تبیان، دستیار زندگی
حملات تروریستی اخیر در کویت، تونس و فرانسه به این دلیل که همگی به فاصله چند ساعت یکی پس از دیگری رخ داده اند نشانه هایی از هماهنگی را داشتند اما چه این حملات هماهنگ شده باشند یا نباشند، نشان دهنده افزایش نفوذ و گسترش تهدید گروه تروریستی داعش در دیگر نقاط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نفوذ داعش افزایش یافته است؟


حملات تروریستی اخیر در کویت، تونس و فرانسه به این دلیل که همگی به فاصله چند ساعت یکی پس از دیگری رخ داده‌اند نشانه‌هایی از هماهنگی را داشتند اما چه این حملات هماهنگ شده باشند یا نباشند، نشان‌دهنده افزایش نفوذ و گسترش تهدید گروه تروریستی داعش در دیگر نقاط جهان هستند.
داعش

خبرگزاری رویترز در گزارشی با موضوع بررسی حوادث تروریستی روز جمعه در کشورهای کویت،‌ تونس و فرانسه و بررسی نقش گروه تروریستی داعش در آنها می‌نویسد:

«این حملات تروریستی یکی پس از دیگری به فاصله چند ساعت رخ دادند. در فرانسه پس از آنکه عامل حمله خودروی خود را به یک کانتینر گاز کوبید و موجب انفجار شد، یک جسد بدون سر که روی آن دست نوشته‌هایی به زبان عربی وجود داشت،‌ کشف شد.

در کویت یک عامل انتحاری خود را در یک مسجد مورد استفاده شیعیان در زمان برگزاری نماز جمعه منفجر کرد و باعث کشته شدن بیش از 24 نفر شد.

در تونس نیز دست کم 37 نفر در حمله یک فرد مسلح به یک هتل مورد استفاده گردشگران کشته شدند. شواهدی دال بر اینکه این سه حمله عمدا هماهنگ شده بودند، وجود ندارد، اما به گفته سیاستمداران غربی، این که این سه حمله در سه قاره متفاوت در یک روز و با فاصله نزدیک اجرا شده‌اند نشان دهنده افزایش نفوذ و گسترش دسترسی گروه تروریستی داعش است.

این گروه تروریستی که مسئولیت مستقیم حمله علیه مسجد شیعیان در کویت را پذیرفت آشکارا اکنون دامنه تهدید خود را از سوریه و عراق فراتر برده است.

این گروه در روزهای گذشته از پیروانش خواست حملات خود علیه مسیحیان و همچنین شیعیان و سنی‌هایی که با این گروه می‌جنگند را تشدید کنند.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون با اشاره به این که گروه داعش تنها مسئولیت یکی از حملات روز جمعه را پذیرفته گفت: پنتاگون مشغول بررسی است که ببیند آیا این حملات متعدد و بافاصله زیاد از هم از یک مرکز هماهنگ شده‌اند و یا اینکه به طور تصادفی اتفاق افتاده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا با این حال گفت: نشانه‌ای مبنی بر هماهنگ شده بودن این حملات در سطح تاکتیکی وجود ندارد بلکه آشکارا همه این حملات تروریستی بودند.

جه جانسون،‌ وزیر امنیت کشور آمریکا نیز گفت، پلیس این کشور با توجه به اینکه تعطیلات مربوط به روز استقلال آمریکا در چهارم ژوئیه نزدیک است باید هوشیاری و آمادگی خودرا حفظ کند.

انگلیس نیز با اعلام این که دست کم هشت تن از تبعه‌های این کشور در میان کشته شدگان حمله تونس بوده‌اند کمیته وضعیت اضطراری خود را به منظور بحث درباره این حمله و همچنین حمله رخ داده در فرانسه احضار کرد.

