تبیان، دستیار زندگی
به دنبال توافق هسته ای نبودیم که فقط مشکل هسته ای حل شود، بلکه به دنبال ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان بودیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرف های امیدوار کننده روحانی درباره توافق هسته ای

به دنبال توافق هسته ای نبودیم که فقط مشکل هسته ای حل شود، بلکه به دنبال ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان بودیم.

بخش سیاست تبیان
روحانی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در اولین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال اظهار کرد: ما در مذاکرات هسته ای تنها به دنبال این نبودیم که به توافق هسته ای برسیم و فقط مشکل هسته ای حل شود، بلکه به دنبال ایجاد فضای جدیدی در منطقه و جهان بودیم که خوشبختانه با انجام توافق هسته ای امروز به این شرایط جدید رسیده ایم.
وی ادامه داد: برای این که کشوری بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار گیرد شاهد ثبات در حرکت اقتصادی باشد و به آینده امیدوار باشد و به حرکت سیاست هایی که چارچوب های حرکت اقتصادی را تعیین می کند اطمینان داشته باشد باید بتواند از لحاظ اقتصادی قدم های مهم ، محکم و با ثباتی را برای رفع مشکل بردارد.
روحانی اضافه کرد: آنچه دولت امروز انجام داد در سایه امید و اعتماد و مشارکت مردم در مسائل اقتصادی است. این دولت معتقد است که ما در صورتی می توانیم در زمینه ی اقتصاد حرکت مناسب و مستمری داشته باشیم که شرایط اقتصادی و محیط اقتصادی ما محیط مناسبی باشد و فضای کسب و کار بهبود یابد. بر همین مبنا بنای دولت برای تقویت بخش خصوصی و اقتصاد و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد است که اگر این دو محقق شود و ما بتوانیم حمایت لازم را از بخش خصوصی انجام دهیم و موانع تولید را برداریم و فضای رقابتی در کشور به وجود بیاید می توانیم از موانع عبور کنیم.
روحانی همچنین یاد آور شد : بی تردید اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و بخواهد درون نگر باشد و به بیرون توجه نکند و به مزیت های اقتصادی توجه نداشته باشد و نخواهد تمرکز و انحصار را در شرکای اقتصادی خود کنار بگذارد، آن اقتصاد می تواند جهش داشته باشد. به همین دلیل لازم بود تا مانع تحریم را که دیواری پیش روی فعالان اقتصادی ما بود را برداریم و فضای سیاسی را در منطقه و جهان به فضای مناسبی تبدیل کنیم.

روحانی با تاکید بر این که دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد افزود: ما در کشورمان نیاز به تحرک جدید برای تجارت خارجی صادرات غیر نفتی و به دنبال آن اشتغال هستیم. امروز یک فرصت بسیار مناسب در اختیارملت ایران است و علاقمندان زیادی به کار در ایران وجود دارد

