تبیان، دستیار زندگی
عصر روز شنبه 5اردیبهشت ماه اتفاقی تکان دهنده در پایتخت رخ داد که ممکن است امروز بارها اتفاق بیفتد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقی تکان دهنده به احترام نیمه شعبان

عصر روز شنبه 5اردیبهشت ماه اتفاقی تکان دهنده در پایتخت رخ داد که ممکن است امروز بارها اتفاق بیفتد.

امیر رضوانی –بخش اجتماعی تبیان
زندان و نیمه شعبان

زندگی ای را تصور کنید که زن در آن نان آور خانه است، باید کار کند، بچه ها را تربیت کند، اجاره خانه را بدهد و... در حالی که مرد او زنده است!
زندگی ای را تصور کنید که از هم پاشیده شده و به طلاق انجامیده است در حالی که اگر دست دیگران در آن مانع ایجاد نمی کرد هنوز میان آن زن و شوهر علاقه وجود داشت و دارد.
زندگی ای را تصور کنید که در اثر یک اشتباه یا حتی عمد زندگی پدر و مادر یا زن و فرزند یک زندانی با گره کور روبرو شده است و در شدید ترین  وضعیت ناآرامی های روانی و پریشانی به سر می برد.
زندان؛  گره کوره زندگی  برخی از آدم هایی است که در اطراف ما زندگی می کنند گره ای که به خاطر عملکرد یک فرد کل نظم زندگی و آرامش چند یا چندین نفر مخدوش شده است، زنی که مجبور شده است برای تامین زندگی خود و فرزندانش سخت کار کند، فرزندی که در معرض انحرافات، ناهنجاری و حتی بزه اجتماعی قرار گرفته است و ..

بخشش و گذشت ما، گاهی یک زندگی را از لب پرتگاه باز می گرداند و بدان حیات می بخشد. واقعا حس حیات بخشیدن به زندگی که مرده است چقدر می تواند انسان را از نظر روحی بالا ببرد

آمار زندانی ها در کشور ما کم نیست .جامعه آماری که تعداد قابل توجه آن را که حدود 8000 نفر هستند زندانیانیان جرائم غیر عمد تشکیل می دهند که از این تعداد  بدهکاران مالی در صف اول قرار دارند. اما اگر ظریف تر به موضوع نگاه کنیم ما با آماری چند برابر این تعداد روبرو هستیم چندین هزار نفری که به دلیل اشتباه و یا حتی عمد یک نفر زندگی هایشان بهم پیچیده است. شاید بتوان گفت در بسیاری از این موارد به ویژه در برابر زندانیان غیر عمد نباید گفت 80٠0 نفر زندانی هستند بلکه هزاران نفر پدر، مادر و زن و فرزند در بند زندان ها هستند. هزاران انتظار، چشم گریان، پریشانی، شادی های رخت بر بسته  و خنده های بر لب خشک شده و هزاران پسر و  دختر از تحصیل بازمانده، در معرض انحرافات اجتماعی، فرزندان طلاق و....
طبق آمار در میان این خانواده ها خانواده هایی هستند که گره های زندگی شان کور تر است آنها علاوه بر آسیب های معنوی، خانوادگی و اجتماعی بیش از سایرین با آسیب های مالی روبرو شده اند در پس این آمار 100 هزار خانواده زندانی نیازمند وجود دارد. در مجموع 60 هزار خانواده زندانیان نیازمند در جامعه تحت پوشش هستند و 40 هزار نفر دیگر آنها تحت پوشش هیچ گونه سازمانی نیستند.
حال زندگی ای را تصور کنید که بتواند گره آن به دستان شما باز شود. حتی اگر سخت ترین شرایط را در این زمینه نیز تصور کنید این گره قابل باز شدن می باشد.عصر روز شنبه 5اردیبهشت ماه همزمان با تماس دختر جوانی مرگ مشكوك پدر سالخورده‌اش در دستور كار مأموران پلیس پایتخت قرار می گیرد در حالی كه تحقیقات از متهم این پرونده  ادامه داشت صبح روز چهارشنبه 6‌خردادماه دو برادر و یك خواهر متهم به شعبه دوم بازپرسی ویژه قتل دادسرای جنایی رفتند و از قصاص برادرشان اعلام گذشت كردند.
برادر بزرگ متهم در حالی كه گریه امانش نمی‌داد به بازپرس بستان‌زاده قاضی پرونده گفت: ما از این حادثه به شدت شوكه شدیم و این حادثه برای ما غیرقابل جبران است اما در این مدتی كه برادرمان در بازداشت است متوجه شدیم او قصد قتل نداشته و ابراز پشیمانی كرده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به احترام نیمه شعبان او را ببخشیم.
نیمه شعبان فرصت خوبی است تا این اتفاق را تکرار و تکرار کنیم، تکراری که نه تنها انسان از آن رنج نمی برد بلکه حس خوب و نشاط غیر قابل توصیفی را به جامعه  منتقل می کند .چه خوب است که نیمه شعبان امسال آغازی شود برای  شروع این حرکت به عنوان یک فرهنگ در جامعه؛ فرهنگ بخشش و دستگیری.

اگر باور کنیم که خداوند بخشنده و مهربان است و افراد بخشنده و مهربان را دوست دارد و بدان ها نظر ویژه ای خواهد کرد. اگر باور کنیم خداوند دست های گره گشا را خواهد گرفت و بلند خواهد کرد و  اگر درک کنیم اثر و لذتی که از بخشش و کمک به همنوع  در زندگی ما ایجاد خواهد شد  یقینا برای این کار از دیگران پیشی خواهیم گرفت. نشاندن شادی و خنده در دل و بر لب زن و فرزندانی که چشم انتظارند شیرینی ای دارد که هیچگاه از زندگی فرد کمک کننده بیرون نخواهد رفت. شاید لازم باشد خودمان و خانواده مان را لحظه ای جای خانواده های این افراد قرار دهیم.

چه خوب است که نیمه شعبان امسال آغازی شود برای  شروع این حرکت به عنوان یک فرهنگ در جامعه؛ فرهنگ بخشش و دستگیری.

بسیاری  از این گره ها به صورت مادی به دستان ما باز می شود گاهی می توانیم با پرداخت بدهی مالی و کمک مالی به فرد بدهکار گرهی را باز کنیم گاهی با کمک به خانواده های زندانیان که با مشکل دست و پنجه نرم می کنند اگر از نظر مالی کاری از دستمان برنمی آید می توانیم واسطه های کمک به این افراد را جور کنیم یا حتی پادرمیانی کنیم .
از همه این کارها که بگذریم گاهی این گره ها مستقیم با دستان ما باز می شود ، شاید با یک رضایت دلی شاد شود.

بخشش و گذشت ما، گاهی یک زندگی را از لب پرتگاه باز می گرداند و بدان حیات می بخشد. واقعا حس حیات بخشیدن به زندگی ای که مرده است چقدر می تواند انسان را از نظر روحی بالا ببرد.
نیمه شعبان  روز ولادت مصلحی است که زندگی بشریت را نجات خواهد داد و بدان نشاط می بخشد و ما نیز پیروان آن حضرتیم و چه خوب است در روز ولادت امام منتظر، انتظار این افراد و خانواده های آنان را پایان بخشیم و گره معنوی و مادی زندگی شان به دستان ما باز شود. یقینا لبخند امام عصر به ما با یک گذشت و دستگیری ،بهترین هدیه به جامعه ایرانی می باشد.


مطالب مرتبط:

دست جوان کارامدتر از دست دیگران
سخت کوشان بی توقع
یک کار نیک × ده 

مطلب تصویری :
عفو و گذشت