تبیان، دستیار زندگی
دیدی چطور نگاه می کرد؟! انگار با کسی رابطه داره!حتما کاسه ای زیر نیم کاسه شه و...این قضاوت ها تمامی نداره. خیلی راحت دور هم می نشینیم و از دیگران حرف می زنیم و به سادگی آب خوردن درمورد هم قضاوت می کنیم.گویا در مقام خدا قرار داریم!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قضاوت در مقام خدا قرار بگیریم!

دیدی چطور نگاه می کرد؟! انگار با کسی رابطه داره!حتما کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه شه و...این قضاوت ها تمامی نداره. خیلی راحت دور هم می نشینیم و از دیگران حرف می زنیم و به سادگی آب خوردن درمورد هم قضاوت می کنیم.گویا در مقام خدا قرار داریم!

هدی سادات پاکنهاد - بخش اجتماعی تبیان
قضاوت

قضاوت کردن از جمله عادت های زشتی است که در میان ایرانیان رواج یافته است. بعد از حضور در مجلسی تا مدتها نگران قضاوت هایی هستیم که در ذهن دیگران میگذرد.

عادت کردیم که وقتی دوست یا آشنایی را می بینیم که دچار مشکل شده است به جای اینکه با او همدردی کینم شروع می کنیم به قضاوت که حقش بود از بس بدی کرد خدا هم او را به چنین عذابی دچار کرده است. اگر کسی به مقام و ثروت قابل توجهی دست یابد بعضی ها قضاوت می کنند که حتماً خدا دوستش داشته که به او این چنین امکاناتی عطا نموده است. یا در اداره ها و سازمان ها این نوع قضاوت ها بسیار وجود دارد.با اخراج یک نفر به راحتی قضاوت کرده و می گوید: نیروی ضعیفی است و یا توان کاری پایینی دارد و با به قدرت رسیدن بالا رفتن موقعیت شغلی کسی می گوییم لابد پارتی داشته یا آشنای آقای رئیس بوده!

واقعاً‌چرا بیشتر قضاوت های ما ،نگاهمان، و طرز تفكرمان همیشه بر اساس اطلا عاتی است كه نه به صحت و درستی آن واقفیم ونه درشرایط ودر موقعیت های فردی كه مورد قضاوت ما است خود را قرار می دهیم؟.

مهم تر اینكه، بر همین اساس( قضاوت بی مبنا وبی اساس)، واكنش های رفتاری از خود بروز میدهیم ودر ذهن  خود او را محكوم میكنیم . و حتی مجازات هم میكنیم،بنحوی كه گاه آبرو ،شخصیت و حیثیت افراد را در نزد دیگران زیر سوال میبریم.

لذا،تا زمانیكه بر اساس احساس و كدورت وكینه و بصورت غیر منطقی و عدم درك موقعیت فرد دیگران را مورد قضاوت قرار می دهیم.دچار این مشكل خواهیم شد كه دیگران حق خواهند داشت ما را، انسانی ، بیخرد ، غیر منصف و غیر منطقی ونا متعادل قلمداد نمایند.

حالا از شما سوالی دارم.شماییکه بی مبنا و اساس و بدون توجه به اینکه مساله به شما ارتباطی دارد یا خیر درباره دیگران قضاوت می کنید آیا می پسندید که دیگران درست بر همین گونه  در مورد شما به قضاوت بنشیند وحكم صادر كنند و مجازات كنند وبا آبرو وحیثیت وشخصیت شما بازی كنند؟!

زندگی برای حرف مردم

شاید هیچ چیز تو زندگی بدتر از این نباشد که بیش از حد نگران طرز تفكر دیگران درباره خود باشیم که در اصطلاح به آن "برای دیگران زندگی کردن "اطلاق میشود.

همیشه نگران این هستید که چطور رفتار کنید،تن صدایتان چگونه است،چگونه لباس بپوشید و... به این دلیل که نگاه اطرافیان نسبت به شما،برایتان مهم است اما این مهم نیست كه دیگران در مورد ما چگونه فکر می كنند بلكه مهم این است كه ما در خلوتی سرشار از صداقت و در قلبمان خویشتن را چگونه داوری كنیم چون این مردم اگر پیامبرهم بودن هزار ایراد از کار خدا می گرفتند شما که جای خود دارید!

چرا قضاوت می کنیم؟

اینکه برخی افراد مدام در حال قضاوت درباره دیگران هستند می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.مثلا برخی قضاوت کرن را یک عامل برای برقراری ارتباط با دیگران می دانند و گاهی افراد برای خوب جلوه دادن و بزرگ کردن خود به قضاوت منفی و تحقیر درباره دیگران می پردازند بدون اینکه از بطن ماجرا اطلاعی داشته باشند

ما از درون انسان ها و نیت آنها آگاه نیستیم. تنها خداوند حکیم است که می داند در دل هر انسانی چه می گذرد و تنا اوست که برا اساس آنچه می داند می تواند قضاوت کند

خوب است قبل از اینکه درباره زندگی،گذشته و شخصیت کسی قضاوت کنیم ،خود را جای آن فرد بگذاریم آنگاه اگر توانستیم به جای او زندگی کنیم میتوانیم درباره او قضاوت کنیم !

یادتان باشد هرکس سرگذشتی دارد.لازم نیست یکدیگر را"تحمل"کنیم، کافیست همدیگر را"قضاوت"نکنیم. بیایید زود قضاوت نکینم و همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید که تنها خداست که قضاوت می کند...