وی در ادامه تاکید کرد: به قولی که از روز اول به مردم در سیاست خارجی داده شده بود یعنی تعامل سازنده جامه عمل پوشاندیم امروز شرایط ما با دو سه سال پیش کاملا متفاوت است و در شرایطی هستیم که تحریم ها به زودی از جلوی پای فعالان اقتصادی ما برداشته خواهد شد. امروز دوران ایران هراسی سپری شده است و دورانی است که فعالیت اقتصادی در ایران عزیز ما شاهد استقبال در سطح جهان خواهد بود.
رئیس جمهور افزود: آسیا ، اروپا ، آمریکا و دیگر کشورهای جهان به دنبال رابطه اقتصادی با ایران هستند. من در سفر اخیر خود برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل در جلسه ای که با فعالان اقتصادی آمریکایی داشتم آنها را به حضور برای سرمایه گذاری در ایران دعوت کردم البته در صورتی که بتوانند موانع داخلی شان را بردارند. در بخشی از رسانه ها از مشکلات حضور کارآفرینان آمریکایی در ایران صحبت می شود که البته از این طرف نیست، بلکه از آن طرف است.
وی تصریح کرد: یکی از مدیران معروف اقتصادی آمریکا از من می خواست که دولت ایران دولت آمریکا را برای برداشتن موانع پیش روی آنها تشویق کند. در حالی که هیچ وقت ایران مانع حضور سرمایه گذاران آمریکایی در ایران نبوده است و همیشه تحریم ها را آنها شروع کردند.
امروز هم راه پیش همه باز است و گفته ایم در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی در صورتی که سرمایه تکنولوژی وارد ایران شود هستیم.تا بخشی از بازار 80 میلیونی در اختیار آنها قرار گیرد و بازار صادراتی مشترکی برای هر دوی ما ایجاد شود.
روحانی با تاکید بر این که دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد افزود: ما در کشورمان نیاز به تحرک جدید برای تجارت خارجی صادرات غیر نفتی و به دنبال آن اشتغال هستیم. امروز یک فرصت بسیار مناسب در اختیارملت ایران است و علاقمندان زیادی به کار در ایران وجود دارد.
وی ادامه داد:ما از آغاز دولت چند هدف را در اقتصاد دنبال می کردیم که ایجاد ثبات و آرامش در بازارهای متنوع اقتصادی، برداشتن موانع متعدد برای تولید وصادرات غیر نفتی و چارچوبی که در اقتصاد کلان بتواند برای آینده کشور امید بخش باشد یعنی انضباط پولی و مالی، تحرک در زمینه فعالیت بانک ها، کنترل پایه پولی، مهار تورم و ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود، که از جمله این اهداف است که در همه این زمینه ها قدم های مهمی انجام شده است.
رئیس دولت تدبیر و امید همچنین بیان کرد: می بینید که از ابتدای دولت موضوع مهار تورم و کاهش مستمر تورم در دستور کار قرار گرفت که این هم برای تولید و هم برای مردم هم برای ارزش پول ملی و هم برای پیش بینی و برنامه ریزی آینده اهمیت دارد.هدف دولت این است که تا پایان این دولت تورم کاهش یابد و یک رقمی شود که ممکن است حتی قبل از پایان زمان به این هدف برسیم و حتی ممکن است در تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال به نرخ تورم یک رقمی برسیم.
رئیس جمهور ادامه داد: کاهش تورم ادامه خواهد یافت و ما در سالهای 94 و 95 و 96 تا پایان دولت یازدهم کاهش تورم خواهیم داشت البته ممکن است عده ای نقدهایی به این سیاست ها وارد کنند که این سیاست ها انقباضی است و نمی تواند به خروج از رکود کمک کند. ما در سال گذشته از رکود مستمری که 8 فصل به طور مداوم با آن مواجه بودیم خارج شدیم.
وی ادامه داد: بعضی ها می پرسند آیا واقعا از رکود خارج شده ایم. به هر حال خروج از رکود و خود رکود تعریف خود را دارد که اگر دو دوره ی سه ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم این به معنای رونق و خروج از رکود است. ما در سال گذشته در سه ماهه ی اول ، دوم و سوم شاهد رشد اقتصادی بوده ایم. هر چندممکن است دوباره شرایط به گونه ای باشد که به رکود بازگردیم، اما ما باید حواسمان را جمع کنیم.
روحانی با بیان اینکه باید بتوانیم مشکلات تولید را حل و فصل کنیم خاطر نشان کرد : امروز می دانیم که تولید کنندگان و کارآفرینان جامعه با مشکلاتی مواجه هستند از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی . شرایط بانکی ما به همه تقاضاهای آنها پاسخ مثبت نمی دهد. از طرفی به خاطر کاهش تقاضا، برخی از اجناس فروش نرفته و در انبارها مانده است از طرفی مسائلی که در حوالی ما و همسایگان ما وجود دارد ناامنی ها و مشکلاتی را به وجود آورده و از طرف دیگر با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم.
رئیس دولت یازدهم ادامه داد: می دانید که کاهش قیمت نفت همیشه در کشور ما بر اقتصاد بخش دولتی و بخصوص بخش خصوصی که وابستگی بیشتری به نفت و گاز دارد، تاثیر می گذارد. ما از تابستان پارسال با کاهش 50 و 60 درصدی قیمت نفت مواجه شدیم.

وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم که روی کار آمد از یک طرف تورم از یک طرف رکود، از یک طرف سیل بیکاران و از طرفی هم با ترکیب نیروی کار که عوض شده بود مواجه بود و ما باید برای ترکیب جدید نیروی کار اشتغال آفرینی می کردیم. تصمیم ما برای اشتغال، توسعه و رونق پایدار است. که تنها راه ایجاد اشتغال به حساب می آید

روحانی در ادامه تاکید کرد: معمولا کاهش قیمت نفت فشاری را به اقتصاد کشور وارد می کند بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت هم به خاطر این کاهش قیمت دچار تنش در بازار ارز و هم دچار تورم بسیار بالا شدند. امادر کشور ما نه تنش در بازار داشتیم و نه تورم بالا رفت. ولی به هر حال مشکلاتی داریم و وزارت خانه ها برای ارائه خدمات به جامعه به دلیل درآمد کم بامشکلاتی مواجه شدند و بخش های تولیدی هم همینطور، اما با وجود مشکلات دولت توانسته اهدافی را که داشته ادامه دهد.
وی با اشاره به مذاکرات هسته ای عنوان کرد: اساسا مذاکرات ما به خاطراین بود که شرایط جدیدی را در منطقه و فضای بین المللی به وجود بیاوریم. مذاکرات هسته ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی در تاریخ دیپلماسی جهان است که در یک مساله ی پیچیده ی بین المللی ایران با 6 قدرت جهانی مواجه بوده و بعد از دو سال تلاش و مذاکره به نطقه ای رسید که دولت در روز اول اعلام کرد که هدف ما در مذاکرات برد- برد است. که به آن دست یافتیم.
وی ادامه داد: میز دیپلماسی برای اولین بار در دهه های اخیر نشان داد که قدرت منطق می تواند بر قدرت تهدید و فشار پیروز شود . جز یک رژیم غاصب در منطقه هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به این توافق اظهار خوشحالی نکرده باشد و به این کشور تبریک نگفته باشد.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: البته یک گروه های افراطی در این گوشه و کنار مخالف هستند که اینها هیچ وقت از تعادل و اعتدال خوشحال نیستند و نانشان در دعواست.تعداد اندکی هستند که باید به هر حال تحمل شان کرد. برای آنها آسمان تپیده است و سخت است ببینند روابط ایران با جهان احترام آمیز شده است.
وی همچنین اظهار کرد: البته در کنار مشکلات کاهش قیمت نفت ما با یک مشکل دیگر هم مواجه شدیم که زمان آن را کمتر از این پیش بینی می کردیم و آن هم زمان بین توافق و اجرای توافق است.ما در فروردین به چارچوب های توافق در لوزان رسیدیم و بعد در تیر به توافق رسیدیم و در ادامه انتظار و پیش بینی همه این بود که چند هفته بعد شاهد اجرای آن باشیم اما افراطیون آمریکا سنگی را جلوی این راه انداختند و موضوع هسته ای را که بین المللی بود درآمریکا به خطا تبدیل به یک موضوع حزبی کردند که این یکی از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی آمریکا است.
روحانی یاد آور شد: انتخابات در همه کشورها با همه زیبایی هایش درد سرهایی را هم به همراه دارد. در آمریکا به خاطر در آستانه انتخابات بودن، توافق هسته ای دچار فراز و نشیب شد و در ایران هم اگر فراز و نشیب است باز موضوع انتخابات است. در حالی که توافق ربطی به کنگره نداشت آمریکایی ها آن را به کنگره بردند. این توافق در سازمان ملل به تصویب رسیده است و یک موضوع داخلی یا دو جانبه نیست که با آن این چنین برخورد می کنند. این داستان باعث شد اجرای توافق چند ماه به تعویق بیافتد و ما فعلا در این فراز و نشیب معطل شده ایم.
وی اضافه کرد: این فاصله زمانی برای اقتصاد درد سر آفرین است چون خریدار ممکن است بگوید کمی صبر کنیم تا اوضاع بهتر شود و یا ممکن است تقاضا را در بازار دچار مشکل کند. از یک طرف برای خریدار داخلی و از طرفی برای روابط ما با فعالان اقتصادی دنیا، انتظاراتی به وجود آمده که روی بازار ، تولید و تحرک ما تاثیر گذار بوده است. این همه تقاضا از طرف کارآفرینان خارجی برای ورود به ایران وجود دارد اما همه منتظر هستند تا روز اجرای توافق فرا برسد.
روحانی در ادامه گفت: البته به روز اجرای توافق نزدیک می شویم و به حول و قوه الهی بی تردید شاهد یک جهش در حرکت در رونق اقتصادی تعامل با دنیا، حضور سرمایه گذاران خارجی و ورود فناوری خواهیم بود. یکی از مشکلات ما این است که در این چند سال به خاطر تحریم و موانع، فناوری کمتر وارد کشور شده است .
وی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم این حرکت ها و مذاکرات اشتغال است. در دهه 60 در ایران نرخ رشد جمعیت بالا رفت. و در نیمه دهه 80 باید شرایطی فراهم می شد تا نیروهای کار جذب بازار کار شوند. خوشبختانه در آن دوران درآمد نفتی ما بیش از حد انتظار افزایش پیدا کرد و حتی به 143 دلار رسید. یعنی یک درآمد بسیار عظیم به وجود آمد. یعنی درست درسال هایی که نیروی جوان ما می خواست وارد بازار کار شود و یک فرصت استثنایی برای ایجاد اشتغال به وجود آمده بود، اما متاسفانه در آن دهه و در نیمه دوم دهه 80 اشتغال خالص ما تقریبا صفر است. در حالی که باید حرکت خوبی در این زمینه انجام می شد.
وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم که روی کار آمد از یک طرف تورم از یک طرف رکود، از یک طرف سیل بیکاران و از طرفی هم با ترکیب نیروی کار که عوض شده بود مواجه بود و ما باید برای ترکیب جدید نیروی کار اشتغال آفرینی می کردیم. تصمیم ما برای اشتغال، توسعه و رونق پایدار است. که تنها راه ایجاد اشتغال به حساب می آید.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین بیان کرد: می بینید که از ابتدای دولت موضوع مهار تورم و کاهش مستمر تورم در دستور کار قرار گرفت که این هم برای تولید و هم برای مردم هم برای ارزش پول ملی و هم برای پیش بینی و برنامه ریزی آینده اهمیت دارد.هدف دولت این است که تا پایان این دولت تورم کاهش یابد و یک رقمی شود که ممکن است حتی قبل از پایان زمان به این هدف برسیم و حتی ممکن است در تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال به نرخ تورم یک رقمی برسیم

