تبیان، دستیار زندگی
چالش آب یخ یکی از پر طرفدارترین مطالب و اتفاقات این روزها شده است هنرمندان، فوتبالیست ها و چهره های بسیاری به این چالش پیوسته اند آیا شما هم دوست دارید برای این چالش ثبت نام کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت نام برای یک سطل آب یخ

چالش آب یخ یکی از پر طرفدارترین مطالب و اتفاقات این روزها شده است هنرمندان، فوتبالیست ها و چهره های بسیاری به این چالش پیوسته اند، آیا شما هم دوست دارید برای این چالش ثبت نام کنید

امیر رضوانی - بخش اجتماعی تبیان
چالش اب یخ

چالش آب یخ اسمی که شاید کمتر کسی که در شبکه ها ی اجتماعی و رسانه ها حضور دارد آن را نشنیده باشد یا خبری جدید و ویدوئی از آن ندیده باشد. این حرکت که به تازگی به ایران نیز رسیده است و شاید با حرکت علی کریمی و با دعوت از سه شحصیت معروف چون علی دایی، مازیار فلاحی و رضا عطاران بعد خبری بیشتری به خود گرفت و حال شخصیت های بسیاری در ایران به این کار تن می دهند و ویدئو و اخبار آن را در رسانه ها می بینید.

چالش اب یخ حرکتی است که شما در ان باید یا یک سطل اب یخ روی خود بریزید یا قبول کنید 100 دلار بدهید و این کار را برای 24 ساعت اینده به سه نفر پیشنهاد بدید. این حرکت برای کمک به بیماران ای ال  اس بیمارانی از درد سرطان رنج می برند انجام گرفته است انجمن ALS می گوید اولین بارچالش آب یخ توسط پیت فرتز (Pete Frates) که پیش از این به بازی برای تیم دانشگاه بوستون اشتغال داشته است آغاز گردیده. پیت 29 ساله است و از سال 2012 به ALS مبتلا گردیده، البته مجله Slate‌ در یادداشتی اشاره می کند پیش از وی چندین نفر دیگر چالش سطل آب یخ را به اجرا در آوردند ولی در آن زمان هر فرد می توانست مبلغ مورد نظرش را به جای اهدا کردن به انجمن ALS به هر خیریه ی دلخواهی اهدا کند. اما از زمانی که فرتز وارد این چالش شد به نظر می رسد در همه گیر و عمومی شدن آن نقش بسیار موثری داشته است.

ایجاد یک موج آن هم به صورت جهانی برای شناساندن و کمک به بیماران خاص می تواند امری خوب و پسندیده باشد و اینکه کسی بتواند با یک خلاقیت چنین موجی را به صورت جهانی اغاز کند موضوعی قابل توجه است اما در این زمینه نکاتی وجود دارد که می توان بدان اشاره داشت:

1- همانطور که اشاره شد خلاقیت در این زمینه و ایجاد چنین موجی فراگیر امری مثبت بوده است اما این خلاقیت به این شکل جنس مشترکی با جشن هایی دارد که هر ساله در نقاط محتلف جهان مانند اسپانیا برگزار می شود شاید جشن گوجه فرنگی را شنیده باشید یا جشن پرتغال ایتالیا، جشن دوشنبه تمیز یونان ، جشن چیلا در استرالیا و... خصوصیات مشترک این جشن ها و چالش اب سرد وجود نگاهی اسراف گرانه در آن است.

چرا ما در ایران در موضوعات مختلف همیشه باید مصرف کننده باشیم و موج سوار، چرا نمی توانیم جریان ساز باشیم؛ انچه در دین ما بارها مطرح شده است کمک به هم نوع است اما چرا ما نتوانستیم برای رسیدن به این فضیلت موکد دینی و انسانی خلاقیت داشته باشیم و جریان ساز شویم؟ فوق خلاقیت خیریه های ما این روزها بازارهای خیریه است یا صندوق هایی از کمیته امداد و خیریه های دیگر که اوج خلاقیت انان تغییر هندسی این صندوق ها می باشد

در حالی که جهان با کم ابی مواجه است به ویژه در کشور ما که حتی در صورت مصرف بالا ممکن است حتی تا آخر این ماه آبی در بساط سدها نداشته باشیم، بهتر بود که این چالش را هنرمندان داخلی با ابتکاری دیگر یا به صورت تبلیغی بدون مصرف اب به کار می گرفتند تا تبلیغ خوبی هم برای صرفه جویی در اب میشد مثل کاری که رضا عطاران می خواست در چالش خود کند و نشد! البته در کنار این موضوع غلبه فان و سرگرمی  بر جنبه اصلی آن نیز چالشی بر این چالش است.

