تبیان، دستیار زندگی
در سراسر دنیا طرف های حاضر در درگیری های مسلحانه اصول بسیار پایه ای حقوق بشری را نادیده می گیرند. هر روز افراد غیرنظامی به شیوه هایی کشته می شوند و شهرهای پرجمعیت هدف حملات هوایی و گلوله باران توپخانه قرار می گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاجعه عظیم جهانی

در سراسر دنیا طرف های حاضر در درگیری های مسلحانه اصول بسیار پایه ای حقوق بشری را نادیده می گیرند. هر روز افراد غیرنظامی به شیوه هایی کشته می شوند و شهرهای پرجمعیت هدف حملات هوایی و گلوله باران توپخانه قرار می گیرند.

بخش سیاست تبیان

بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست مصر درباره بحران سوریه گفت: از ابتدای درگیری ها پزشکان حقوق بشر (PHR) بیش از سیصد و شصت مورد حمله به دویست و پنجاه بیمارستان و تاسیسات پزشکی ثبت کرده است. بیش از هفتصد و سی تن از پرسنل پزشکی کشته شده اند. امروز تقریباً نیمی از مراکز درمانی سوریه تعطیل است یا تنها بخشی از آن فعال است. میلیون ها سوری از کمبود خدمات حیاتی پزشکی در رنج هستند.
به خاطر انسانیت از همه طرف های حاضر در درگیری های مسلحانه و سایر بازیگران مرتبط می خواهم به مطالبات شورا توجه کنند، دسترسی به کمک های انسان دوستانه را تسریع کنند، چارچوبی برای محافظت از زیرساخت های بهداشتی و کارکنان پزشکی فراهم کنند.


بان کی مون در ادامه  ادعا کرد نیروهای دولتی در سوریه به شیوه ای نظام مند کمک های پزشکی را از کاروان های کمک رسانی حذف می کنند. در سوریه و جاهای دیگر دولت فرایند های دست و پاگیری در مسیر دستیابی به خدمات درمانی ایجاد می کند. این کار خشونت با توسل به بروکراسی به جای اسلحه است، اما به همان اندازه ویران گر است.

وی افزود: الگوی مشابهی از تخریب تاسیسات بهداشتی-درمانی در یمن مشاهده می شود. بیش از ششصد مرکز درمانی به سبب آسیب هایی که در جنگ متحمل شده اند یا کمبود دارو و تجهیزات پزشکی تعطیل شده اند. سال گذشته سازمان ملل متحد پنجاه و نه مورد حمله به سی و نه بیمارستان را تایید کرد. ژانویه امسال نیروهای ائتلاف به بیمارستانی در صعده حمله کردند که به یکصد و بیست هزار تن در این استان خدمت رسانی می کرد.

بان کی مون خاطر نشان کرد؛ اکتبر گذشته در استان قندوز افغانستان حمله هوایی نیروهای آمریکایی بیمارستانی دیگر متعلق به پزشکان بدون مرز را از بین برد و جان چندین تن را گرفت. برخی بیماران زنده زنده در آتش سوختند. وی افزود: این الگو ها در سایر کشورها از جمله عراق و سودان جنوبی تکرار می شود و اوضاع بی ثبات درمانی را بدتر می کند. چنین حملاتی باید پایان یابد. وقتی حملات به اصطلاح دقیق سر از بخش جراحی بیمارستان ها در می آورد، یک جای کار عمیقاً ایراد دارد.

 دبر کل سازمان ملل در ادامه افزود: بیشتر حملات به مراکز بهداشتی نه تنها اتفاقی نیست بلکه هدف طرف های درگیر است. این مساله مایه شرمساری و نابخشودنی است. حملات عمدی و مستقیم به بیمارستان ها جنایت جنگی است. ممانعت از دسترسی مردم به خدمات بهداشتی-درمانی نقض جدی قوانین بشردوستانه بین المللی است.

همه بازیگران دولتی و غیردولتی در درگیری ها ملزم هستند از مراکز و خودروهای پزشکی، زخمی ها و بیماران محفاظت کنند. طرف های درگیر در جنگ ها باید عبور سریع و بدون مانع کمک های بی طرفانه انسان دوستانه را میسر و تسریع کنند. این الزامات اساس قوانین بشردوستانه بین المللی است.

بان کی مون گفت: به خاطر انسانیت از همه طرف های حاضر در درگیری های مسلحانه و سایر بازیگران مرتبط می خواهم به مطالبات شورا توجه کنند، دسترسی به کمک های انسان دوستانه را تسریع کنند، چارچوبی برای محافظت از زیرساخت های بهداشتی و کارکنان پزشکی فراهم کنند. نیروهای مسلح را آموزش دهند تا الزامات را درک کنند و کسانی که مسبب حملات به زیرساخت های پزشکی هستند محاکمه کنند.

وی افزود: ناامنی روزافزون در بخش خدمات پزشکی جزئی از رویه گسترده تر بی توجهی به قوانین بین المللی در درگیرهای مسلحانه است. در سراسر دنیا طرف های حاضر در درگیری های مسلحانه اصول بسیار پایه ای حقوق بشری را نادیده می گیرند. هر روز افراد غیرنظامی به شیوه هایی کشته می شوند و شهرهای پرجمعیت هدف حملات هوایی و گلوله باران توپخانه قرار می گیرند.

منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .