تبیان، دستیار زندگی
مذاکرات هسته ای، سوم آذر،ظریف، توافق سیاسی، توافق هسته ای، وین، تمدید مذاکرات، 5+1، اشتون، کری، روحانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین خبرها از روز آخر مذاکرات


آیا توافقی حاصل شده است؟ یا گزینه تمدید پیش روی مذاکره کنندگان است؟

آخرین خبرها از مذاکرات در فضای سرد خبری وین از دو گمانه حکایت دارد اول اینکه توافق سیاسی شفاهی مابین طرفین صورت خواهد گرفت تا با تمدید دو ماهه مذاکرات درباره ریز موضوعات مذاکرات بیشتری صورت گیرد یعنی یک توافق جامع با تاخیر و یا مرحله ای از طرف دیگر خبرهایی نیز درباره عدم توافق و رفتن ایران به سمت گزینه جایگزین انتشار یافته است.

نقش رسانه ها در مذاکرات هسته ای

ظریف و کری درباره نحوه ادامه مذاکرات گفت‌وگو کردند

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اشاره به محتوای دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که در این دیدار درباره نحوه ادامه مذاکرات گفت‌وگو شد.

این مقام ایرانی با اعلام این مطلب ادامه داد: در ملاقات ظریف و کری درباره موضوعات مختلف هسته‌ای و هم‌چنین راه‌حل‌های مربوط به آن‌ها گفت‌وگو شد.

او گفت: سناریوهای مختلف نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آن‌ها بود.

به گزارش ایسنا، برخی رسانه‌های غربی بعد از ملاقات ظریف و کری از آغاز مذاکره دو طرف بر روی بحث تمدید مذاکرات خبر دادند.

وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر یک‌شنبه دیداری دوجانبه برگزار کردند که حدود یک ساعت به طول انجامید.

این ششمین دیدار ظریف و کری در چند روز گذشته در وین است، اما برای اولین بار است که وزیر خارجه کشورمان و کری دیداری دو جانبه با یکدیگر داشتند.

دیدارهای قبلی ظریف و کری با حضور کاترین اشتون بوده است. وزیران خارجه ایران و آمریکا تلاش دارند تا بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی در چارجوب توافق جامع به نتیجه برسند و اختلاف‌ها را از سر راه بردارند.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شنبه شب به ایسنا گفت: هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 بر روی توافق کلی و سیاسی و نه توافق جامع مذاکره می‌کنند.

هرچند ایران خواهان برداشته شدن فوری و همزمان همه تحریم‌هاست، این مسأله غیر قابل مذاکره است

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی، امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است. از این رو تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می‌شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت‌ها، چگونگی لغو تحریم‌ها، فعالیت فردو، اراک وغیره به تفاهم برسیم

سالن برگزاری مراسم امضای توافق آماده است

از طرفی رسانه های آلمانی روز یکشنبه گزارش ها و تحلیل های مختلفی از ششمین روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در پایتخت اتریش منتشر کردند که در این میان خبرگزاری آلمان(د.پ.آ) مدعی شده که مذاکرات به یک توافق کلی رسیده و سالن ویژه برگزاری مراسم امضای توافق کلی نیز آماده شده است.

خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) در گزارش های لحظه به لحظه خود از ششمین روز آخرین مرحله مذاکرات هسته ای وین، نوشت: یک روز مانده به پایان ضرب الاجل 24 نوامبر(سوم آذرماه)، دلهره از ناکام ماندن مذاکرات و از دست دادن فرصت برای دستیابی به یک توافق تاریخی احساس می شود.

این رسانه آلمانی البته در جدیدترین گزارش خود از وین مدعی شده است، با وجود آنکه هیچ خبر رسمی اعلام نشده اما به نظر می رسد طرفین به سمت امضای یک توافق کلی پیش رفته و حتی سالن ویژه برگزاری مراسم امضای توافق نیز آماده شده است.

اوباما: برداشته شدن فوری و همزمان همه تحریم‌ها غیرقابل مذاکره است

همچنین در آستانه رسیدن به پایان مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه ای‌بی‌سی اظهار داشته است، هرچند ایران خواهان برداشته شدن فوری و همزمان همه تحریم‌هاست، این مسأله غیر قابل مذاکره است.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفت، فاصله قابل توجهی بین مواضع ایران و آمریکا باقی است و هنوز زود است که گفت، آیا طرفین تا فردا دوشنبه توافق خواهند رسید یا خیر؟

هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 بر روی توافق کلی و سیاسی و نه توافق جامع مذاکره می‌کنند

اوباما در این گفت‌و‌گو به ابعاد مختلف موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخته و از جمله اظهار داشت، اتفاق خوب در مذاکرات هسته‌ای این است که توافق یک سال پیش در ژنو، باعث متوقف شدن روند توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد و بنابراین اقدامی موفق بوده است. وی ادامه داد، اکنون سوال این است که آیا می‌توان به توافقی دائمی‌تر رسید یا خیر، ولی شکاف در مواضع دو طرف هنوز قابل توجه است.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر توافقی شود، وی اطمینان دارد که قادر خواهد بود کنگره و مردم آمریکا را متقاعد سازد که توافق خوبی خواهد بود.

اوباما در بیان اختلاف خود با بخشی از مقامات آمریکایی ـ که طرفدار تعطیلی کامل برنامه هسته‌ای ایران هستند ـ اظهار داشت: «هدف ما در اینجا این است که یک مشکل خاص را حل کنیم که عبارت از این است که ایران رقابت تسلیحاتی هسته‌ای را در منطقه جرقه نزند، نتواند آمریکا را تهدید و حتی برخی متحدان امریکا مانند اسرائیل را تهدید کند».

اوباما در ادامه مدعی شد، یک توافق هسته‌ای نه تنها می‌تواند روابط ایران و آمریکا بلکه روابط ایران با دیگر کشورهای جهان و از جمله کشورهای منطقه را متحول کند.

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم‌ها پرداخت و اظهار داشت: «فکر می‌کنم ایران دوست دارد که شاهد اتمام فوری تحریم‌ها باشد و بعد هم در برابر خود راه‌هایی باز برای (رسیدن به سلاح هسته‌ای) ببیند، ولی ما این کار را نمی‌کنیم». اوباما در ادامه موضع آمریکا در این باره را غیر قابل مذاکره دانسته است.

فرآوری: امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع: الف / ایسنا/تابناک