تبیان، دستیار زندگی
اعزام نیروی زمینی به سوریه از سوی عربستان پیامدها و چالش ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه

عربستان سعودی اگر توان نظامی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه را داشته، چرا آنها را به یمن که در همسایگی اش قرار دارد، اعزام نکرده است و برای سرکوب نیروهای مردمی و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی، تنها به حملات هوایی به این کشور اکتفا کرده است.
سوریه

واکنش کشورها و بویژه بازیگران اصلی خاورمیانه در پی سخنان عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر آمادگی کشورش برای اعزام نیروی زمینی به سوریه نیز متفاوت بوده است؛ اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از سخنان جبیر استقبال کرد و رویترز به نقل از وی نوشت؛ افزایش حضور نیروهای سایر کشورها ، به آمریکا کمک می کند تا به نبرد با داعش سرعت ببخشد.
ولید معلم وزیر خارجه دولت بشار اسد هشدار داده است که متجاوزان با تابوت به کشورشان بازخواهند گشت و مداخله هر نوع نیروی زمینی در خاک سوریه بدون اجازه دولت، به منزله تجاوز به قلمروی ما است و باید در مقابل آن ایستاد.
مقامات روسیه نیز گفتند که این اقدام عربستان به معنای اعلام جنگ است و هرکشوری برای ورود به جنگ با مخالفان و تروریست ها باید از دولت قانونی این کشور اجازه بگیرد؛ در همین راستا 'کنستانتین کوساچوف' رئیس کمیسیون امور بین الملل در شورای اتحادیه روسیه (شورای عالی پارلمان این کشور) گفت که مشارکت عربستان سعودی در عملیات زمینی احتمالی در سوریه، می تواند بحرانِ این کشور را پیچیده تر سازد.
اما در چرایی طرح موضوع اعزام نیروی زمینی به سوریه از سوی عربستان در این مقطع می توان گفت که پیشروی نیروی دولتی در بخش های مختلف این کشور، عقب نشینی نیروهای تروریستی و مخالفان بشار اسد، ناکامی بازیگران افراطی عربی و غربی خاورمیانه در دستیابی به اهداف سیاسی و بالا رفتن روحیه و انگیزه نیروهای دولتی برای تصرف دیگر مناطق اشغالی بویژه شهر حلب از دلایل اصلی طرح این مساله بوده است.
روز سه شنبه نیروهای دولتی سوریه با حمایت هواپیماهای روسی توانستند در شمال شهر حلب به طرف غرب پیشروی کنند؛ پیشروی برای گرفتن شهرک نبل و اطراف آن، آنها را قادر ساخت جاده مهم حلب به اعزاز و سلامه در مرز ترکیه را قطع کنند؛ از همین رو 'یووال اشتینیتز' وزیر آب و انرژی رژیم صهیونیستی روز شنبه علناً هشدار داده که نباید اجازه داد دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور پیروز شود؛ چرا که این پیروزی تهدیدی بسیار بزرگ برای اسرائیل خواهد بود.
اما در ارزیابی این ادعای عربستان و بحرین از منظر نظامی، می توان پرسید که آیا این دو کشور دارای توان نظامی لازم (بویژه نیروی انسانی) برای لشکرکشی به سوریه را دارند؟ در صورت چنین اقدامی، عربستان عملیات در یمن را چه خواهد کرد؟
ادعای عربستان و بحرین در مورد حضور نظامی در سوریه را از یک سو می توان یک بلوف نظامی و رجز خوانی دانست؛ چرا که توان نظامی و دفاعی بحرین به حدی ضعیف است که اگر تعرضی به این کشور صورت گیرد توان دفاع از خود را ندارد و عربستان نیز به گفته تحلیلگران نظامی اول این که ارتش، نیرویی برای این کار ندارد و علاوه بر این، نیروهای موجود فاقد تجربه جنگ زمینی هستند و آل سعود تنها می تواند روی نیروی هوایی خودش تکیه کند.
عربستان سعودی اگر توان نظامی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه را داشته، چرا آنها را به یمن که در همسایگی اش قرار دارد، اعزام نکرده است و برای سرکوب نیروهای مردمی و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی، تنها به حملات هوایی به فقیر ترین کشور منطقه اکتفا کرده است.
در واقع باید گفت که این ادعای عربستان تنها یک جنگ تبلیغی و ارزیابی واکنش های متحدان غربی این کشور است و پشتوانه عملی ندارد و بیشتر یک حرکت نمادین است.
البته شاید عربستان سعودی در صدد آن است، مزدورانی را از کشورهای فقیر به خدمت بگیرد. اما آل سعود در زمان حاضر به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و کسری بودجه که در تاریخ این کشور بی سابقه بوده، با مشکلات زیادی دست به گریبان است لذا جنگ زمینی و اعزام نیرو به سوریه هزینه های زیادی در پی دارد و امکان جنگ در دو جبهه یمن و سوریه برای آل سعود بسیار دشوار است.
از سوی دیگر اگر عربستان سعودی دست به چنین اقدامی بزند، پرسش این است که پیامد ها و چالش های احتمالی آن چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که با این اقدام، درگیری و جنگ، تنها به سوریه محدود نخواهد بود و پیامدهای آن دامن کل منطقه را خواهد گرفت.
در همین راستا برخی رسانه ها معتقدند؛ این اقدام با توجه به واکنش روسیه و ایران می تواند به جنگ شدید بین المللی منجر شود؛ از جمله آنها روزنامه انگلیسی دیلی استار نوشت: با ورود عربستان و برخی متحدانش به سوریه، احتمال آغاز جنگی بین المللی در آن کشور به وجود خواهد آمد.
بدین ترتیب، ورود دیگر کشورها به سوریه، آغاز جنگ فراگیر در منطقه است و کشورهای اروپایی می دانند که در چنین شرایطی بحران مهاجرت و خطر گسترش تروریسم، دامن آنها را خواهد گرفت؛ لذا دیگر کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای باید در انتظار عواقبی خطرناک باشند.
کشورهای اروپایی و سازمان های بین المللی در طول ماه های اخیر پس از عملیات تروریستی پاریس و در پی موج مهاجرت به غرب، تحرکات گسترده ای را برای پایان دادن به بحران سوریه آغاز کرده اند که برگزاری مذاکرات صلح در ژنو که با کارشکنی برخی کشورها متوقف شد و نشست کمک به مردم سوریه در لندن را می توان در همین راستا ذکر کرد.
حال با ورود نیروهای نظامی عربستان، صف آرایی جدید نظامی در سوریه و بروز درگیری فرامنطقه ای، دیگر نباید امیدی به حل بحران سوریه داشت و جنگ خونینی درخواهد گرفت که اگرچه پایان آن روشن نیست، اما پیامدهای آن، که شامل مرگ، ویرانی و فاجعه انسانی، فقر و گرسنگی و آوارگی است، روشن خواهد بود.


منبع :ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .