تبیان، دستیار زندگی
ضرورت جلوگیری از تباه شدن نسل جوان آقایان! نسل جوان در حال تباه شدن تدریجی به وسیله دشمن است؛ ما باید نگذاریم. ما باید نسل جوانی را حفظ کنیم که اگر جنگ بود، دفاع کند؛ اگر حادثه‌ای در داخل بود، حضور پیدا کند؛ آنجا که نو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می‌کند

ضرورت جلوگیری از تباه شدن نسل جوان

آقایان! نسل جوان در حال تباه شدن تدریجی به وسیله دشمن است؛ ما باید نگذاریم. ما باید نسل جوانی را حفظ کنیم که اگر جنگ بود، دفاع کند؛ اگر حادثه‌ای در داخل بود، حضور پیدا کند؛ آنجا که نوبت علم و تربیت علمی و تحقیقی است، درس بخواند و خودسازی کند؛ آنجایی که صحبت آینده است، خود را آماده کند. روی این نسل جوان که مایه تکیه و امید است، دارد بتدریج با شکل‌ها و شیوه‌های گوناگون، کار و تلاش می‌شود؛ این تلاش هم عمدتاً فرهنگی است. البته محافلی برای اینکه جوانان را ببرند و آلوده به فساد بکنند، وجود دارد، که جنبه غیر فرهنگی و جنبه عملی دارد؛ لیکن آنچه که بیش از همه خطرناک است، ذهن و فکر و روحیه جوان است؛ این را باید دریافت. 1


دوعامل تأثیر‌گذار دشمن بر ذهن جوانان

بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می‌کند، دو عامل است: یکی تبلیغات گوناگون دشمن است؛ تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق مقدس اسلامی و حقایقی که در انقلاب به عنوان مسلّمات و پایه‌ها و ستون‌های اصلی اعتقاد شناخته شده، سست و بی‌تفاوت کند. و عامل دوم، عدم تبیین و دفاع صحیح از این حقایق و اصول است. من گمان می‌کنم که تأثیر عامل دوم، کمتر از عامل اول نباشد؛ چون در نظام‌جمهوری اسلامی، به‌طور صریح و علنی، علیه اسلام و اصول اسلامی و مبانی اسلامی و معارف اسلامی، کمتر تبلیغ می‌شود و میدان برای تبلیغ وسیع باز نیست؛ بنابراین تبلیغ دشمن فقط سطح معینی را می‌پوشاند؛ در حالی که عامل دوم، دیگر حد و اندازه‌ای ندارد.

افکار فلاسفه و نویسندگان و متفکران مادی غرب، امروز در سطح دانشگاه‌های ما، به‌صورت کتاب و ترجمه وجود دارد. نمی‌شود سدی درست کرد که اینها وارد نشوند؛ این امکان ندارد و مصلحت نیست. افکار باید بیایند و حضور داشته باشند. در مقابل آن افکار، باید پادزهر ایجاد کرد.

وقتی ما تبلیغ نکردیم، وقتی ما حقایق را بیان نکردیم، وقتی ما تبیین و دفاع درستی از معارف اسلامی- از خود توحید، از حکومت الهی، از لزوم عبودیت انسان در مقابل خدا، از لزوم تسلیم انسان در مقابل احکام خدا، که پایه‌های اصلی است- نکردیم، تأثیری که از این عدم دفاع و عدم تبیین و عدم توجیه صحیح حاصل می‌شود، محدود به حد خاصی نیست؛ شامل همه است.

... باید مطالبی از مسائل اسلامی آماده گردد و به شکل مناسبی تحریر و تقریر بشود و در همه جای کشور گفته بشود؛ آن‌چنان که در همه دل‌ها و ذهن‌ها جای بگیرد. باید مطالبی از مسائل اسلامی انتخاب بشود که پاسخ به شبهه‌های تقدیری و فرضی‌ای باشد که می‌دانیم امروز با وسایل مختلف، در بین خواص مردم پراکنده می‌شود.

افکار فلاسفه و نویسندگان و متفکران مادی غرب، امروز در سطح دانشگاه‌های ما، به‌صورت کتاب و ترجمه وجود دارد. نمی‌شود سدی درست کرد که اینها وارد نشوند؛ این امکان ندارد و مصلحت نیست. افکار باید بیایند و حضور داشته باشند. در مقابل آن افکار، باید پادزهر ایجاد کرد. 2


فساد‌انگیزی و نفوذ در نسل جوان

یکی دیگر از توطئه‌های دشمن، توطئه فسادانگیزی است؛ نفوذ در نسل جوان، ایجاد فساد در میان سربازان واقعی اسلام، جوانان را به مسائل فساد‌برانگیز سرگرم و مشغول کردن. جوانان بدانند که این توطئه است. 3

ما بایستی بدانیم یک دولت، هم‌چنان که نسبت به بسیاری از امور مردم مسوول است- کلّکم مسوول عن رعیّته- مسوول وضع معیشت‌شان، وضع اقتصادشان، وضع سیاست‌شان، وضع فرهنگ‌شان، وضع تحصیلات‌شان، وضع بهداشت‌شان؛ مسوول وضع ذهن‌شان هم هست.


وظیفه وزارت ارشاد

ما بایستی بدانیم یک دولت، هم‌چنان که نسبت به بسیاری از امور مردم مسوول است- کلّکم مسوول عن رعیّته- مسوول وضع معیشت‌شان، وضع اقتصادشان، وضع سیاست‌شان، وضع فرهنگ‌شان، وضع تحصیلات‌شان، وضع بهداشت‌شان؛ مسوول وضع ذهن‌شان هم هست. یعنی اگر دیدیم که فرضاً در جامعه ما کتابی هست که هنرش فقط این است که احساسات جنسی را در جوانان تحریک کند، این مضر است. این را نمی‌شود به‌عنوان اینکه یک فرآورده فرهنگی است، آزاد بگذاریم که هر که خواست، تولید و عرضه کند؛ نه، این بحث خواست نیست؛ مثل مواد مخدر است. مواد مخدر هم خیلی طالب دارد. خیلی‌ها هستند که اگر شما مواد مخدر را به آنها دادید، استقبال می‌کنند و مصرف می‌کنند؛ اما بعد که معتاد شدند، شما را لعنت می‌کنند. خیلی‌ها هستند که اگر مواد مخدر را از آنها بگیرید، ممکن است با شما دست به یقه هم بشوند؛ ولی بعد که با این کار توانستند از آن بیماری نجات پیدا کنند، شما را دعا خواهند کرد. بنابراین، خواست، یک امر مطلق نیست؛ آن خواستی که بر طبق مصلحت است، مطلوب است. تشخیص مصلحت هم به عهده آن کسی است که مسوول است.

البته ما نمی‌خواهیم به مردم بگوییم شما حتماً این کتاب را بخوانید، آن کتاب را نخوانید؛ نه. انواع سلایق، انواع فکرها، انواع ذهن‌ها، انواع استعدادها، باید در مقابل خودشان میدان بازی داشته باشند، برای اینکه آنچه را می‌خواهند، بتوانند انتخاب کنند؛ اما آن چیزی که گمراه کننده و فاسد کننده است، ما نباید اجازه بدهیم وارد میدان شود. این، وظیفه ماست، وظیفه دولت است، وظیفه وزارت ارشاد است.

... البته مطلبی که در مورد تحریک احساسات جنسی گفتم، فقط یک مثال است؛ در زمینه‌های سیاسی هم همینطور است. اگر فرض کنیم کتابی باشد که در آن انواع و اقسام دروغ‌ها به شکل گمراه کننده‌ای هست و شما هم الان امکان ندارید که به این دروغ‌ها پاسخ بدهید، این باید جلوش گرفته شود.

البته جلوی نظرات غلط را نباید گرفت. نظرات غلط فلسفی، اجتماعی و گوناگون اشکالی ندارد که به داخل جامعه بیاید و نقد شود؛ این خوب است. جلوگیری از نظرات غلط فلسفی موجب می‌شود که کسانی خیال کنند این نظرات درست است؛ این عکس مطلوب اثر خواهد گذاشت. نه؛ طرح نظرات فلسفی، اجتماعی، سیاسی- آنهایی که یک نظریه است- اشکالی ندارد. 4

منبع: راهبردها در کلام رهبر


پی‌نوشت‌ها:

1- سخنرانی در آغاز هفتمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور 25/6/1370.

2- سخنرانی در آغاز هفتمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور 25/6/1370.

3- دیدار مردم خرم‌آباد 30/5/1370.

4- بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 5/3/1377.


لینک مطالب مرتبط:

دست جوان ، کارآمدتر از دست دیگران

گزارش تصویری محفل انس با قرآن در حضور مقام معظم رهبری

فرمانده کل قوا:هر تهدید و یا تجاوزى ، براى متجاوز به شدت گران خواهد بود

رهبرمعظم انقلاب:اتهام بی توجهی اسلام به عقلانیت، مانند انكار كردن نور خورشید است

دیدار نخبگان كشور با رهبر معظم انقلاب

دیدار صمیمی هیات دولت با رهبرمعظم انقلاب