تبیان، دستیار زندگی
درخواست ویزای 3 نماینده کنگره بررسی می شود / قصد ورود به مجادلات کلامی با مقامات حماس را نداریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی درخواست ویزای 3 نماینده کنگره

در مورد آینده سطح روابط دو کشور ایران و انگلیس بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و تصمیمات ملی که در جهات ذی ربط اتخاذ می شود باید تصمیم گیری شود و تا این لحظه هیچ گونه تصمیمی در مورد موضوع اشاره شده اتخاذ نشده است.

بخش سیاست تبیان

وزارت خارلجه

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری این هفته خود(19 بهمن) "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در این نشست اظهار داشت: طبق آن چه که اعلام شده قرار است ادامه گفت وگوها در مورد بحران سوریه نیز در مونیخ برگزار شود و اگر چنین نشستی برگزار شود ایران علاوه بر شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ در نشست مورد اشاره نیز شرکت خواهد داشت. موضوع دستگیری صیادان بوشهری توسط نظامیان کویتی در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که گفته شده سه نفر از صیادان بوشهری در آب های خلیج فارس توسط نظامیان کویتی دستگیر شده اند و آیا چنین خبری صحت دارد یا نه و واکنش ایران جهت پیگیری این موضوع چگونه خواهد بود؟ افزود: در مورد آن چه که اتفاق افتاده از سوی مقامات کویتی هنوز به شکل کتبی مسأله ای به ایران اعلام نشده است اما به شکل شفاهی نکاتی بیان شده است.

او با بیان این که بر اساس آن چه که ما دریافت کردیم گویی درگیری بین قایق ها و ماهیگیران ایرانی و کویتی صورت گرفته است، افزود: البته در آن منطقه اتباع دیگر کشورهای عربی نیز رفت و آمد می کنند ولی بر اساس آن چه که اعلام شده درگیری ایجاد شده و بخش های مربوطه در وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کویت در حال پیگیری این موضوع هستند و ما موضوع این سه نفر را با اهتمام کامل تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری می کنیم.

آینده روابط ایران و انگلیس بر اساس تصمیمات ملی پیگیری می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سفر مورد اشاره ظریف برای شرکت در اجلاس کشورهای کمک کننده به سوریه انجام شده و آقای وزیر امور خارجه در کنار شرکت در این اجلاس مجموعه رایزنی ها و گفت وگوهایی را با مقامات انگلیسی انجام دادند و دولت انگلیس آمادگی خود را برای آغاز صدور روادید در سفارت این کشور در تهران تا سه هفته آینده اعلام کرده است.

جابری انصاری هم چنین ادامه داد: در ارتباط با مسائل منطقه و دوجانبه نیز گفت وگوهای خوبی بین ایران و انگلیس در جریان این سفر انجام شد.

وی همچنین تصریح کرد: در مورد آینده سطح روابط دو کشور ایران و انگلیس بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و تصمیمات ملی که در جهات ذی ربط اتخاذ می شود باید تصمیم گیری شود و تا این لحظه هیچ گونه تصمیمی در مورد موضوع اشاره شده اتخاذ نشده است.

جابرانصاری افزود: شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و امروز این میراث ارزشمند در زمینه های مختلف مورد توجه مردم و مسئولان کشور است.

گسترش روابط با روسیه ادامه دارد

وی با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و همه شهدای بزرگ انقلاب اسلامی، گفت: از خداوند می خواهیم که همگی ما را در مسیر ادامه آرمان ها و راه شهدا و امام (ره) قرار دهد تا بتوانیم آرمان های بزرگ تاریخی ملت ایران را پیگیری و محقق کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سفر اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری به روسیه و دیدار وی با مقامات این کشور، گفت: بین ایران و روسیه روابط مستحکم و همه جانبه ای در زمینه های مختلف وجود دارد و رفت و آمد میان مقامات دو کشور در سطح عالی وجود دارد و این روابط در دوره های زمانی مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.

انصاری تصریح کرد: سفر دکتر ولایتی به روسیه بر اساس دعوت موسسه تحقیقات و بین الملل استراتژیک روسیه انجام شده است. البته آقای ولایتی در قالب این سفر دیدارهایی نیز در سطح عالی با مقامات روسیه انجام دادند و رایزنی هایی در مورد روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بین مقامات دو کشور صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مسیر روابط ایران و روسیه در جنبه های مختلف رو به پیشرفت است و بر اساس توافق صورت گرفته بین مقامات دو کشور گسترش این روابط ادامه دارد.

