تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد از سفر دوره ای خود به آمریکای لاتین با مقامات نیکاراگوئه دیدار و گفت وگو کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از هدیه های لوپز تا دیدار یک ساعته با اورتگا

وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد از سفر دوره ای خود به آمریکای لاتین با مقامات نیکاراگوئه دیدار و گفت وگو کرد.

بخش سیاست تبیان

ظریف، آمریکا، وزیر امور خارجه، سفرهای ظریف، نیکاراگوئه، محمد جواد ظریف، فرودگاه،

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب به وقت محلی وارد نیکاراگوئه شد و در بدو ورود مورد استقبال فرزند دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور و مشاور رئیس جمهور نیکاراگوئه قرار گرفت و مراسم استقبال ویژه ای از ظریف در فرودگاه ماناگوآ به عمل آمد.

ظریف در این دیدار خطاب به اعضای پارلمان نیکاراگوا گفت: مردم ایران مقاومت دلیرانه دولت و ملت انقلابی نیکاراگوا در مقابل فشارها و دخالت های خارجی را ارج می نهند.

وی ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی دوجانبه نیز پس از این سفر به سطح و عمق مناسبات سیاسی دو کشور برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سفر دوره ایش به آمریکای لاتین نیکاراگوئه را به مقصد اکوادور ترک کرد و شب سه شنبه به وقت محلی وارد کیتو پایتخت اکوادور شد.

ایریس مونتنگرو رئیس پارلمان نیکاراگوئه نیز در دیدار با ظریف ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه کشورمان به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران باعث افتخار و مباهات ماست.

ظریف پس از این دیدار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیار خوشحالم در کشور انقلابی و مقاوم آمریکای لاتین سفرم را با دیدار با نمایندگان مردم بزرگ نیکاراگوئه آغاز کردم. وی ادامه داد: مردم دو کشور به خاطر انقلاب و مقاومت در برابر فشار خارجی احساس نزدیکی زیادی دارند.

گفت وگوی وزرای خارجه ایران و نیکاراگوئه با خبرنگاران

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امروز امیدوارم علاوه بر روابط قوی سیاسی روابط اقتصادی گسترده ای با هم برقرار کنیم، افزود: با یک هیات بزرگ اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی در نیکاراگوئه حضور دارم. ظریف خاطرنشان کرد: امیدواریم امروز بتوانیم زمینه های مختلف همکاری اقتصادی را به نتیجه برسانیم.

شرکت در همایش تجاری ایران و نیکاراگوئه برنامه بعدی ظریف بود که با حضور وزرا، نهادهای اقتصادی و تجاری از بخش دولتی و خصوصی و شرکت های عمده نیکاراگوئه برگزار شد، وی در این همایش ضمن قدردانی از رئیس جمهور اورتگا اظهار داشت: ایران و مردم آن برای نیکاراگوئه انقلاب ساندنیستی و مردم این کشور احترام و اهمیت ویژه ای قایلند مردم این کشور مثل مردم ایران به قدرت های بزرگ نشان دادند راهی جز احترام به خواست مردم وجود ندارد.

توجه شخص اورتگا به این موضوع (اقتصادی) و حضور مسئولان این کشور نشانگر اهمیتی است که نیکاراگوئه برای این مسئله قائل است.

وی خاطرنشان کرد: این مقاومت یک رابطه عمیق و ناگسستنی بین دو کشور ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو کشور در طول 37 سالی که از انقلابشان می گذرد در کنار هم در صحنه های بین المللی بوده و خواهند بود، افزود: امروز ما با عزم راسخ به این کشور آمدیم که این رابطه عمیق انقلابی را با یک رابطه گسترده اقتصادی مستحکم تر کنیم.


حضور ظریف در همایش تجاری ایران و نیکاراگوئه

ظریف با اشاره به هیات همراه اقتصادی آن را نشانگر اهمیتی دانست که ایران و بنگاه های اقتصادی ایران برای کار با نیکاراگوئه قائلند. رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه نمایندگان بخش های مختلف خصوصی در این سفر حضور دارند، تصریح کرد: شرکت های ساخت و ساز ما می توانند در پروژه بزرگ بین اقیانوسی حضور داشته باشند.

ظریف افزود: در بخش انرژی شرکت هایی را داریم که می توانند در این بخش با همتایان نیکاراگویه ای خود همکاری کنند. در بخش علم و فناوری شرکت های دانش بنیان داریم که می توانند با همتایان خود به همکاری بپردازند. وی ادامه داد: در حوزه صنایع غذایی شرکت های ایرانی در زمینه صنایع بسته بندی و هم تولیدات لبنی آماده همکاری با طرف های نیکاراگوئه ای هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حوزه معادن و صنایع نمایندگانی در این هیات حضور دارند، اظهار داشت: در بخش دولتی نمایندگانی حضور دارند که کار بخش خصوصی را تسهیل می کنند. نمایندگان شرکت سرمایه گذاری خارجی و بانک مرکزی در این هیات حضور دارند.

ظریف ادامه داد: مدیران بخش حمل و نقل ما، شرکت کشتیرانی ایران و سایر شرکت های مرتبط با حمل و نقل نیز در این هیات حضور دارند.