2 - ام اس بیماری که باید اسم آن را شنیده باشید بیماری که تا به حال کارهای خیر بسیاری برای کمک به بیماران آن انجام گرفته است و یا حتی بیماری های صعب العلاج و پرهزینه دیگری که تا به حال ممکن است اسمی از آن نشنیده باشید و افرادی در همین ایران خودمان هستند که با انها دست و پنجه نرم می کنند اما تا به حال موج خاصی برای کمک به انها ایجاد شد و یا هنرمندی سطل اب یخی را به روی خود خالی کرده بود؟ نمی خواهیم بگوییم ورود هنرمندان به این موج جهانی – البته فارغ از جو زدگی- ایراد دارد اما باز اینجا جای خالی خلاقیت در کشورمان است که به چشم می آید. چرا ما در ایران در موضوعات مختلف همیشه باید مصرف کننده باشیم و موج سوار، چرا نمی توانیم جریان ساز باشیم؛ انچه در دین ما بارها مطرح شده است کمک به هم نوع است اما چرا ما نتوانستیم برای رسیدن به این فضیلت موکد دینی و انسانی خلاقیت داشته باشیم و جریان ساز شویم؟ فوق خلاقیت خیریه های ما این روزها بازارهای خیریه است یا صندوق هایی از کمیته امداد و خیریه های دیگر که اوج خلاقیت انان تغییر هندسی این صندوق ها می باشد.  این نوع موسسات سالهاست که درگیر روش های سنتی خود مانده اند و از نظر فرهنگی و رسانه ای و استفاده از خلاقیت برای افزایش کارهای خیر عقب مانده اند. این در حالی است که با یک جستجو کوچک در اینترنت می توانید دست خلاق موسسات مختلف در کشورهایی که مانند ما هم توصیه های دینی در اینباره ندارند را مشاهده کنید از جمله طرح زیر که برای کمک به اب تمیز می باشد:

صدقه

چالش اب سرد تلنگر داغی برای موسسات خیریه و نهادهای فرهنگی است که از پتانسیل خلاقیت ورزی و رسانه ها برای جریان سازی در کارهای خیر و حتی سایر موضوعات فرهنگی استفاده کنند. اما باید در این خلاقیت ها ریزکاری هایی را در نظر گرفت تا مانند این چالش دچار  کج سلیقگی و انحراف نشد.

3 -نکته آخری که باید بدان توجه کرد شاید همان موضوعی است که نیکی کریمی در واکنش به چالش اب یخ در صفحه اینستاگرام خود بدان اشاره داشته و نوشته است" می‌شه تو این کم آبی یه سطل آب رو هدر ندیم و خودمون یواشکی بریم به این همه مراکزی به کمک نیاز دارن رسیدگی کنیم." در واقع از جنبه تبلیغاتی این موضوع برای معرفی یک بیماری بگذریم که می توان برای ان راهکار های دیگری هم یافت و بسته به هر موضوع روش مناسب برای ان برگزید. موضوع کمک پنهانی به دیگران خود در میان تاریخ  ما و توصیه ها و مشی بزرگان دارای جایگاه است که باید فارغ از این چالش همیشه مد نظر هنرمندان و شخصیت ها باشد و منتظر رسانه و یک جریان خاص نباشند البته نباید این موضوع ما را از ترویج فرهنگ کمک رسانی و استفاده از پتانسیل دیپلماسی مشاهیر در این زمینه باز دارد بلکه باز باید خلاقیت داشت و برنامه ریزی متناسب با موضوع.

از اسکیت تا آب پاشی دختر و پسر!