یکی از وظایف مهم تمام نمایندگی های ایران در خارج از کشور پیگیری وضعیت اتباع ایرانی است

وی پیرامون سیاست دستگاه دیپلماسی کشور در پیگیری امور پناهندگان ایرانی به خصوص در دوران پسابرجام گفت: پیگیری امور اتباع جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است و یکی از وظایف مهم تمام نمایندگی های ایران در خارج از کشور پیگیری وضعیت اتباع ایرانی در خارج از کشور و انجام اقدامات لازم برای حل و فصل مشکلات آنها است.

وی ادامه داد: در ذیل این عنوان کلی مسائل انسانی پناه جویانی که به هر دلیل به نقاط مختلف دنیا سفر کرده اند و درخواست پناهندگی و یا پناه جویی داشته اند مورد توجه است و همانطور که اشاره شد پیگیری این امور از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه و مورد اهتمام است.

جابری انصاری ادامه داد: اهتمام وزارت امور خارجه بر این بوده که زمینه بازگشت اتباعی که به هر دلیلی در معرض این موضوع قرار گرفته اند و خواستار بازگشت به ایران هستند را فراهم کند و این موضوع در مسیر پیگیری های وزارت امور خارجه در تعامل با نهادها و کشورهای مختلف است و ما همواره تلاش کرده ایم حداکثر تسهیلات انسانی ممکن را در مورد اینگونه افراد فراهم کنیم.

قصد ورود به مجادلات کلامی با مقامات حماس را نداریم

خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که به تازگی نوار صوتی از صحبت های یکی از مقامات حماس منتشر شده که در آنجا این مقام اعلام کرده که حماس از سال 2009 تاکنون از ایران کمکی دریافت نکرده است؛ آیا ایران این موضوع و اظهارات را تأیید می کند و آیا برنامه ای برای دعوت از مقامات حماس جهت سفر به تهران در دستور کار دارد یا نه؟ که وی در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت ملت فلسطین را مورد توجه داشته است و اقداماتی در این چارچوب انجام داده است.

وی گفت: روابط با جنبش هایی که مورد حمایت مردم فلسطینی هستند مورد توجه ایران بوده و روابط با جنبش حماس نیز در این قالب کلی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما قصد ورود به جزئیات و حرف هایی که برخی افراد در زمان های مختلف ممکن است مطرح کنند نداریم و سیاست ایران به عنوان کشوری که خود را در موضع خیرخواهی و برادری نسبت به امت اسلامی می بیند توجه به موضوع فلسطین و حقوق مردم این منطقه بوده است. ما مسأله فلسطین را مسأله مهم امت اسلامی می دانیم و از لحظه پیروزی انقلاب اسلامی از مبارزات مشروع مردم فلسطین حمایت کرده ایم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر تأکید کرد: ما قصد ورود به مجادلات کلامی و اینگونه مسائل را نداریم و به سیاست واحد و اصولی خود که اشاره شد در این زمینه ادامه می دهیم.

موضوع حضور دو جاسوس در سفر بازرسان آژانس به تهران به وزارت اطلاعات مربوط است

وی پیرامون اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره حضور دو جاسوس در میان بازرسان آژانس که به ایران آمده بودند گفت: این موضوع متوجه وزات اطلاعات است اما به طور کلی ما از ابتدای مسائل مربوط با موضوع هسته ای همواره از عدم استفاده از عناوین بین المللی برای انجام فعالیت های خاص از سوی برخی از کشورها حساسیت داشته ایم و همواره در سال های گذشته این حساسیت را به دقت پیگیری و اعمال کرده ایم و در مواقعی که مسائلی بوده با نهادهای مربوطه بین المللی در این زمینه رایزنی و گفت وگو کرده ایم و اگر این مورد وجود داشته باشد از جهات تخصصی ذی ربط یعنی سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات به طرق قانونی پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به درخواست این خبرنگار که از او خواست این موضوع را تکذیب یا تأیید کند، گفت: این موضوع را تأیید و تکذیب نمی کنم.