وی افزود: از بخش نفت و گاز مدیران شرکت نفت ما حضور دارند که با همتایان زمینه های همکاری را بررسی کنند.

به گزارش فارس، در این نشست نماینده رئیس جمهور، وزیر دارایی، دبیر اجرایی پروژه بزرگ کانال بین اقیانوسی، مشاور رئیس جمهور و رئیس شرکت نفتی نیکاراگوئه حضور داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه برنامه های خود با ساموئل سانتس لوپز همتای خود دیدار و راه های گسترش مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

در این دیدار سانتوس لوپز وزیر امور خارجه نیکاراگوئه پیام محبت رئیس جمهور نیکاراگوئه به ملت ایران را ابلاغ کرد.
دیدار وزرای خارجه ایران و نیکاراگوئهزیر خارجه نیکاراگوئه همچنین در حاشیه دیدار با همتای ایرانی خود، زندگینامه پدر استقلال نیکاراگوئه، قهوه و لوح اشعار این کشور را به ظریف اهدا کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با همتای نیکاراگوئه ای خود در جمع خبرنگاران گفت: بسیار خوشحالم در دومین توقفم در سفر به آمریکای لاتین در شهر زیبا و مقاوم ماناگوآ در بین مردم نیکاراگوئه هستیم.

وی با بیان اینکه ما برای روابط با آمریکا و نیکاراگوئه اهمیت بسیار زیادی قائلیم، اظهار داشت: امروز با یک هیات اقتصادی امکان برقراری و گسترش روابط را در حوزه های گسترده اقتصادی بررسی کردیم.

ظریف ادامه داد: توجه شخص اورتگا به این موضوع (اقتصادی) و حضور مسئولان این کشور نشانگر اهمیتی است که نیکاراگوئه برای این مسئله قائل است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور می تواند از مشارکت ایران در ساخت کانال بین اقیانوسی همکاری در بخش کشاورزی و تولید انرژی ، پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی و زمینه های علمی و فناوری صورت گیرد و ما برای همه این حوزه ها از بخش خصوصی و دولتی نمایندگانی را در هیات داریم از بخش بانکی و اعتباری و حمل و نقل مسئولانی در هیات ما هستند.

ساموئل سانتس لوپز وزیر خارجه نیکاراگوئه هم پس از دیدار با ظریف در جمع خبرنگاران با اشاره به دعوت اورتگا از ظریف برای سفر به ماناگوآ عنوان کرد: این سفر پاسخ به دعوت آقای اورتگا است.

وزیر خارجه نیکاراگوئه گفت: شرایط تحریم ها که ایران متحمل آن بود باعث شد این سفر که مدتها در انتظار آن بودیم با مقداری تاخیر صورت گیرد.

وی با اشاره به هیات اقتصادی همراه ظریف افزود: این حضور گسترده نشان از اراده مقامات ایرانی به ویژه وزیر خارجه ایران دارد که با جدیت برای گسترش روابط به آمریکای لاتین قدم گذاشته است.

وزیر خارجه ایران پس از اکوادور به شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه نیکاراگوئه افزود:  به لطف تلاش وزیر خارجه ایران شاهد فصل جدیدی از گسترش روابط ایران و نیکاراگوئه و کل کشورهای آمریکای لاتین هستیم. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان دیدارهایش در نیکاراگوئه با دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور در فضایی صمیمی دیدار و گفت وگو کرد.

دیدار ظریف با رئیس جمهور نیکاراگوئه

در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، در خصوص روابط دو جانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی به تفصیل بحث و تبادل نظر شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سفر دوره ایش به آمریکای لاتین نیکاراگوئه را به مقصد اکوادور ترک کرد و شب سه شنبه به وقت محلی وارد کیتو پایتخت اکوادور شد.

وی قرار است در دیدار با مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه سیاسی و اقتصادی را مورد رایزنی قرار دهد. وزیر خارجه ایران پس از اکوادور به شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

به گزارش فارس، ظریف که بعدازظهر یکشنبه در اولین مقصد خود وارد کوبا شده بود، روز دوشنبه در دیدار با مقامات کوبایی به تبادل نظر در خصوص افزایش مناسبات دوجانبه و بررسی زمینه های همکاری های اقتصادی بین تهران و هاوانا پرداخت.

وی همچنین با حضور در محل یادبود خوزه مارتی قهرمان استقلال کوبا با اهدای تاج گل به وی ادای احترام کرد و پس از آن با رودریگو مالمیرتا وزیر تجارت خارجی کوبا ابعاد مختلف همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور را بررسی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن حضور در مراسم افتتاحیه اولین نشست تجاری مشترک ایران و کوبا در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از آن با حضور در محل وزارت خارجه کوبا با «رودریگز پاریلا» همتای کوبایی خود ابعاد مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

ظریف همچنین با «ریکاردو کابریساس» معاون رئیس جمهور و وزیر اقتصاد این کشور که اخیرا سفری به تهران داشت و پیام کتی رائول کاسترو برای روحانی را ابلاغ کرد، دیدار و گفت وگو کرد. دیدار با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا آخرین برنامه سفر ظریف به این کشور بود.


منبع : خبرگزاری فارس