تبیان، دستیار زندگی
در پیام ها و فیلم‎هایی که از عزت الدوری در این سال ها منتشر شده است، وی به عراقی ‎ها توصیه می کند تا علیه دولت شیعه عراق که متحد ایران است و جایگزین صدام حسین شده است، مقاومت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی معاون صدام را کشت؟


در پیام‌ها و فیلم‎هایی که از عزت الدوری در این سال ها منتشر شده است، وی به عراقی‌‎ها توصیه می‌کند تا علیه دولت شیعه عراق که متحد ایران است و جایگزین صدام حسین شده است، مقاومت کنند.

 عزت الدوری

در پیام‌ها و فیلم‎هایی که از عزت الدوری در این سال ها منتشر شده است، وی به عراقی‌‎ها توصیه می‌کند تا علیه دولت شیعه عراق که متحد ایران است و جایگزین صدام حسین شده است، مقاومت کنند.

دیپلماسی ایرانی نوشت: تلویزیون عراق به نقل از مقامات این کشور گزارش داد که معاون ارشد صدام حسین، دیکتاتور عراق که میلیاردها دلار از پول نفت این کشور را در طول یک دهه علیه نیروهای ایالات متحده خرج کرد و اخیراً با داعش متحد شده بود، روز جمعه کشته شد. براساس گزارش ها عزت ابراهیم الدوری، در خانه امنی که در میان زادگاه صدام، تکریت و کرکوک بود، توسط نیروهای امنیت عراقی کشته شد.

الدوری مو قرمز، ژنرال سابق و مقام ارشد حزب بعث عراق بود که در سال های پس از 2003 که نیروهای به رهبری ایالات متحده، دولت سنی صدام حسین را سرنگون کردند، مبارزات علیه این نیروها را رهبری می کرد. وی بالاترین درجه تعقیب - شاه گشنیز یا شماره 6- را در لیست فراری های فرماندهی ایالات متحده در سال 2003 داشت.

ژنرال بازنشسته پل هیوز که پس از سرنگونی صدام حسین به نیروهای ایالات متحده مشاوره می داد در این رابطه می گوید: «او بزرگ بود چون کسی بود که میلیاردها دلار را از عراق به سوریه منتقل کرد تا حمایت های مالی از فعالیت های شورشیان را ترتیب دهد. در این سال ها گزارش های زیادی مبنی بر دستگیری وی منتشر شده است. من همچنان منتظرم تا آزمایش دی.ان.ای صورت بگیرد و پس از آن مطمئن شوم این فرد مجدداً کشته شده است. اما اگر آنها یک فرد با ریش بلند قرمز را گرفته اند، به نظر می رسد که خودش باشد و شواهدی که درباره سنش وجود دارد، به نظر درست است چون وی در اوایل 70 سالگی است. من منتظر خبر مرگ وی می مانم.»

هنوز مشخص نیست که چه کسی وی را کشته است، با این حال براساس گزارش هایی که از بغداد منتشر شده است، وی در نزدیکی منطقه کردنشین کشته شده است و به نظر می رسد نیروهای شیعه مسئول آن هستند. جودیت یافی، تحلیلگر سابق سیا در این باره می گوید که به نظر می رسد وی برای انتقام به این گروه پیوسته بود، اما پس از مدتی نارضایتی میان آنها به وجود آمده است. وی در این باره می گوید: «وی احتمالاً تعدادی از افسران ناراضی ارتش عراق را به داعش آورده است. برخی از آنها سعی کرده اند این گروه را ترک کنند. این سوال در ذهن من به وجود آمده است که چه کسی وی را کشته است؟ ممکن است داعش وی را کشته باشد.»

در پیام ها و فیلم هایی که از عزت الدوری در این سال ها منتشر شده است، وی به عراقی ها توصیه می کند تا علیه دولت شیعه عراق که متحد ایران است و جایگزین صدام حسین شده است، مقاومت کنند

براساس خبرهایی که منتشر شده است، مقامات عراقی جسد کسی که شباهت بسیاری به وی دارد را برای انجام آزمایش دی.ان.ای به بغداد منتقل کرده اند. یکی از مقامات امنیتی به ان بی سی نیوز می گوید: «ما 100 درصد مطمئن نیستیم که این جسد متعلق به عزت الدوری باشد. دولت باید اثر انگشت و آزمایش دی.ان.ای بگیرد تا اطمینان حاصل شود که فردی که کشته شده است، خود عزت الدوری است. این مسئله باید تایید شود.»

سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده گزارش ها را تایید نمی کند و فقط می گوید: «ما مطمئناً درباره این که وی چه کسی است و چه نقشی در رژیم صدام داشته است، آگاهی داریم.» گزارش هایی که اخیراً از منطقه گزارش شده بود، نشان می داد که عزت الدوری، منابع مالی شورشیان سنی را تامین می کرده و متحد داعش شده است، این درحالی است که اکثر اعضای حزب بعث سکولار بودند.

ائتلاف وی با داعش که به خاطر سرنگونی دولت شیعه عراق بوده است، نشان می دهد چگونه گروه های رادیکال که بعضاً با هم تناقض دارند –مذهبی و سکولار- با افسران فراری ارتش پس از حمله سال 2003، علیه نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده فعالیت می کردند.

در پیام ها و فیلم هایی که از عزت الدوری در این سال ها منتشر شده است، وی به عراقی ها توصیه می کند تا علیه دولت شیعه عراق که متحد ایران است و جایگزین صدام حسین شده است، مقاومت کنند. در پیامی که در اوایل سال 2003 منتشر شد وی گفت: «مردم عراق و تمام نیروهای ناسیونالیست و اسلامی تا زمانی که اتحاد صفوی- فارسی سقوط کند، از شما حمایت می کنند.» اشاره وی به مسلمان شیعه است که در قرون 16 تا 18 در ایران حکومت می کردند.

بخش سیاست تبیان

منبع  تابناک