جابری انصاری در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با احساس خطر برخی از کشورهای منطقه در مورد اجرای برجام، اظهار کرد: توافق برجام علیه هیچ کشوری در جهان نیست، علیه هیچ یک از دولت های همسایه نیز نیست اما متأسفانه برخی از دولت ها در محیط پیرامونی به دلیل ضعف و وجود مشکلاتی در سطوح داخلی، خارجی یا منطقه یی خود موضع دشمنی نسبت به برجام اعمال کردند و احساس می کنند که تغییر شرایط قبلی و یا تغییر در فضای تنفسی بین المللی و منطقه یی ایران برای آن ها خطراتی همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دعوت ما از کشورهای همسایه این است که به برداشت های غیرمنطقی خود در این ارتباط پایان دهند و در صدد رفع مشکلات احتمالی خود در سطح داخل و یا منطقه یی باشند و مشکلات شان را به مسائل بیرونی و یا مسائل مرتبط با ایران ربط ندهند و در این ارتباط فرافکنی نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این گونه سیاست ها و رفتارها سیاست عقیمی است و هیچ نتیجه ای جز ضرر برای آن کشورها نخواهد داشت. ما به دنبال خیر و منافع تمام کشورهای منطقه هستیم و سیاست ثابت و اصولی ایران در همین چارچوب است.

هر اقدامی در کشورهای بحران زده باید بر اساس حاکمیت ملی باشد

جابری انصاری با اشاره به آمادگی عربستان برای حضور نظامی در سوریه از سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بحران سوریه اساساً نتیجه مداخله برخی از قدرت های منطقه یی و بین المللی برای تحمیل خواسته ها و سیاست های خود به دولت و ملت سوریه است و این بحران در این چارچوب ایجاد شده است.

وی بابیان این که چنین اعلام آمادگی هایی ادامه همان سیاست است که باعث ایجاد بحران و تشدید درگیر ی ها در سوریه شد، گفت: این گونه سیاست ها نتیجه ای در حل بحران سوریه نخواهد داشت بلکه منجر به تشدید بحران و تبعات آن می شود.

جابری انصای تأکید کرد که هرگونه اقدامی در کشورهایی که دستخوش بحران هستند می بایست با حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال آن کشورها باشد و هرگونه اقدامی خارج از توافق با آن کشورها منجر به تشدید بحران می شود.

صدور روادید بر سطح روابط میان کشورها تاثر خواهد گذاشت

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط پسابرجام شاهد افزایش تعاملات بین ایران و کشورهای اروپا هستیم و آیا این افزایش تعاملات در زمینه های گوناگون منجر به تسهیل صدور روادید بین ایران و این کشورهای اروپایی خواهد شد یا نه؟ گفت: طبیعی است بهبود روابط و ارتقاء سطح همکاری ها و توافقات بین کشورها به طور طبیعی در زمینه تسهیل صدور روادید جهت رفت و آمد اتباع این کشورها نیز اثر مثبت خواهد گذاشت و به صورت مشخص روند روابط ایران با برخی از کشورهای اروپایی صراحتاً به این نقطه رسیده است و شروع ایجاد تسهیلات در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که همکاری و توافقات بین ایران و کشورهای اروپایی مبتنی بر منافع مشترک، حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشورها و دخالت نکردن در امور یکدیگر گسترش پیدا می کند، ادامه داد: این گسترش روابط در زمینه های مختلف از جمله تسهیل صدور روادید موثر خواهد بود و اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد در شرایط پسابرجام شاهد افزایش تعاملات بین ایران و کشورهای اروپا هستیم و آیا این افزایش تعاملات در زمینه های گوناگون منجر به تسهیل صدور روادید بین ایران و این کشورهای اروپایی خواهد شد یا نه؟ که این دیپلمات در پاسخ خاطرنشان کرد: طبیعی است بهبود روابط و ارتقاء سطح همکاری ها و توافقات بین کشورها به طور طبیعی در زمینه تسهیل صدور روادید جهت رفت و آمد اتباع این کشورها نیز اثر مثبت خواهد گذاشت و به صورت مشخص روند روابط ایران با برخی از کشورهای اروپایی صراحتاً به این نقطه رسیده است و شروع ایجاد تسهیلات در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان این که همکاری و توافقات بین ایران و کشورهای اروپایی مبتنی بر منافع مشترک، حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشورها و دخالت نکردن در امور یکدیگر گسترش پیدا می کند، ادامه داد: این گسترش روابط در زمینه های مختلف از جمله تسهیل صدور روادید موثر خواهد بود و اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

اخبار منتشر شده در مورد سفر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اروپا به تهران در بهار آینده و انجام گفت وگوها در سطح بالا بین ایران و اتحادیه اروپا سوال خبرنگار دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه پریده شد که وی در پاسخ گفت: آن چه که در حال حاضر قطعی است سفر خانم اشمید، معاون خانم موگرینی به تهران است که ایشان امروز به تهران آمده است و قرار است طی امروز و فردا مذاکراتی را در تهران با آقای روانچی، معاون وزیر امور خارجه داشته باشد.

