است. موضوعی كه ارائه برخی آمارهای رسمی و غیر رسمی نیز نمی‌تواند آن را تحت شعاع قرار داده و معضلی را كه در واقعیت امر دیده می‌شود، از بین ببرد

خیلی وقت است که بحث ازدواج کردن یا نکردن دختران پای ثابت سریال‌ها، فیلم‌ها، جوک‌ها و صفحات مجازی شده؛ اصلا به قول برخی نمک فیلم‌های طنز دختر یا دخترانی هستند که به قول مردم کوچه و بازار «ترشیده»اند و حسرت شوهر کردن به دلشان مانده و حاضرند با هر مردی ولو کور و کچل و بیکار و بی‌عار و ... ازدواج کنند.
از زیبا در سریال شمعدونی و فریده سریال بزنگاه تا سوسن مجموعه خوب، بد، زشت، مهرنوش سریال همه چیز آنجاست و ...، هرکدام به نوعی یا در تکاپوی یافتن همسر بودند یا حاضر بودند تحت هر شرایطی ازدواج کنند؛ حال یا با مردی همسن و سال پدرشان یا با یک مجرم ... . از فضای مجازی و سایت‌ها و پیام‌هایی حاوی این موضوع نیز نگوییم بهتر است که گاه آنچنان دختران و مادران نسل آینده را به تمسخر می‌گیرند و می‌کوبند که گویی دختران در خیابان‌ها برای یافتن همسر صف کشیده‌اند؛ دخترانی که در واقعیت از زمین تا آسمان با فیلم‌ها و سریال‌ها و باورهای بیمارگونه عده‌ای فاصله دارند.
هرچند این افکار بیمارگونه نیز تقصیری ندارند وقتی خوراک فکری‌شان از منابع بیمار و قصد و غرض‌دار تامین می‌شود؛ منابعی که گاه در خفا دختران ایران‌زمین را به تمسخر می‌کشانند و گاه آنچنان علنی و مستقیم که داد مردان و جامعه‌ مردسالار را بلند می‌کنند.
نگاهی گذرا به وضعیت جامعه نشان می‌دهد ازدواج نکردن تنها مختص دختران نیست و چه بسا پسران بی‌شماری که آرزوی سروسامان گرفتن دارند اما موانع اقتصادی دست و پای آنان را محکم بسته است و کم نیستند پسرانی که پشت در باغ ازدواج به انتظار نشسته‌اند و  در مقابل کم نیستند پسرانی که برای پیدا کردن همسر متشخص و ایده آل دست به آگهی می زنند بدون اینکه مورد تمسخر کسی قرار بگیرند یا انگ پیر پسر برآنها زده شود چرا که  ازدواج یک نیاز اساسی برای انسانی است...

آگهی ازدواج

ازدواج كه به عنوان یك سنت حسنه و عمل نیك همواره مورد تأكید قرار گرفته و آثار و بركات فراوانی بر آن مترتب است، امروزه به صورت یك دغدغه بزرگ و مهم درآمده و با اینكه همان تأكیدها و دستورات به ویژه از ناحیه دین و بزرگان دینی و مذهبی پیش روی ماست، اما عوامل مختلفی باعث شده تا این سنت حسنه و پرخیر و بركت به مسئله ای اساسی  در جامعه تبدیل شده و دغدغه ای مهم برای  مردم به ویژه جوانان باشد .
برخی‌ها بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات مردم و مواردی چون چشم و هم‌چشمی‌ها، آسیب دیدن فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی، پررنگ شدن نگاه مادی افراد به مقوله ازدواج و مشابه آنها را مورد توجه قرار می‌دهند كه هر كدام به نوعی در انجام نگرفتن امر مقدس ازدواج در موعد مقرر و مناسب تأثیر دارند.
اگر موارد فوق را یك جا در نظر بگیریم و نگاهی منصفانه و همه‌جانبه به موضوع داشته باشیم، نقش و تأثیر آنها را متناسب با نوع و میزان اثربخشی و در شرایط و مقتضیات متفاوت می‌توانیم ببینیم.
البته قابل انكار نیست كه سطح توقعات و انتظار تغییر كرده است، اما نباید از این واقعیت نیز غافل شویم كه تنوع نیازها و تحول در شرایط زندگی بشر كه به نوعی با عبور از زندگی سنتی به مدرن صورت گرفته، شرایط جدیدی را رقم زده كه دیگر نمی‌توان با همان روش‌ها و سلایق گذشته به رتق و فتق امور پرداخت و لذا تمام برنامه‌ها و امور زندگی فردی و اجتماعی نیز باید متناسب با این شرایط باشد. در این میان ازدواج نیز به عنوان یك امر مقدس و با اهمیت كه اتفاقاً در وضعیت كنونی ضرورت دارد در موعد مقرر صورت بگیرد، باید مطابق با نیازها و ضرورت‌های كنونی زندگی بشر باشد.
از این رو زمینه‌سازی برای ازدواج جوانان از جمله ضرورت‌های مهم جامعه است كه باید توسط مسئولان مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در جهتی باشد كه ازدواج جوانان به آسانی و در شرایطی مناسب و مطابق با نیازهای آنها انجام پذیرد.


منابع : ایسنا / بهار نیوز