وی با بیان اینکه در برخی از صنایع به دنبال صنایع پایین دستی بوده ایم افزود: این حرکت ما شروع شد و در سالهای 92 و 93 برای خروج از رکود و رونق لایحه ی مربوطه رابه مجلس دادیم و مصوبات متعددی در دولت تصویب کردیم. اما در سال 93 با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات و فاصله ی به وجود آمده تا برداشته شدن تحریم ها با مشکلاتی مواجه شدیم. با وجود همه اینها تلاش دولت این است که تا مسیری را ادامه دهد که هم منجر به رونق اقتصادی و هم ایجاد اشتغال و هم صادرات غیر نفتی شود. البته ممکن است تولید کنندگان سوال کنند که آیا واقعا رقابت سالم آزاد وجود دارد و رقیب ما فقط قدرت های اقتصادی هستند یا دیگران هم رقیب ما به حساب می آیند.
وی افزود: ممکن است کارآفرینان بپرسند که آیا سیاست های دولت همین طور ادامه پیدا می کند و قوه قضاییه مدافع سرمایه گذاری های سالم ماست و قوه مقننه به دنبال قوانینی است که مشکلاتی را برای ما ایجاد نکند و اگر ما کارآفرین معروف و توانمندی شدیم کسی نمی گوید که چرا اینقدر زود وضع مالیتان خوب شده است و آیا کاملا امنیت خواهیم داشت و آیا انرژی لازم برای تولیدمان همیشه وجود دارد و دولت فضای سالم برای تعامل با جهان را ادامه می دهد و آیا دروازه های صادرات باز می ماند؟ دولت موظف است به این سوالات پاسخ دهد و رئیس جمهور وظیفه دارد به همه وعده های خود عمل کند.
رئیس دولت یازدهم همچنین تاکید کرد: دولت باید به کارآفرینان اعتماد بدهد. هر چند حمایت دولت، قوای سه گانه و حتی مقام معظم رهبری پشت سر تولید است و این ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به این معناست که همه نظام پشت تولید هستند و سیاست ما درون گرا و صادراتی است. این دولت متعهد است برای حمایت و کمک و رفع موانع تسهیلات لازم را برای رسیدن به اهداف فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: چون آمارهای سه ماهه اول نشان می دهد به خاطر کاهش قیمت نفت و تاخیر در اجرای توافق ممکن است در رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم من از اول تابستان تیم اقتصادی دولت را در چند جلسه فرا خواندم و از آن ها خواستم تا به دنبال یک بسته سیاستی جدید برای شش ماهه ی دوم باشند و برای رسیدن به رونق اقتصادی کار کنندکه به حمدالله این کار انجام شده است.
روحانی اضافه کرد: در دو هفته گذشته جلسات مداومی را برای نهایی کردن این بسته داشته ایم. و ان شاء الله سیاست های جدید برای شش ماهه ی دوم می تواند حرکت خوبی برای به وجود آوردن رونق ایجاد کند. من در روزهای آینده تیترهای آن را اعلام می کنم و جزییاتش توسط تیم اقتصادی بیان می شود که ان شاء الله منجر به رونق خواهد شد .
رئیس جمهور در پایان گفت: برای آن که رشد اقتصادی مثبت ما ادامه پیدا کند نیاز به اقتصاد پایدار داریم کشور ما به خاطر امنیتش ، انرژی اش ، جوان های تحصیلکرده اش، سیاست پایدارش، درایت رهبری معظم انقلاب ، مسیر آینده روشنی خواهد داشت. مسیر آینده ما رونق اقتصادی ، صادرات غیر نفتی ، جذب سرمایه گذاری خارجی و در نهایت اشتغال برای نسل تحصیلکرده جوان ما خواهد بود.


منبع : ایسنا