او ادامه داد: بین ایران و اتحادیه اروپا توافق شده که گفت وگو بین دو طرف به صورت متناوب در پایتخت های دو کشور انجام شود. این گفت وگوها هر شش ماه یک بار تکرار خواهد شد و زمینه های مشترک را در بر می گیرد و همان طور که پیش از این نیز گفتم اولین دور از این گفت وگوها امروز و فردا در تهران برگزار می شود.

جابری انصاری به سفر هفته آینده وزیر امور خارجه به بروکسل اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب توافقات بین ایران و اتحادیه اروپاست. البته با مقامات بلژیکی نیز در چارچوب همکاری های دوجانبه و پیگیری مباحث مرتبط با آن دیدار و گفت وگو خواهد شد.

آخرین تحولات یمن سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن گفت: دورهای مختلفی از گفت وگوها بین گروه های مختلف یمنی با همکاری سازمان ملل متحد و نماینده آن در امور یمن برگزار شده است اما به دلیل سیاست خاص مبتنی بر دخالت برخی از کشورهای منطقه در امور یمن این گفت وگوها تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

جابری انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران در یمن همواره بر این موضوع تأکید داشته که ادامه این بحران منجر به تشدید تروریسم و فعالیت گروه های تروریستی می شود و این موضوع نه تنها وضعیت کشورهای منطقه را بلکه منشأ بی ثباتی و تهدید صلح خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از تحولاتی که در مناطق جنوبی یمن در روزهای اخیر صورت گرفته است، تأکید کرد: با توجه به این تحولات ضروری است که طرف های درگیر در موضوع یمن بدون گذاشتن پیش شرط های غیرقابل تحقق و تأثیر نپذیرفتن از برخی کشورهای منطقه که سیاست آن ها تشدید بحران در منطقه است بنشینند و موضوع حفظ صلح و ثبات در کشور خود را به صورت جدی پیگیری کنند و زمینه پایان بحران در این کشور را فراهم کنند. چرا که ادامه این بحران منجر به تقویت تروریسم و گروه های تروریستی خواهد شد که تهدیدی برای تمام ملت های منطقه هستند.

سیاست اصولی و ثابت ایران حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق است

موضوع تجزیه عراق و جدایی کردستان از این کشور که به تازگی از سوی بارزانی مطرح شده است سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن گفت: سیاست اصولی و ثابت ایران حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تمام کشورهای منطقه است. ما معتقدیم تجزیه آن چه که قبلاً بر اساس توافقات تحمیلی بعد از جنگ جهانی اول و دوم تجزیه شده است، نفعی برای ملت های منطقه نخواهد داشت و در چارچوب این سیاست امیدواریم زمینه های همبستگی ملی در کشورهای همسایه با اتخاذ سیاست های هوشمندانه مبتنی بر منافع ملت ها بیش از پیش فراهم شود. چنان که وحدت ملی و تمامیت ارضی آن ها حفظ شود.

درخواست 3 نماینده آمریکایی برای سفر به تهران در کمیته ای بررسی می شود

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درخواست سه نماینده جمهوری خواه آمریکا جهت سفر به ایران و نظارت بر انتخابات پیش رو پرسید که انصاری در پاسخ گفت: آن چه که اتفاق افتاده در نگاه اولیه یک اقدام سیاسی و تبلیغاتی و با هدف جنجال آفرینی است.

وی تصریح کرد: سیاست ایران به طور کامل جلوگیری و مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی کشور است. استقلال ملت و دولت ایران از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که اهتمام ها در راستای حفظ این دستاورد است و ما با هیچ بهایی این دستاورد را نقض نمی کنیم و آن را کنار نخواهیم گذاشت.

این دیپلمات ارشد ایرانی در مورد موضوع صدور روادید برای سفر اتباع ایالات متحده به ایران، گفت: در کمیته ویژه ای این درخواست ها بررسی می شود و درخواست این نمایندگان نیز در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت و جهات ذ ی ربط در مورد آن تصمیم گیری می کنند.

جابری انصاری در مورد گفت وگوهای بین معارضان سوری و دولت سوریه و توقف آن نیز گفت: گفت وگوهایی میان طرف های درگیر در سوریه یعنی دولت سوریه و معارضان بر اساس آن چه که در نشست های وین طراحی شده بود در حال آغاز شدن بود ولی به دلیل موضع برخی از گروه های معارض و مسائل مختلفی که وجود داشت از جمله درخواست برخی از کشورها برای تحمیل پیش شرط های شان در مسیر گفت وگوها، این گفت وگوها به حالت تعلیق درآمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سیاست اصولی و راهکار ایران برای حل بحران سوریه اشاره کرد و افزود: همان طور که بارها گفته ایم باید از طریق راه حل سیاسی و گفت وگوی سوری- سوری این بحران حل شود. خود مردم سوریه باید در ارتباط با آینده این کشور تصمیم گیری کنند و هر گونه پیش شرطی تنها به تعلیق گفت وگوها منجر می شود و هرگونه تحولی در عرصه سوریه منوط به انجام گفت وگو بین طرف های درگیر، نفی تروریسم و ابزار تروریسم برای تحقق اهداف است.

توافقی برای ایجاد دفتر حافظ منافع بین ایران و عربستان مطرح نشده است

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که به تازگی مباحثی در مورد ایجاد دفتر حافظ منافع بین ایران و عربستان مطرح شده و آیا در این ارتباط تصمیم خاصی انجام شده است؟ که این دیپلمات در پاسخ گفت: هنوز در مورد روابط ایران و عربستان چنین توافقی بین دو کشور حاصل نشده و اگر توافقی حاصل شود در مورد جزییات آن از جمله این که چه کشورهایی حافظ منافع باشند، تصمیم گیری می شود و ما به اطلاع ملت ایران می رسانیم و همانطور که گفتم هنوز چنین توافقی بین ایران و عربستان ایجاد نشده است.

خبرنگار دیگری در مورد آخرین وضعیت خاوری، رییس پیشین بانک ملی ایران از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که انصاری اعلام کرد: این موضوع از سوی اینترپل در حال پیگیری است و تغییری که در این زمینه ایجاد شده همکاری بهتر دولت کانادا در این زمینه است که این امر به خاطر تغییر دولت کانادا و سیاستی است که اتخاذ کرده است. البته سیاست اتخاذ شده بیش تر مواضع بوده تا اقدام عملی.

او در این راستا ادامه داد: دولت کانادا قطع کننده روابط با ایران بوده است و مناسب است تغییر مواضع خود در مقابل ایران را به صورت آشکارا نشان دهد تا حسن نیت این دولت نسبت به دولت ایران بیشتر آشکار شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به قراردادهای تجاری که اخیراً بین ایران و برخی از کشورهای اروپایی منعقد شده خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید آیا در این قراردادها از جمله قرارداد خرید هواپیما از فرانسه الزامات حقوقی لازم در نظر گرفته شده است به نحوی که در صورت وضع تحریم های جدید علیه ایران این توافقات به حالت تعلیق درنیاید و آیا معاونت حقوقی وزارت امور خارجه نظرات خود را در ارتباط با این قراردادها اعلام کرده است؟ که انصاری در پاسخ گفت: هرگونه توافق ایران با سایر کشورها اضافه بر مجاری عادی که بین شرکت ها و مراجع ذی ربط صورت می گیرد و امضاء می شود از مجاری سیاسی و دیپلماتیک لازم نیز مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی با بیان این که در جریان سفر آقای رییس جمهور به ایتالیا و فرانسه مجموع توافق های زیاد در زمینه های مختلف بین ایران و این دو کشور امضاء شد، اظهار کرد: قطعاً در این فرآیند ترتیبات قانونی لازم برای حفظ منافع ایران در شرایط به وجود آمدن بحران در این توافق ها و دیگر توافق هایی که در پسابرجام امضاء می شود، در نظر گرفته می شود و وزارت امور خارجه از طریق مجاری قانونی دقت ها و ظرافت های لازم را در این زمینه در دستور کار خود قرار داده است.

