تبیان، دستیار زندگی
شما هم جز کسانی هستید که به صله رحم های پیامکی رو آورده اید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صله رحم های پیامکی

شما هم جز کسانی هستید که به صله رحم های پیامکی رو آورده اید ؟

هدی سادات پاکنهاد- بخش اجتماعی تبیان

صله رحم

آیا تا به حال به ارتباطات خویشاوندی دقت کرده اید؟چقدر کم رنگ شده است. یک زمانی در شهرهای این مملکت تفریح و سرگرمی مردم رفتن به خانه اقوام و آشنایان بود اما امروز خلاصه شده در عصر ارتباطات! و از طریق وایبر و وات ساب و لاین و...صله رحم را به جا می اورند و جالب اینکه می گویند خدا پدر آن کسی که اینها را اختراع کرد بیامرزد که باعث صله رحم می شود!!!

یکی از عواملی که موجب کاهش ارتباطات خانوادگی شده است، جایگزینی روابط دوستی با آن است. نکته دیگری که در این مورد باید به آن توجه شود، این است در هر جامعه‌ای با گسترش فردگرایی، میزان روابط خانوادگی کاهش می‌یابد

امروز اگر بچه ها پای صحبت پدر بزرگ و مادر بزرگ بنشینند و از رفت و آمدهای زمان قدیم بشنوند شاید نتوانند به درستی منظور آنها را درک کنند ،حق هم دارند برای آنها غیر قابل تصور است که اعضای خانواده و اقوام و آشنایان حداقل هفته ای یکبار همدیگر از حال هم خبر داشته باشند و بدون مزاحمت تلفن همراه و رایانه و اینترنت بنشینند و بگویند و بشنوند اما متاسفانه شرایط جامعه امروز طوری رقم خورده که گاه میشود چندین ماه از حال یگدیگر خبر نداشته باشیم و مشغله زیاد را دلیل بر این کم توجهی می کنیم در حالی که هیچ مشغله ای آنقدر بزرگ نیست که بخواهد ماهها اقوام و آشنایان را از خود دور کند و شاید دلیل این مشغله ها همین دوری جستن ها باشد زیرا علاوه بر بی بهره ماندن از برکات معنوی از مواهب مادی هم بی نصیب می مانیم چرا که نمی توانیم از حال هم آگاه باشیم و به هم کمکی کنیم. بعضی و قت ها هم حتی وقت جواب دادن به تلفن همدیگر و یا حوصله شنیدن صدای همدیگر را هم نداریم.

خلاصه که هرچه زمان می گذرد فاصله ها بیشتر،علایق کمتر و ارتباطات خانوادگی سردتر میشود .اما دلیل کم شدن صله رحم چیست؟

زندگی ماشینی امروز

در زمان گذشته هر کس نقش خود را ایفا میکرد، به گونه ای که مردان در بیرون از خانه کار میکردند و زنها خانه داری و این در روابط تاثیر بسیار مثبتی داشت اما در جامعه امروز به دلیل وجود شرایط خاص زنان پا به پای مردان کار میکنندو وقت کمتری را برای صله رحم با یکدیگر دارند.ماشینی شدن زندگی ها شاید در ظاهر مشکلی را در پی نداشته باشد اما اگر در عمق ماجرا فرو برویم مشکلات زیادی را می بینیم که در روابط بین انسان ها به وجود آورد ه است و حتی همسایه خود خبر ندارد و یا حتی آن را نمی شناسد.

راه های دور

«با این ترافیک کی حوصله داره...»،«با این راه دور مگه میشه رفت!»،«بخوایم بریم و برگردیم انگار یه مسافرت رفتیم!»و ...حتما این جملات برای شما هم آشناست. خیلی از ما وقتی به یک مهمانی میخواهیم برویم اول این موضوعات را با خود مرور می کنیم و بعد کلا از رفتن به مهمانی منصرف میشویم.

این موضوع یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده کمتر کنار هم باشیم.

مسائل اقتصادی هم موثر است

مسائل اقتصادی یکی از موضوعات مهمی است که می تواند موجب تغییر روابط انسان ها شود.افراد برای گذراندن زندگی ناچارند که چند شیفت کار کنند و این مسئله باعث کم شدن ارتباطات است و از طرف دیگر تجملات و چشم و هم چشمی  که متأسفانه در بعضی گروه‌های جامعه رواج پیدا کرده است نیز می‌تواند موجب کم‌شدن روابط شود. در چنین شرایطی افراد ترجیح می‌دهند با کاهش روابط، فشار اقتصادی کمتری را تحمل کنند.

روابط دوستی جایگزین ارتباطات خانوادگی

این روزها برخی ها بر این باورند که داشتن دوست خوب کافی است؟اما آیا دوست می تواند جای خانواده را بگیرد و آیا حمایتی که خانواده از ما دارد دوست خواهد داشت؟

«با این ترافیک کی حوصله داره...»،«با این راه دور مگه میشه رفت!»،«بخوایم بریم و برگردیم انگار یه مسافرت رفتیم!»و ...حتما این جملات برای شما هم آشناست. خیلی از ما وقتی به یک مهمانی میخواهیم برویم اول این موضوعات را با خود مرور می کینم و بعد کلا از رفتن به مهمانی منصرف میشویم

یکی از عواملی که موجب کاهش ارتباطات خانوادگی شده است، جایگزینی روابط دوستی با آن است. نکته دیگری که در این مورد باید به آن توجه شود، این است در هر جامعه‌ای با گسترش فردگرایی، میزان روابط خانوادگی کاهش می‌یابد.

اما با جود تمام این مشکلات در دین اسلام و روایات معصومین(ع) تأکیدات بسیاری بر دید و بازدید و صله ارحام از یکدیگر شده است. متأسفانه آثار و برکات این امر موکد و مورد توصیه و احترام، به درستی به مردم شناسانده نشده است و خویشاوندان و دوستان بجای اینکه به فکر افزایش ارتباط با یکدیگر و مودت در این ارتباطات باشند، به محض بروز یک مشکل یا سوء تفاهم بی اهمیت به سرعت قطع ارتباط می نمایند.چه فرصتی بهتر از این که در این ماه به این زیبایی یادمان باشد که حتی یک سلام هم می تواند صله رحم به حساب بیاید.پس خودمان را از این برکت بزرگ محروم نکنیم و اینکه برخی مردم تورم ،چند شیفت کار کردن ،گرفتاری و ترافیک و سایر مشغله های زندگی را برای کم شدن صله رحم مطرح می کنند توجیهی غیر قابل قبول است البته ما منکر اینگونه مشکلات نیستیم اما آیا میشود به دلیل وجود این مشکلات زندگی را تعطیل کرد؟!


گرانی بهانه ای برای قطع صله رحم نیست 

صله رحم با تحریم تعارف و تجمل

 با 5% از درآمدتان میلیونر شوید