تبیان، دستیار زندگی
سازمان ملل به درخواست وزیر امور خارجه ایران مبنی بر لزوم میانجیگری در مناقشه ای که به دنبال برداشت دو میلیارد دلار از دارایی های مصادره شده ایران از سوی آمریکا به وجود آمده، واکنش نشان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه ظریف به سازمان ملل

سازمان ملل به درخواست وزیر امور خارجه ایران مبنی بر لزوم میانجیگری در مناقشه ای که به دنبال برداشت دو میلیارد دلار از دارایی های مصادره شده ایران از سوی آمریکا به وجود آمده، واکنش نشان داد.

بخش سیاست تبیان
بان کی مون

به گزارش رویترز، سازمان ملل متحد از تمایل خود برای میانجیگری در مناقشه مالی تهران- واشنگتن خبر داد اما آن را به اعلام درخواست از سوی هر دو طرف مناقشه منوط دانست. ابراز تمایل سازمان ملل برای میانجیگری در این امر به دنبال ارائه درخواستی از سوی ایران انجام شد.
"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه ای به "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل، از وی خواست تا آمریکا را برای خاتمه دادن به آنچه که نقض اصل بنیادی مصونیت دولت ها نامیده می شود، مجاب کند.
وی در ادامه خواستار آن شد تا بانکی مون با مساعی جمیله خود از دولت آمریکا بخواهد به تعهدات بین المللی اش پایبند باشد.

ما راه های بازی برای ارتباط با ایران داریم و سعی می کنیم دغدغه های مشترکمان را از طریق کانال های موجود حل و فصل کنیم.

نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل متحد در اعتراض به رای دادگاه عالی آمریکا مبنی بر برداشت دو میلیارد دلار از دارایی های مصادره شده ایران به ازای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حادثه انفجار پایگاه نظامیان آمریکا در بیروت، نگاشته شد.
"استفان دوژاریک" سخنگوی سازمان ملل با تایید دریافت نامه ظریف، اظهار داشت: ما قطعا این مساله را دنبال می کنیم. به عنوان یک اصل مهم، در صورت تمایل هر دو طرف، دبیرکل در خصوص هر تنش یا مسئله ای مایل به میانجیگری خواهد بود.
در عین حال، "مارک تونر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که در جریان ارسال چنین نامه ای بوده است.
وی در این باره مدعی شد: باور داریم که قوانین ایالات متحده و استناد محکمه های قضایی آمریکا به آن در همخوانی با قوانین بین المللی است.
از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که واشنگتن نیازی به میانجیگری سازمان ملل نمی بیند.
وی مدعی شد: ما راه های بازی برای ارتباط با ایران داریم و سعی می کنیم دغدغه های مشترکمان را از طریق کانال های موجود حل و فصل کنیم.



منبع : خبرگزاری مهر