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: آقای رییس جمهور در سخنانی که اخیراً داشتند اعلام کردند که در دوران پسابرجام یکی از اولویت های مهم ایران ارتباط با همسایگان، کشورهای مسلمان و کشورهایی است که در دوران تحریم با ایران همکاری داشتند، آیا امکان دارد با توجه به این مولفه ها نام این کشورها را نام ببریم و کشور آذربایجان در چارچوب این موضوع در چه جایگاهی قرار می گیرد؟ که انصاری در پاسخ گفت: همان طور که آقای رییس جمهور اعلام کردند یکی از سیاست های ثابت و اولویت دار ایران ارتباط با کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و هم چنین دولت هایی است که در دوران سخت تحریم همکاری ها و توافقات جدی تری با ایران داشته اند.

وی تأکید کرد: همواره ایران به دنبال تعامل با کشورهای همسایه اش در راستای حداکثر همکاری ها و منافع مشترک بین ایران و این کشورها بوده است و جمهوری آذربایجان نیز در این چارچوب قرار می گیرد و ما به این سیاست ادامه می دهیم.

تعیین تکلیف حجاج ایرانی از جمله تأمین امنیت آن ها در شرایطی که روابط ایران و عربستان قطع است دیگر سوالی بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به آن گفت: ما معتقدیم مسأله حج یک مسأله دینی است که نباید با مسائل سیاسی و اختلافات مابین عربستان با هر یک از کشورها در هم تنیده شود و اختلال موضوعی صورت بگیرد.

او با تأکید مجدد مبنی بر این که حج یک امر واجب دینی است و میزبانی اماکن مقدسه اسلامی افتخاری است که نصیب دولت عربستان شده، گفت: این افتخار منوط به انجام اقدامات و وظایفی است که میزبان بر عهده دارد و ما امیدواریم دولت عربستان به آن چه که در این چارچوب اعلام کرده پایبند باشد و در چارچوب سیاست هایی که هر ساله وجود دارد با دعوت از جهات ذی ربط ایرانی مربوط به حج، زمینه را برای انجام حج از سوی اتباع ایرانی فراهم کند.

سفر نخست وزیر یونان و اهداف این سفر دیگر پرسشی بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: روابط ایران و یونان در تمام دوران های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حلقه متمایزی از روابط ایران و سایر کشورهای اروپایی قرار داشته و در بسیاری از مسائلی که بین ایران و اروپا ایجاد شده روابط ایران و یونان متمایز بوده و این روابط حفظ شده است.

وی بابیان این که در جریان سفر نخست وزیر یونان به تهران و دیدارهایی که وی و هیأت همراهش با مقامات عالی رتبه کشورمان صورت می گیرد گفت وگوهایی در راستای روابط دو کشور صورت خواهد گرفت و توافقاتی بین مقامات یونانی و ایرانی منعقد می شود، گفت: امیدواریم با این سفر زمینه برای رشد هرچه بیش تر همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف در شرایط پسابرجام فراهم شود.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت به تازگی خبری منتشر شده که وزیر پیشین امنیت آذربایجان همکاری هایی با عربستان و رژیم صهیونیستی داشته و در زمینه مسلح کردن وهابی ها نقش موثری را ایفا کرده است. نظر جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط چیست و آیا این اقدام تأثیری بر منافع کشورهای منطقه از جمله ایران نخواهد داشت؟ که جابری انصاری در پاسخ گفت: موضوع خاص مطرح شده بررسی می شود و اگر نکاتی در این زمینه وجود داشته باشد به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: سیاست رژیم صهیونیستی و برخی از دولت ها تشدید درگیری و اختلافات بین کشورهای منطقه و به هم ریختن بافت اجتماعی این کشورها و ایجاد نوعی تجزیه طلبی است که این گونه اقدامات بر منافع تمام کشورهای منطقه از جمله ایران تأثیر منفی دارد و ما بارها اعلام کرده ایم که هرگونه اقدامی مبتنی بر از هم پاشیدگی بافت اجتماعی کشورهای منطقه و تشدید اختلاف درون منطقه یی به ضرر منطقه است و ما از کشورهای منطقه می خواهیم که به این موضوع توجه داشته باشند و با اتخاذ سیاست های هوشمندانه مانع پیشرد چنین سیاستی شوند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انتفاضه سوم فلسطین پرسید و این که به نظر می رسد در جریان تحولات منطقه این انتفاضه فراموش شده است که جابری انصاری در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران در جریان سیاست های اعلامی و رایزنی های دیپلماتیک خود از جمله حضور در اجلاسیه های منطقه یی و بین المللی همواره مسأله فلسطین و محوریت این موضوع به عنوان مسأله نخست جهان اسلام را مورد تأکید قرار داده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که صهیونیست ها سیاست تنش آفرینی و ایجاد اختلاف در بین کشورهای منطقه و اسلامی را با انواع تاکتیک ها پیش می برند این است که می خواهند بر روی جنایات خود در مورد مردم فلسطین سرپوش بگذارند و اشغال فلسطین را به مسأله ثانویه در جهان اسلام تبدیل کنند در حالی که باز گرداندن موضوع فلسطین به مسأله اول جهان اسلام یکی از سیاست های ثابت ایران است که در رایزنی های دوجانبه، منطقه یی و چندجانبه خود این موضوع را پیگیری کرده است.

