تبیان، دستیار زندگی
آل سعود با آتش افروزی در بحرین سعی بر گسترش حکومت خود داشته در حالی که این روند روزی گریبان گیر خودش شده و منجر به فوپاشی آن خواهد شد . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروپاشی ائتلاف عرب ها

آل سعود با آتش افروزی در بحرین سعی بر گسترش حکومت خود داشته در حالی که این روند روزی گریبان گیر خودش شده و منجر به فوپاشی آن خواهد شد . . .

بخش سیاست تبیان

آخرین اخبار ، اخبار ایران ، آل سعود ، عربستان ، ایران عربستان ، بحرین ، ائتلاف ، عرب ، جنگ

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، "سید هادی سید افقهی" کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به درگیری های اخیر میان مصر و قطر گفت؛ پس از سرنگون شدن حکومت "حسنی مبارک" و حمایت قطر از اخوان‌المسلمین، تنش میان قطر و عربستان بوجود آمد،

وی ادامه داد: آل سعود با برنامه ریزی و حمایت‌های مالی خود مُرسی -رییس جمهور سابق مصر- را سرنگون کرد که در دادگاه‌های محاکمه وی اعلام شد، یکی از اتهامات او رد و بدل کردن اطلاعات با قطر است و بدین ترتیب قطر رسما مورد اتهام قرار گرفت که این اتفاقات درگیری میان عربستان و قطر را تشدید کرد.

این کارشناس منطقه غرب آسیا افزود: از سوی دیگر سفر ملک سلمان -پادشاه عربستان سعودی- به مصر و دیدارش با سی سی -رییس جمهور کنونی مصر- که به واگذاری جزایر صنافیر و تیران منجر شد هنوز محل بحث در دادگاه‌های مصر است و اگر ملغی شود درگیری میان عربستان و مصر نیز شکل خواهد گرفت. افزون بر این تنش میان عربستان و امارات هم بالا گرفته و امارات که خود در رأس حمله به یمن بود با فرسایشی شدن جنگ اعلام کرد که عملیات نظامی گسترده‌ خود را در یمن متوقف خواهد کرد.
سید افقهی تصریح کرد: عربستان همواره خواسته‌های خود را بر آل خلیفه تحمیل کرده و برای اینکه بحرین را حفظ کند بر فشار خود بر مردم این کشور و آتش افروزی در منطقه می‌آفزاید که البته این شیوه عمل به بحرانی تر شدن اوضاع و شکست سعودی ها می‌انجامد، بنابراین باتوجه به درگیری میان عربستان و سایر کشور های عربی چیزی به نام ائتلاف نظامی و یا عربی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ضربات مهلک بر تروریست‌ها در سوریه و عراق ادامه پیدا کند و مقاومت مردم در برابر آل خلیفه تداوم یابد سعودی‌ها کم کم به مذاکره و امتیازدهی تن می‌دهند و قطعا دراین صورت یکی از طرف‌های مذاکره ایران خواهد بود و راهی هم جز این نخواهند داشت.

سید افقهی در پایان گفت: عربستان در حال حاضر در یک سردرگمی و بلاتکلیفی قرار دارد، بعلاوه اینکه مشکلات اقتصادی و جنگ قدرت در داخل این کشور میان محمد بن سلمان و محمد بن نایف بر مشکلات دامن زده و وضع عربستان را شکننده‌تر از هر موقع کرده است.
منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .