تبیان، دستیار زندگی
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که پارلمان های تمام کشورهای گروه ۱+۵ به غیر از آمریکا به طور کامل با برنامه هسته ای ایران موافق هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر پارلمان های ۱+۵ درباره تفاهم لوزان


آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که پارلمان‌های تمام کشورهای گروه ۱+۵ به غیر از آمریکا به طور کامل با برنامه هسته‌ای ایران موافق هستند.

پوتین

آسوشیتدپرس در گزارش خود بیان می کند که در روسیه، در صورتی که نیاز به تایید پارلمان برای توافق هسته‌ای ایران باشد متحدان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور این اقدام را تامین می کنند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه گفت که گمان نمی کند که هیچ گونه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نیاز به تایید پارلمان روسیه داشته باشد.

آسوشیتدپرس درباره چین می نویسد که کنگره خلق چین نیز تابع رهبر کمونیست این کشور است و انتظار می رود که توافق هسته‌ای ایران در صورت نیاز به سرعت تایید شود.

«مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس که یک محافظه کار است نیز تفاهم لوزان در دوم آوریل گذشته را بسیار خوب توصیف کرد و حزب اپوزیسیون «کارگر» در این کشور نیز که امکان دارد بعد از انتخابات هفتم می آینده در انگلیس بر سر قدرت بیاید از مذاکرات و توافق هسته ای ایران استقبال کرده است.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه نیز در ابتدای مذاکرات لوزان شرایط نسبتا مشکلی را برای دست یابی به تفاهم هسته‌ای با ایران تعیین کرد، اما سرانجام با این تفاهم موافقت کرد. حزب اپوزیسیون «یو ام پی» در فرانسه نیز حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرده است.

حزب های چپ و راست آلمان که حدود ۸۰ درصد کرسی های پارلمان این کشور را در اختیار دارند تفاهم هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را تایید کرده اند و به نظر نمی رسد که توافق نهایی هسته‌ای ایران نیاز به تایید پارلمان این کشور داشته باشد.

اعضای کنگره آمریکا اخیرا اعلام کردند تصمیم دارند لایحه‌ای را به تصویب برسانند که هرگونه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ قبل از برداشته شدن تحریم ها علیه این کشور باید به مدت ۶۰ روز توسط کنگره مورد بررسی قرار گیرد.

در روسیه، در صورتی که نیاز به تایید پارلمان برای توافق هسته‌ای ایران باشد متحدان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور این اقدام را تامین می کنند

طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران در یک کمیته سنا تصویب شد
کمیته روابط خارجی سنای آمریکابررسی طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران را آغاز کرد و با نوزده رأی موافق و بدون رأی مخالف آن را تصویب کرد. انتظار می‌رود این طرح به زودی در صحن سنا نیز مطرح و با اکثریت قاطع تصویب شود.

این طرح که از سوی باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه شده بود، از لغو تحریم‌ها علیه ایران تا زمان‌ بررسی توافق هسته‌ای با تهران در کنگره‌ جلوگیری می‌کند.

در صورتی که این طرح ـ که اکنون در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است ـ در صحن سنا هم از سوی سناتور‌ها تصویب شود، پس از توافق هسته‌ای با ایران، کنگره سی روز زمان خواهد داشت تا توافق هسته‌ای با ایران را ‌بررسی ‌و در صورت لزوم آن را لغو کند. پس از آن رئیس‌جمهور که پیشتر وعده داده هر طرح کنگره را در این باره وتو خواهد کرد، دوازده روز وقت خواهد داشت تا طرح کنگره را وتو کند و پس از آن در صورتی که مخالفان توافق هسته‌ای با ایران بتوانند موافقت ۶۷ نفر از اعضای سنا را به دست آور‌ند، ده روز فرصت خواهند داشت ‌دستور رئیس جمهور را وتو کنند. در خلال این ۵۲ روز رئیس جمهور نمی‌تواند تحریم‌های مصوب کنگره را علیه ایران لغو یا تعلیق کند.

کاخ سفید: اوباما مصوبه سنا برای نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را امضا می‌کند

با این همه، پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، کاخ سفید به رغم همه مخالفت‌ها و تهدید به وتوی آن، اعلام کرد که احتمالا باراک اوباما به دلیل تغییرات مثبت صورت گرفته در آن، ممکن است به جای وتو آن را تأیید کند.

در صورتی که این طرح ـ که اکنون در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است ـ در صحن سنا هم از سوی سناتور‌ها تصویب شود، پس از توافق هسته‌ای با ایران، کنگره سی روز زمان خواهد داشت تا توافق هسته‌ای با ایران را ‌بررسی ‌و در صورت لزوم آن را لغو کند

احتمالا یکی از این تغییرات مثبت، حذف بندی از این طرح بود که امضای توافق هسته‌ای را منوط به عدم حمایت ایران از گروه‌هایی می‌کرد که آمریکایی‌ها آن گروه‌ها را تروریستی می‌دانند. کاخ سفید معتقد بود که این بند ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد و نباید سایر مشکلات بین دو کشور را به توافق هسته‌ای ارتباط داد.

سخنگوی کاخ سفید پس از اطلاع از این اصلاحات اعلام کرد، در صورتی که مصوبات کنگره ‌با همین اصلاحات همراه باشد، باراک اوباما آن را امضا خواهد کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم «پاتریشیا زنگرله» نوشت: باب کورکر سناتور جمهوریخواه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا به توافق و مصالحه‌ای دست پیدا کردند که بر اساس آن، مدت زمان بازنگری کنگره درباره هر گونه موافقت‌نامه نهایی هسته‌ای با ایران به ۵۲ روز کاهش پیدا خواهد کرد.

یک مقام ارشد سنا در این باره اعلام کرد، این مصالحه که بعدا روز سه شنبه توسط تمام اعضای این کمیته ‌بررسی ‌خواهد شد، به کنگره سی روز فرصت خواهد داد تا این موافقت‌نامه را مورد بررسی قرار دهد. همچنین بر این اساس، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای وتوی احتمالی اقدام کنگره دوازده روز مهلت خواهد داشت و کنگره نیز ظرف مدت زمان ده روز می‌تواند با این رأی مخالفت کند

فرآوری: امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : الف/ تابناک

مطالب مرتبط:

 آخرین اظهار نظر اوباما درباره تفاهم لوزان

واکنش کشورهای عربی به تفاهم سیاسی

واکنش هاشمی به توافق لوزان