تبیان، دستیار زندگی
سناتور جمهوری خواه و یکی از حامیان لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران تأکید کرد که کنگره توافقی که شامل بازرسی در هرکجا و هرزمان از تأسیسات نظامی و غیرنظامی نشود را نمی پذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرط جدید کنگره برای تایید توافق


سناتور جمهوری‌خواه و یکی از حامیان لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد که کنگره توافقی که شامل بازرسی در هرکجا و هرزمان از تأسیسات نظامی و غیرنظامی نشود را نمی‌پذیرد.
سناتور «لیندسی گراهام» روز یکشنبه (دیروز) تصریح کرد که هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران که شامل بازرسی در هر زمان و هرمکان از سایت‌های مشکوک ایران نشود هرگز توسط کنگره به تصویب در نمی‌آید.

کاخ سفید

به گزارش سی ان اس نیوز، گراهام مدعی شد که چارچوب تفاهم هسته‌ای «لوزان» در مقابل چشمان همه رو به وخامت می‌رود و در حال بدتر شدن است.

این سناتور جمهوری‌خواه به اظهارات برخی مقامات ایرانی اشاره کرد که تأکید کرده بودند که ایران به هیچ بازرس خارجی اجازه بازید از تأسیسات نظامی را نمی‌دهد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که ایران موافقت کرده است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هر سایت در هرکجا از کشور ایران که فعالیت هسته‌ای در آنجا به حالت تعلیق درآمده است، بازدید کند.

از زمان اعلام چارچوب تفاهم لوزان در ۲ آوریل سال جاری میلادی، مسئله دسترسی به تأسیسات نظامی ایران و زمانبندی لغو تحریم‌ها به موضوعات اساسی اختلاف بین آمریکا و ایران تبدیل شده است.

گراهام روز یکشنبه به شبکه فاکس‌نیوز گفت: شانس اندکی برای تصویب این چارچوب توافق در کنگره با این وضع کنونی وجود دارد.

وی ادامه داد: من می‌گویم اگر توافقی حاصل شود که بازرسی‌ها در هرکجا و هرزمان را ملزم نکند، سنا با آن توافق موافقت نخواهد کرد.

این جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی تأکید کرد که یک توافق خوب شامل بازرسی در هر مکان و هرکجا از تأسیسات نظامی و غیرنظامی ایران می‌شود و همچنین تحریم‌ها تا زمان تغییر رفتار ایران نباید لغو شود.

از زمان اعلام چارچوب تفاهم لوزان در ۲ آوریل سال جاری میلادی، مسئله دسترسی به تأسیسات نظامی ایران و زمانبندی لغو تحریم‌ها به موضوعات اساسی اختلاف بین آمریکا و ایران تبدیل شده است

وی درباره تصمیم کنگره برای رد توافقی که از نظر نمایندگان آمریکایی مناسب نباشد، گفت: اعضای سنا این مسئله را درک می‌کنند که این مهم‌ترین تصمیمی است که باید اتخاذ کنند و ایران قابل اعتماد نیست و دروغ می‌گوید و تقلب می‌کند. منتظر می‌مانم تا ببینم روی برگه چه می‌آید اما اگر توافق شامل بازرسی در هر زمان و هرکجا نشود، این مسئله را فراموش کنید که کنگره آن را تصویب می کند. فکر نمی‌کنم که هیچ یک از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه اجازه دهند که این توافق الزام آور شود.

بخش سیاست تبیان

منبع : جهان نیوز