فاجعه منا نزد وجدان عمومی ملت ایران و سیاستمداران ایرانی فراموش نمی شود

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فاجعه منا پرسید و گفت با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این که این فاجعه نباید فراموش شود پیگیری های وزارت امور خارجه در مورد ابعاد حقوقی این قضیه به کجا انجامیده است؟ که این دیپلمات عالیرتبه پاسخ داد: فاجعه انسانی منا هرگز نه در وجدان عمومی ملت ایران و نه در نزد سیاستمداران ایرانی فراموش نمی شود. این فاجعه انسانی بود که به دلیل سوء مدیریت عربستان اتفاق افتاد و ابعاد این فاجعه از مجاری دوجانبه، گفت وگو با کشورهای منطقه و همچنین سازمان های منطقه یی در حال پیگیری است تا عربستان مسوولیت اخلاقی و انسانی خود را در این زمینه بپذیرد.

او با بیان این که پیگیری این موضوع در دستور وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای ذی ربط قانونی است، گفت: باید توجه داشت مسائلی که در حوزه کشورهای دیگر رخ می دهد دارای پیچیدگی های قانونی، حقوقی و سیاسی خاص خود است و چون این اتفاق در عربستان رخ داده است این کشور باید مسوولیت خود را در این زمینه بپذیرد و از سیاست های گذشته خود در این ارتباط دست بردارد.

جابری انصاری تأکید کرد: همان طور که عربستان در مورد مسائل منطقه سیاست یک جانبه و خاصی را پیگیری می کند متأسفانه تاکنون در مورد فاجعه منا نیز مسوولیت قانونی و حقوقی خود را به عنوان کشور میزبان نپذیرفته است و ما تا رسیدن به این نقطه که دولت میزبان مسوولیت خود را بپذیرد این روند را ادامه می دهیم.

اقدام اخیر کشور فرانسه در اعمال برخی از تحریم ها علیه رژیم صهیونیستی سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن گفت: در سال های گذشته به ویژه در یک دهه اخیر به دلیل اشغال فلسطین و سیاست های توسعه طلبانه و یک جانبه صهیونیست ها موج انسانی از درخواست ها و مطالبات در کشورهای اروپایی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شده و به دلیل محاصره غیرانسانی غزه توسط صهیونیست ها، برخی از دولت های اروپایی سیاست هایی را در زمینه تحریم برخی از کالاهای صهیونیستی اتخاذ کردند و ما به عنوان کشوری که همواره بر دفاع از حقوق ملت فلسطین تأکید کرده ایم هرگونه اقدامی در برخورد با رژیم صهیونیستی و جنایت های آن را مثبت ارزیابی می کنیم و ما امیدواریم این اقدامات کوچک و موردی به سیاست آشکاری در کشورهای مختلف در نفی اشغال و اعمال فشار به رژیم صهیونیستی تبدیل شود و این اقدامات کوچک مقدمات اقدامات بزرگ تری در این راستا شود.

بسته شدن دفتر صلیب سرخ در غزه سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن گفت: در ادامه سیاست های ضدانسانی که صهیونیست ها علیه مردم غزه انجام داده اند متأسفانه راه دسترسی مردم این منطقه به کمک های انسانی و امدادی بین المللی نیز از سوی صهیونیست ها مسدود شده است و ما امیدواریم که دولت های اسلامی در برابر اقدامات یک جانبه صهیونیست ها سیاست های مناسبی را اتخاذ کنند و به جای تشدید درگیری های داخلی و تنش به اولویت های اصلی جهان اسلام بپردازند.

وی هم چنین به برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی اشاره کرد و گفت: امیدواریم که در این اجلاس تصمیم و اقدام مناسبی در این ارتباط گرفته شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .