تبیان، دستیار زندگی
دمشق پیام خود را صراحتا به گوش آمریکایی ها رسانده و تاکید کرده که در برابر تجاوز به تمامیت ارضی این کشور سکوت نخواهد کرد و به همین دلیل آمریکا در محاسباتش باید واکنش سوریه را مد نظر داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش سوریه به احتمال تجاوز آمریکا


دمشق پیام خود را صراحتا به گوش آمریکایی‌ها رسانده و تاکید کرده که در برابر تجاوز به تمامیت ارضی این کشور سکوت نخواهد کرد و به همین دلیل آمریکا در محاسباتش باید واکنش سوریه را مد نظر داشته باشد.

دبیرکل حزب اراده مردمی سوریه با بیان اینکه کشورهای غربی از واکنش گروه تروریستی تکفیری «داعش» نسبت به خویش بیمناک هستند، تاکید کرد که آمریکا در هرگونه اقدامی علیه این گروه تکفیری در سوریه باید واکنش دمشق را در نظر داشته باشد.

امریکا و سوریه

به گزارش جهان؛ «علاء عرفات»،‌ دبیرکل حزب اراده مردمی سوریه در گفت‌وگو با فارس؛ کناره گیری ایتالیا و انگلیس و ترکیه از ائتلاف بین المللی ضد داعش با هدف حمایت از خویش و عدم گرفتار شدن با تروریست‌هایی است که در سوریه جنگیده و در صدد بازگشت به کشورهایشان هستند و تهدید کرده‌اند که پرچم‌های سیاه خود را در کشورهایشان برخواهند افراشت و دلیل این مدعا زن انگلیسی است که پس از پیوستن به داعش قسم خورد سر نخست وزیر انگلیس را از تن جدا خواهد کرد.

عرفات با اشاره به اینکه غرب هم اکنون در بیم و هراس از واکنش این تروریست‌ها که درصدد بازگشت به کشورشان هستند، بسر می‌برد، گفت:‌ حتی فرانسه نیز تاکنون موضع روشنی در قبال پیوستن به ائتلاف آمریکا اتخاذ نکرده و در این خصوص سرگردان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مردم سوریه به رهبران خود و تصمیماتشان اعتماد کامل دارند و به خوبی می‌دانند که ارتش و فرماندهان نظامی‌اش در سوریه به تنهایی توان مقابله با هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی‌شان را دارند، گفت: دمشق پیام خود را صراحتا به گوش آمریکایی‌ها رسانده و تاکید کرده که در برابر تجاوز به تمامیت ارضی این کشور سکوت نخواهد کرد و به همین دلیل آمریکا در محاسباتش باید واکنش سوریه را مد نظر داشته باشد.

وی گفت: ارتش سوریه دارای توانمندی و مهارت بسیار است و این توانمندی و مهارت به آن اجازه می‌دهد، وارد جنگ‌های طولانی در برابر هر قدرتی شود که خواهان تجاوز به سوریه است.

نظر بشار اسد درمورد ائتلاف ضد داعشی

رئیس جمهور سوریه در دیدار با یک مقام ارشد عراقی از ائتلاف نمایشی کشورهای غربی و عربی علیه داعش به شدت انتقاد کرد.

"بشار اسد" رئیس جمهور سوریه امروز در کاخ ریاست جمهوری این کشور در دمشق،"فالح الفیاض" مشاور امنیت ملی عراق و فرستاده "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق را به حضور پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد در این دیدار تاکید کرد: مبارزه با تروریسم با فشار بر کشورهایی که از تروریستها در سوریه و عراق حمایت می‌کنند، آغاز می‌شود.

ارتش سوریه دارای توانمندی و مهارت بسیار است و این توانمندی و مهارت به آن اجازه می‌دهد، وارد جنگ‌های طولانی در برابر هر قدرتی شود که خواهان تجاوز به سوریه است

وی افزود: این کشورهای حامی تروریسم، هم اکنون ادعا می‌کنند که در صف مبارزه با تروریستها قرار گرفته اند.

رئیس جمهور سوریه همچنین بر لزوم تقویت همکاری میان عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم که منطقه و جهان را در معرض تهدید قرار داده، تاکید کرد.

در این دیدار فرستاده نخست وزیر عراق، بشار اسد را در جریان آخرین تحولات عراق و اقدامات و تدابیر دولت در رویارویی با تروریسم قرار داد.

نسخه درمان داعش از زبان نیویورک تایمز

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: «برای شکست داعش، غرب باید با بشار اسد توافق کند و همچنین با وهابیت مورد حمایت عربستان و دیگر کشورهای عربی مقابله کرد.»

به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تنها راه عملی مقابله با داعش را توافق با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و مقابله با وهابیت دانست.

این روزنامه نوشت: «اوباما تقریبا با داعش اعلان جنگ کرده اما با ابزارهای موجود نیل به این هدف بسیار سخت به نظر می‌رسد؛ با اعلام حمایت از مخالفان «میانه‌روی» سوریه و افزایش خطر درگیری با نظام بشار اسد، بنظر می‌رسد غرب به دنبال تسکین دادن متحدان عرب خود در خلیج فارس در قبال ساقط کردن بشار اسد است؛ این سیاست به سیاستی طلسم شده مبدل شده و هرگونه محاسبه عقلانی درباره نحوه شکست دادن تروریست‌های داعش را از بین برده است.»

داعش

نیویورک تایمز با رد ایده «کمک به میانه‌های سوری» نوشت: «این اعتقاد موجود در حلقه‌های سیاستگذاری غربی این است که «مخالفان میانه‌رو» در سوریه وجود دارند، با تردید و ظن جدی روبرو است؛ تفکر کنونی معتقد است که میانه‌روی یک مولفه قابل تمیز و ثابت بوده که از مولفه‌های دیگر قابل تشخیص است. این تفکر مخالفان مورد حمایت غرب را قادر به کنترل اوضاع و ایجاد آینده ای بهتر برای سوریه می‌داند اما شواهد بسیار کمی برای دفاع از این تفکرات وجود دارد.»

این روزنامه با اذعان به تسلط داعش و گروه‌های تروریستی در میان مخالفان دولت سوریه نوشت: «مهمترین و موثرترین نیروی کنونی روی زمین و نیروی موثر در آینده قابل تصور، «نیروهای غیرمیانه‌رو» هستند. این موضوع به دلیل آن نیست که غرب مخالفان سوریه را به حال خود واگذاشته بلکه بدین دلیل است که بحران جاری «شامات» ریشه در عناصری دارد که بسیار بی ارتباط به موضوع میانه‌روی و افراطی‌گری است.»

این روزنامه به کمک غرب به مخالفان تروریست و مسلح دولت سوریه اشاره کرد و نوشت: «فراموش نکنیم که اخوان المسلمین سوریه که نقش آن به عنوان عضوی از ائتلاف میانه‌روی ملی سوریه با حمایت غرب کشورهای عربی و ترکیه همراه شده است. در نهایت این همان رخت خوابی است که غرب در افغانستان دهه 1980 تهیه کرده و در آن خوابش برد.»

روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «افراد به اصطلاح میانه‌رو تاکنون هرگز برنامه ملی متقاعد‌کننده پیشنهاد نکرده و یا جایگزین قابل دوامی برای بشار اسد مطرح نکرده‌اند. حقیقت این است که هرگز «میانه‌روهای مسلح» یا «میانه‌روهای تروریست» در جهان عرب وجود نداشته است. «میانه‌روها» سلاح دست نخواهند گرفت و آنهایی که چنین بکنند میانه‌روی واقعی نیستند.»

نیویورک تایمز با استهزای ایجاد ائتلاف ضد داعش با کشورهای عربی و ترکیه نوشت: «این ایده موجود در واشنگتن و بروکسل که «ائتلاف سنی» متشکل از کشورهای عربی و ترکیه قادر به شکست داعش است، خیلی «عجیب و غریب» است. هیچ کدام از این کشورها اعتبار واقعی در میان افرادی که مجذوب سازمان‌های تروریستی هستند، ندارند.»

مبارزه با تروریسم با فشار بر کشورهایی که از تروریستها در سوریه و عراق حمایت می‌کنند، آغاز می‌شود

این روزنامه با مقصر دانستن حمایت‌ از تروریسم توسط برخی کشورهای عربی نوشت: «از بسیاری جهات، دعوای کنونی در میان پادشاهی‌های عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی و بسیاری از اقدامات جهادگرایانه خشن، دعوای خانوادگی و دعوا برای قدرت و مشروعیت در تفسیرهای وهابی، سلفی و دیگر تفسیرها است؛ غرب به نظر در حال پیوستن به جنگ علیه شیعیان عراق، سوریه و ایران است.»

این روزنامه همچنین بار دیگر ایده حمایت نظامی از مخالفان سوریه نوشت: «حمایت از «میانه‌روها» در سوریه وقتی از منظر نظامی کمی معنادار می‌شود که بتواند روی وضعیت جاری تاثیر بگذارد. با توجه فقدان تعهد گسترده غرب و منطقه‌ای برای تامین نیروی نظامی، تنها پیاده نظام توانمند به نابودی داعش ارتش سوریه و متحدان آن مثل حزب‌الله است.»

نیویورک تایمز ادامه داد: «اشتباه استراتژیک و احمقانه‌ای است که به خاک سوریه حمله شود؛ موضوعی که به مقابله جدی با نیروهای بشار اسد و شاید ایران و روسیه منجر شود.»

این روزنامه در پایان به لزوم تجدیدنظر در قبال سیاست‌های غرب تاکید کرد و نوشت: «اکنون به بازنگری استراتژیک نیاز ضروری است. ابتدا مهم است که بتوانیم به گونه موثری با نیروهای بشار اسد و حزب‌الله مورد حمایت ایران همکاری کنیم. همه اختلافات غرب با سوریه باید تا زمانی که سیر تحولات تغییر یابد، به تعویق بیافتد. در واقع ائتلاف ضد داعش باید شامل سوریه، ایران و روسیه شود.»

این روزنامه در توصیه دوم خود می‌نویسد: «غرب باید بر بی‌میلی خود در رنجاندن سعودی‌ها غلبه کرده و با صدای بسیار بلندتری علیه تاثیرات وهابیت و حمایت‌های ایدئولوژیکی آنها از افراطی‌گری صحبت کند. کشورهای عربی باید یک طرف را برگزینند و آنها نمی‌توانند به تامین مالی تروریسم و استفاده از بنیادگرایی به عنوان ابزار سیاستگذاری ادامه دهند. این مساله در واقع آزمونی برای رهبری غرب است و اگر آمریکا و متحدانش به شعله یک جنگ دیگر در خاورمیانه بدون در نظر گرفتن اهداف واقعگرایانه و طرح مشخص بدمند، آنها حتما شکست خواهند خورد.»

فرآوری: رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : جهان نیوز/ مهر/ فارس

مطالب مرتبط:

فرماندهی ائتلاف ضدداعش بر عهده کیست؟

افشای ارتباط عربستان و قطر در مسلح کردن داعش

خطرناک‌ترین سردار ایرانی در نبرد با داعش