تبیان، دستیار زندگی
این كتاب از یك مقدمه (درباره مؤلف و كتاب) و چهار بخش تشكیل شده است. بخش اول این كتاب «امام خمینی و رهبری حركت های اسلامی، اخوان المسلمین، جماعت اسلامی و حركت اسلامی ایران» نام دارد كه نویسنده به مقایسه تطبیقی سه حركت اسلامی برجسته معاصر در جهان اسلام م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های نهضت اسلامی تونس

تونس


نگاهی به شخصیت و زندگی «شیخ راشد الغنوشی» رهبر مسلمانان تونس


گفته می‌شود بسیاری از تحلیلگران، آینده تونس را به دلیل نداشتن رهبری واحد مبهم توصیف می‌كنند، اما به نظر می‌رسد بازگشت «شیخ راشد الغنوشی» رهبر مسلمانان تونس بتواند امید اسلامگرایان این كشور را پررنگ‌تر كند.

"راشد الغنوشی" در سال 1941 در روستایی كوچك در جنوب تونس متولد شد. وی مدارج تحصیلی را به ترتیب در «الخلدونیه»، «قاهره»، «سوریه» و «پاریس» گذراند، اما به دلیل مشكلات خانوادگی، تحصیل در اروپا را رها كرد و به تونس بازگشت و به عنوان استاد فلسفه مشغول به كار شد.

وی پس از چندی با «عبدالفتاح مورو» و «حمیده النیفر» و «صلاح‌الدین جورشی» آشنا شد. این هسته چهار نفره با «جمعیت پاسدار قرآن كریم» همكاری می‌كرد. در سال 1970 اولین حلقه درس و بحث این هسته كه حدود 30 تا 35 هزار نفر را در بر می‌گرفت در مسجد «سیدی یوسف» تشكیل شد. اكثر این افراد دانشجویان جوانی بودند كه در آكادمی ابن‌شرف در مقطع لیسانس شاگرد شیخ الغنوشی بودند.

از آغاز دهه 60 دولت تونس توانسته بود تمام وابستگان به مدرسه زیتونیه را با خود همراه كند. نسل جدید جنبش اسلامی به رهبری شیخ راشد الغنوشی به شیوخ زیتونیه ایراد می‌گرفتند و آنان را نسلی می‌دانستند كه امانت الهی خود را حفظ نكرده و در مورد كشور كوتاهی كرده و آن را به سكولارها تحویل داده‌اند. كتاب «جنبش اسلامی تونس» در این مورد از زبان شیخ الغنوشی می‌گوید: «ما دیگر به بازماندگان مدرسه زیتونیه به عنوان الگویی كه باید از آن‌ها تبعیت شود؛ نمی‌نگریم. ما به سید قطب، حسن البنا و مودودی چشم دوخته‌ایم. شیوخ ما آن‌ها هستند، زیرا پرچم اصلاحات اسلامی را برافراشته‌اند. من به دنبال ابزار مبارزه و به دنبال كسی هستم كه به او به عنوان اصلاح‌طلبی كه بر ضد سكولاریسم و فساد وارد جنگ می‌شود، اقتدا كنم.»

غنوشی به علت هواداری علنی از انقلاب اسلامی و رهبری آن حضرت امام خمینی (ره) تحت تعقیب قانونی بوده است.

راشد الغنوشی با انتشار ماهنامه «المعرفه» در اوائل سال 1970 نخستین هسته‏های حركت اسلامی تونس را تشكیل داد و به همین دلیل با مشكلات فراوانی مواجه شد. او حتی تا پای چوبه دار رفت، اما سرانجام به خارج از كشور تبعید شد.

وی در سال 1980 برای اولین‌بار زندان سیاسی را تجربه كرد و پس از آزادی از زندان، به كشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران، سودان و لبنان سفر كرد.

شیخ راشد

این رهبر انقلابی مسلمان تألیفاتی در زمینه مسائل اجتماعی و فلسفی اسلامی دارد كه بعضی از آنها در كشورهای مصر، سودان، تونس، الجزایر، تركیه، فرانسه و ایران چاپ و منتشر شده است.

وی تا چندی پیش در لندن به سر می برد و به تازگی در میان استقبال مردم تونس به کشورش بازگشته است. البته نباید وی را به دلیل تشابه اسمی با «محمد الغنوشی» رئیس‌جمهور موقت و فعلی تونس اشتباه گرفت.

حركت امام خمینی و تجدید حیات اسلام

كتاب «حركت امام خمینی و تجدید حیات اسلام» نوشته راشد الغنوشی، رهبر حركت اسلامی «النهضه» تونس است.

مباحث كتاب درباره انقلاب اسلامی ایران و رهبری این حركت است كه از دیدگاه مولف، موجب تجدید حیات جهان اسلام در عصر ما گردیده است و به همین دلیل، مترجم نام این كتاب را «حركت امام خمینی و تجدید حیات اسلام» انتخاب نموده است.

این كتاب از یك مقدمه (درباره مؤلف و كتاب) و چهار بخش تشكیل شده است. بخش اول این كتاب «امام خمینی و رهبری حركت های اسلامی، اخوان المسلمین، جماعت اسلامی و حركت اسلامی ایران» نام دارد كه نویسنده به مقایسه تطبیقی سه حركت اسلامی برجسته معاصر در جهان اسلام می‏پردازد و برجستگی‏ها و تمایزات امام خمینی و انقلاب اسلامی را نسبت به دیگر حركتهای اسلامی معاصر به اثبات می‏رساند.

مقاله «انقلاب اسلامی ایران، پیشتاز حركت جهانی اسلام» بخش دوم و مقاله «تجدید حیات اسلام: حاكمیت علما یا روشنفكران» عنوان بخش سوم كتاب حاضر را تشكیل می‏دهند. بخش چهارم كتاب هم گفت‌وگوی نشریه «العقیده» الجزیره با راشد الغنوشی درباره حركت اسلامی تونس و ایران اسلامی است كه طی آن دیدگاه‏های حركت اسلامی «النهضه» درباره انقلاب اسلامی ایران تبیین می‏شود.

غنوشی به علت هواداری علنی از انقلاب اسلامی و رهبری آن حضرت امام خمینی (ره) تحت تعقیب قانونی بوده است.

و اما نکته ی جالب توجه این است که آقای «راشد الغنوشی» قبل از حرکت به سوی تونس، در مصاحبه ای گفته است؛ «من، نه امام خمینی(ره) هستم و نه شیعه» که این سخن به نظر میرسد یا به خاطر رد کردن شایعاتی مبتنی بر وابسته بودن وی به ایران است. و یا برای رفع موانع غربی و کاهش فشارشان که نگرانی خود را از ایجاد انقلاب اسلامی جدید ابراز کرده بودند بیان شده است.

در هر صورت گذشته ی ایشان نشان از رابطه ی عمیق با تفکر انقلاب اسلامی و خصوصا امام دارد.

قبس زعفرانی

بخش سیاست