دو منبع خبری آگاه به برنامه‌های آژانس اطلاعاتی آمریکا گفتند: این حملات حتی اگر هماهنگ نشده باشند به احتمال زیاد با الهام از فراخوان داعش برای انجام حملات تروریستی و یا احتمالا به انگیزه فرا رسیدن سالگرد اعلام خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه انجام شده‌اند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت: این تهدیدی است که پیش روی همه ما قرار دارد اتفاقاتی که در تونس و فرانسه افتاده‌اند، می‌توانند در هرجای دیگری رخ دهند. ما همگی با چنین تهدیدی روبه رو هستیم.

دو منبع خبری آگاه به برنامه‌های آژانس اطلاعاتی آمریکا گفتند: این حملات حتی اگر هماهنگ نشده باشند به احتمال زیاد با الهام از فراخوان داعش برای انجام حملات تروریستی و یا احتمالا به انگیزه فرا رسیدن سالگرد اعلام خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه انجام شده‌اند.

آدام اسکیف، نماینده دموکرات ارشد کمیته منتخب دائمی اطلاعات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این حملات تروریستی نشان دهنده قابلیت داعش برای الهام بخشیدن به پیروانش بوده و نشان می‌دهند که این یک تهدید جهانی است که هیچ کشوری از دسترسی موذیانه آن مصون نیست.

اد رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکید کرد: این حملات نشان می‌دهند که تهدید داعش از عراق و سوریه فراتر رفته است و ضرورت تقویت هماهنگی منطقه‌ای در مبارزه با تروریست‌های داعش و انجام حملات هوایی هدفمندتر علیه مواضع این گروه را نشان می‌دهد.

وی در بیانیه‌ای گفت: ما باید با تهاجم بیشتری جلوی دسترسی داعش به مناطق بیشتری که بتواند در آن پرچم سیاه نفرت و مرگ خود را برافراشته تا حملاتش را برنامه‌ریزی کند بگیریم.

جمهوری‌خواهان آمریکا عمدتا انتقادات شدیدی را علیه پاسخ باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور به تهدید گروه تروریستی داعش مطرح کردند.

پیتر نیومن، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعه افراط گرایی واقع در لندن گفت: بعید است که این حملات به طور مستقیم هماهنگ شده باشند.

نیومن همچنین گفت: حمله رخ داده در فرانسه مشابه حملات خودسرانه‌ای است که سال گذشته در دیگر شهرهای غربی از جمله سیدنی، اوتاوا و کوپنهاگ رخ دادند و با الهام از داعش انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: من فکر نمی‌کنم که این تروریست‌ها یکدیگر را می‌شناخته‌اند و با یکدیگر مذاکراتی را انجام داده‌اند و یا این که یک فرماندهی مرکزی به آنها گفته باشد چنین حملاتی را انجام دهند. هیچ گونه شواهدی دال بر هماهنگ شده بودن این حملات وجود ندارد.

نیومن همچنین گفت: حمله رخ داده در فرانسه مشابه حملات خودسرانه‌ای است که سال گذشته در دیگر شهرهای غربی از جمله سیدنی، اوتاوا و کوپنهاگ رخ دادند و با الهام از داعش انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با حمله روز جمعه در فرانسه چنین حمله‌ای دقیقا مشابه حملاتی است که داعش از افراد خود می‌خواهد تا خودسرانه بدون هرگونه هماهنگی و رایزنی قبلی تنها با اتکا به خودشان انجام دهند.

نیومن گفت: در سپتامبر سال گذشته میلادی سخنگوی داعش از پیروان این گروه درخواست کرد: منتظرمان نباشید که به شما بگوییم چه کاری انجام دهید از هم اکنون به بعد شما مجاز هستید تا علیه هرجایی که بخواهید دست به حمله زده و کافران را هرجایی که پیدا کنید بکشید و هر کاری که در توان خود می‌بینید انجام دهید. شما تنها باید وارد عمل شوید.

با وجود آنکه گروه داعش مسئولیت مستقیم حمله کویت را به عهده گرفته است اما یک تروریست وابسته به این نیرو به خبرگزاری رویترز گفت که حملات رخ داده در کویت و تونس هر دو موافقت رهبر داعش را داشته‌اند.

بخش سیاست تبیان

منبع : ایسنا