تبیان، دستیار زندگی
سال هاست آمریکا با انتشار گزارشی تکراری، کشورمان را متهم به حمایت از تروریسم می کندو ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتهامات آمریکا به ایران


سال‌هاست آمریکا با انتشار گزارشی تکراری، کشورمان را متهم به حمایت از تروریسم می‌کندو ...

اتهامات آمریکا به ایران

سال‌هاست آمریکا با انتشار گزارشی تکراری، کشورمان را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند و با وجود ایستادگی چندساله تهران در برابر تروریست‌ها و طرح ایده‌هایی جهانی چون «جهان عاری از خشونت و افراط ‌گرایی» از سوی رئیس ‌جمهوری کشورمان، آمریکا همچنان بر ادعاهای ضد ایرانی خود پا فشاری کرده و از عنوان «مبارزه با تروریسم» استفاده ابزاری می‌کند.
حمایت از گروه‌های فلسطینی در غزه، مقاومت حزب‌ الله لبنان و گروه‌های مختلف در عراق و سراسر خاورمیانه از جمله ادعاهایی است که واشنگتن درباره حمایت تهران از تروریسم بیان می‌کند.
حمایت‌‌های مورد ادعای آمریکا، در واقع همان حمایت‌هایی است که ایران برای مهار تروریسم در خاورمیانه انجام می‌دهد. اقداماتی که تروریست‌های مورد حمایت غرب را در بسیاری از کشورها ازجمله در عراق و سوریه ناکام گذاشته است.
هرچند در 30 سال اخیر، آمریکا بارها ادعاهای خود درباره حمایت ایران از تروریسم را تکرار کرده است، اما هیچ‌گاه مثل این روزها که منطقه به شدت درگیر گروه‌های تروریستی است، این ادعاها برای افکارعمومی در جهان مضحک و غیر قابل باور نبوده است، چراکه در حال حاضر آتش تروریسم با حمایت آشکار متحدان منطقه‌ای آمریکا چنان دامن‌گیر خاورمیانه شده که واشنگتن راهی برای جبران بی‌آبرویی خود ندارد.
در واکنش به ادعاهای اخیر مطرح شده از سوی واشنگتن درباره حمایت تهران از تروریسم، وزارت خارجه کشورمان گزارش سالیانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را مردود خوانده و تاکید کرده است که ایران در سه دهه گذشته بزرگترین قربانی تروریسم بوده و متهم کردن کشوری که اولویت همکاری‌های بین ‌المللی را مقابله با تروریسم، افراط ‌گرایی و خشونت می‌داند، فرافکنی است.

بحران تروریسم حاکم بر منطقه بر این نکته تاکید می‌کند که چون آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف است، هر روز اتهامات و بهانه‌هایی را علیه کشورمان مطرح می‌کند تا به زعم خود ایران را منزوی کند

گزارش‌های آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم بار دیگر نشان دهنده نگرش سیاسی واشنگتن نسبت به پدیده شوم و ضدانسانی تروریسم و بکارگیری معیارهای دوگانه از ریشه‌های معضل پیچیده و رو به گسترش تروریسم است.
حضور و فعالیت آزادانه تروریست‌ها در آمریکا و دیگر کشورهای حامی آنها، عدم اقدام جدی و قاطع در قبال گروه‌های تروریستی و افراط گرا و چشم‌ پوشی نسبت به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین ادعای آمریکا در مبارزه علیه تروریسم را به چالش جدی کشیده و زیر سوال می‌برد و چنین گزارش‌هایی را کاملا بی‌اعتبار می‌کند.
شهادت بیش از 17 هزار ایرانی در عملیات‌ ترور در سه دهه اخیر گواه این امر است که ایران خود از قربانیان تروریسم است. عملیاتی که عمدتا با حمایت آمریکا صورت گرفته است. دفاع کاخ سفید از گروهک منافقین یا عوامل ترور چهره‌های سیاسی و دانشمندان هسته‌ای کشورمان از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد گزارش‌ها و اتهامات آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم تنها یاوه سرایی‌هایی است که برای فرار واشنگتن از اتهامات مربوط به حمایت از تروریسم ارائه و وارد می‌شود.

اتهامات آمریکا به ایران

اتهامات آمریکا به ایران در حمایت ایران از تروریسم به خصوص در گزارش سال 2014 آنقدر کلی و پراکنده‌ و غیر مستند بوده که حتی صدای رسانه‌های آمریکایی را هم درآورده است.
در همین راستا نیویورک‌ تایمز در مقاله‌ای به قلم «مایکل گوردون» و «ارک اسمیت» نوشت: «گزارش واشنگتن آمار مشخصی از عملیات ایران که نشان دهنده افزایش یا کاهش آنها باشد ارائه نکرده است.» بنابراین پیداست که اتهامات آمریکا علیه ایران شعارگونه و در بردارنده نکاتی است که هدف از طرح آن به انحراف کشاندن اذهان عمومی جهان در رابطه با توسعه تروریسم است. نیویورک تایمز در همین راستا نوشته است: «ایران برخلاف آمریکا، هیچ‌گاه در حمایت از دولت و مردم عراق در مبارزه با داعش تردید نکرده است».
در این راستا بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران تاکید می‌کنند که آمریکا بزرگ‌ترین حامی و بزرگ‌ترین تروریست دنیا یعنی رژیم صهیونیستی است و در این راستا نمی‌‌تواند داعیه مبارزه با تروریسم را داشته باشد.
مجموعه عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در فلسطین، لبنان، به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای کشورمان و نیز اجرای عملیات‌ تروریستی در سراسر دنیا، تاکید می‌کند: اگر آمریکا به‌ راستی می‌خواهد خود را در مقابل تروریست‌ها نشان دهد، دست از حمایت رژیم اشغالگر قدس بردارد.
بحران تروریسم حاکم بر منطقه بر این نکته تاکید می‌کند که چون آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف است، هر روز اتهامات و بهانه‌هایی را علیه کشورمان مطرح می‌کند تا به زعم خود ایران را منزوی کند.
به همین منظور یک روز ادعای غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان را مطرح می‌کند و روز دیگر ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند. این درحالی است که آمریکا به‌ خوبی می‌داند، ایران تاکنون هیچ اقدامی در حمایت از گروه‌های تروریستی انجام نداده است.

عدالت، آزادگی، دموکراسی و انصاف در معیارها و شاخصه‌های آمریکا در موضوع تروریسم جایی ندارد، بلکه منافعی مانند پول، افزایش نفوذ و قدرت در خاورمیانه و کنترل و مدیریت کشورهای منطقه در میان است

واقعیت امر این است که ایران خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است و هزاران نفر از مسئولان و شهروندان ایرانی در سه دهه اخیر به‌ دلیل انجام عملیات‌ تروریستی از سوی گروهک‌هایی که آمریکا حامی آنها بوده و هست به شهادت رسیده‌اند و اگر قرار بر این است که دولتی پرچمدار مبارزه با تروریسم باشد، این ایران است که می‌تواند رهبری مبارزه با تروریسم را در اختیار داشته باشد.
به این ترتیب آشکار است که معیارهای آمریکا در تقسیم‌بندی کشورها به مبارزه یا حمایت از تروریسم، دوگانه و سیاسی بوده و بیشتر بازتابی از نزدیکی یا دوری دولت‌ها به واشنگتن است تا اقدام موثر در مهار پدیده تروریسم.
مقوله منافع‌ ملی موجب شده است که آمریکا از گروه‌های تروریستی واقعی، حمایت و گروه‌های مستقل را تروریسم بخواند و این رویکرد نادرست موجب بروز تنش و بحران در منطقه شده و آن را تشدید کرده است.
متأسفانه نگاه غرب به ویژه آمریکا به مساله تروریسم یک نگاه ابزاری و دوگانه است. در شرایط کنونی شاهد هستیم که آمریکا از یک طرف به گروه‌های تروریستی تکفیری منطقه مانند «داعش» و «جبهه ‌النصره» کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند و از طرف دیگر گروه‌های مستقل و آزادی‌خواه مانند حزب ‌الله و حماس را که در جهت مبارزه با دشمنان خارجی تلاش می‌کنند، در لیست تروریسم قرار می‌دهد.
عدالت، آزادگی، دموکراسی و انصاف در معیارها و شاخصه‌های آمریکا در موضوع تروریسم جایی ندارد، بلکه منافعی مانند پول، افزایش نفوذ و قدرت در خاورمیانه و کنترل و مدیریت کشورهای منطقه در میان است.
به این ترتیب روشن است که آمریکا با توجه به سوابقی که در حمایت از تروریسم دارد، نه فقط نمی‌تواند داعیه مبارزه با تروریسم را داشته باشد، بلکه صلاحیت اخلاقی برای زیرسوال بردن دیگر کشورها را هم در این رابطه ندارد.

 

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:
رابطه با امریکا؛ آری یا نه!
آمریکا و دشمنی جدید با ایران
چشم انداز سی سال روابط ایران و آمریکا