تبیان، دستیار زندگی
دادگاه عالی نیجریه با درخواست جمعی از وکلای نیجریه ای برای آزادی سریع شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور مخالفت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دادگاهی برای آزادی شیخ زکزاکی!

دادگاه عالی نیجریه با درخواست جمعی از وکلای نیجریه ای برای آزادی سریع "شیخ ابراهیم زکزاکی" رهبر شیعیان این کشور مخالفت کرد.

فرآوری: ع. امانی - بخش سیاست تبیان

شیخ زکزاکی، نیجریه، زکزاکی، رهبر شیعیان، شیعه، بحرین، عربستان، عراق، آل سعود، وکیل، دادگاه شیخ زکزاک

بنا بر اعلام دادگاه عالی نیجریه، به دلیل آنچه این دادگاه نگرفتن مجوز حقوقی از دادگاه مربوطه در موعد مقرر و نیز حضور نیافتن مقامات پلیس و دادستانی این کشور و شنیدن نظرات آنان نامیده اند، با این درخواست مخالفت شده است. این تصمیم دولت نیجریه موجی از نگرانی را در میان برخی از فعالان مدنی و حقوق بشری ایجاد کرده است.
در این راستا ، تظاهرات شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور برای آزادی "شیخ ابراهیم زکزاکی" رهبر شیعیان نیجریه در استان "کادونا" در شمال غرب این کشور در حالی شدت گرفته است که در روزهای اخیر حمله سنگین ارتش نیجریه به مرکز فرهنگی بقیه الله درمنطقه زاریا افزایش یافته است. تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان این کشور در حالی ادامه دارد که نهاد های حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این کشور در زندان نیجریه هشدار داده اند.

حقوق ماهیانه تروریست ها در منطقه را عربستان سعودی پرداخت می کند. عربستان در تمام درگیری ها و بحران های موجود در منطقه خاورمیانه نقش اساسی دارد.

پیش تر ارتش نیجریه در اقدامی ضد حقوق بشری تظاهرات مردم نیجریه در روز جهانی قدس را سرکوب و شمار کثیری را قتل عام کرد. در روزهای گذشته نیز شمار کثیری از شیعیان مناطق گوناگون نیجریه با تجمع در مقابل ساختمان کمیته حقوق بشر این کشور نسبت به آزادی شیخ زکزاکی اعتراض شدید کردند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعار "یا مرگ یا زکزاکی" خواهان آزادی سریع شیخ رهبر شیعیان این کشور شدند.
این در حالی است که وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این کشور و رفتار ضد انسانی زندانبان های نیجریه ای با وی از اصلی ترین نگرانی های شیعیان بیان شده است و بر اساس اعلام کارشناسان جهان تشیع، هدف ارتش نیجریه پس از دستگیری شیخ زکزاکی نابودی حرکت اسلامی در شهر های مختلف نیجریه بوده است.
در روز 13 دسامبر 2015 بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةالله ، شمار زیادی از شیعیان این کشور کشته و زخمی شدند و شیخ ابراهیم زکزاکی توسط ارتش دستگیر و زندانی شد.
ارتش نیجریه مدعی شده است تلاش هواداران شیخ برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا علت دستگیری این رهبر بزرگ تشیع در نیجریه بوده است و تلاش های بین المللی کارشناسان حقوقی در نیجریه برای برای آزادی شیخ زکزاکی ادامه دارد.
باید توجه داشت که عربستان سعودی چون موقعیت خود را در لبنان ، عراق ، سوریه و یمن از دست داده در تلاش است با دادن پول به کشورهای فقیر سیاست ها و خواسته های خود را در آنجا پیش ببرد. سعودیها با استفاده از نفوذ خود در نیجریه استفاده کردند و یک نهضت مردمی که یک روحانی مبارز شیعی آنرا رهبری می کرد را به شدت سرکوب کردند.

سرکوبی نهضت آزادی
علت اصلی سرکوبی نهضت آزادی در نیجریه این بود که رهبر این نهضت مردمی یک روحانی مبارز شیعی بود و مقامات سعودی در تلاش بودند که اجازه ندهند یک نهضت آزادی خواه به رهبری یک روحانی شیعی در نیجریه شکل بگیرد.
در واقع سعودی ها با نفوذ خود در نیجریه و اقدام علیه "شیخ زکزاکی" در تلاش بودند انتقام شکست های خود در عراق، سوریه، بحرین و یمن را از رهبران برجسته شیعه در کشورهای جهان بگیرند و می توان گفت، سرکوب نهضت "شیخ زکزاکی" و پیروان وی در نیجریه انتقام شکست های آل سعود در کشورهای عربی است.
علاوه بر این در تمام جنگ های منطقه عربستان سعودی دخالت دارد و میلیاردها دلار تسلیحلات نظامی از آمریکا و رژیم اسرائیل خریداری می کند، حتی حقوق ماهیانه تروریست ها در منطقه را عربستان سعودی پرداخت می کند. عربستان در تمام درگیری ها و بحران های موجود در منطقه خاورمیانه نقش اساسی دارد.
در این راستا ، طی روزهای اخیر تظاهرات وسیع شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور برای آزادی "شیخ ابراهیم زکزاکی" رهبر شیعیان این کشور در حالی شدت گرفته است که خصومت های ارتش نیجریه با جمعیت وسیع و مردمی شیعیان درمناطق گوناگون این کشور هم چنان ادامه دارد که این امر موجی از نگرانی را در میان مجامع مذهبی و فرهنگی جهان تشیع پدید آورده است.


منابع : خبرگزاری مهر / ابنا