تبیان، دستیار زندگی
چرا عربستان می خواهد رهبر شیعیان این کشور را حذف کند؟ آیا او اولین کسی است که حذف می شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیخ نمر و آینده آل سعود


چرا عربستان می خواهد رهبر شیعیان این کشور را حذف کند؟ آیا او اولین کسی است که حذف می شود؟

شیخ نمر

عربستان سعودی از ابتدای تاسیسش پس از جنگ جهانی اول روندی در شیعه ستیزی را آغاز کرده که تا به امروز ادامه دارد؛ این اقدامات خصمانه با صدور حکم اعدام برای شیخ نمر ابعاد تازه ای یافته و موجبات نگرانی فعالان دینی و حقوق بشر در قبال موج جدید شیعه ستیزی را فراهم آورده است. تاسیس عربستان سعودی بر اساس تفکر شیعه ستیزی همراه بود چرا که عبدالعزیز بن سعود و فرزندان محمد بن عبدالوهاب با میانجی گری و مدیریت انگلستان توافق کردند که یکدیگر را همراهی کنند اما در کارهای یکدیگر دخالت ننمایند تا بتوانند این حکومت مستبدانه را بر قامت مردم عربستان بدوزند. تعلیمات ضد شیعیان توسط وهابیون در ده های اخیر فضایی نامطلوب علیه شیعیان را رقم زده است و این کشور به نوعی به نماد شیعه ستیزی معرفی شده است. نمونه این عملکرد را می توان در کشتار حجاج ایرانی در سال 1366 و تجهیز و تامین اعتبار مالی رژیم صهونیستی در جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006 و نیز کشتار شیعیان در بحرین می توان دید. اما در داخل عربستان نیز اجحافاتی بسیاری در حق شیعیان مظلوم این کشور اعمال می شود. البته این امر در سال های پس از ارتحال پیامبر نیز در غربت امامان شیعه و تحت فشار قرار گرفتن علویون مشاهده شده است. امروز با توجه به طرح مباحثی نظیر اسلام هراسی، ایران هراسی، شیعه هراسی و هلال شیعی و صد البته قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان کشوری که نماد شیعه را در دنیا به خود منتسب می داند، این فشارها و تضییق ها بیشتر نمود پیدا کرده است. در حال حاضر، منابع مختلف، جمعیت شیعیان عربستان را بین 10 تا 15 درصد جمعیت کل این کشور، تخمین می‌زنند. اکثریت شیعیان عربستان، شیعه دوازده امامی هستند که بیشتر در منطقه الشرقیه، یا همان استان شرقی زندگی می‌کنند. درحالی‌که تعداد کمی از شیعیان در دمام، مرکز استان شرقی، ساکن هستند، اکثریت قریب به اتفاق آنها در شهرها و روستاهای بین دو واحه بزرگ قطیف و حساء زندگی می‌کنند. امروزه شیعیان عربستان به نسبت دیگر شیعیان منطقه، از محرومیت بیش‏تری برخوردارند. آنان به جرم شیعه بودن، به گونه‏های مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‏گیرند. افزون بر این محرومیتآ‌ها، حتی در برخی برههآ‌ها، به جان و مالشان نیز تعرض می‏شده و مفتی‏های وهابی، حکم ارتداد و قتلشان را صادر می‏کردند. برخی کتاب‏ها تعداد آن‏ها را در مجموع 300 هزار نفر اعلام کرده و بعضی دیگر، تعداد شیعیان امامی را به تنهایی 250 هزار نفر برآورده کردهآ‌اند. در حالی که واقعیت غیر از این است.

در شرایط فعلی بین اللمللی و آشفتگی موجود منطقه و تصمیم هایی که هرز ازچندگاه از سوی کشورهای غربی در باب ضرورت اصلاحات در عربستان و حتی برخی نقشه ها برای تجزیه این کشور و نیز اوضاع یمن وجود دارد، ممکن است معامله ای بر سر بودن یا نبودن آل سعود در عربستان باشد

آغاز بیداری اسلامی روند جدید در قبال شیعیان را پدید آورد. استان الشرقیه از سه سال گذشته شاهد اعتراضات مردمی است به عبارت دیگر با آغاز انقلابها در کشورهای عربی در سال 2011؛ مردم این استان نیز اعتراضات خود را آغاز کردند ولی رسانه ها اعتراضات آنها را بسیار اندک پوشش خبری می دهند. تقریباً غیرممکن است که خبرنگاران آزادانه در استان الشرقیه به فعالیت بپردازند به نحوی که تحولات و اخبار این استان حتی به سختی به اطلاع مردم عربستان می رسد. در طول سه سال مبارزه 20 نفر از مردم عربستان کشته و صدها نفر نیز زخمی و زندانی شده اند. دولت عربستان ادعا می‌کند که مخالفان مسلح هستند ولی مخالفان این ادعا را رد می کنند. دولت عربستان در سه سال گذشته برای آرام کردن اوضاع اموال زیادی را در مناطق مهم هزینه کرده است. این روند بیداری اسلامی در واقع ناشی از تاثیرات ایران و آموزه های انقلاب و نیز حضور شیعیانی بوده که در سالهای گذشته تعدادی از آنها در مراکز علمی شیعه در نجف، قم و تهران مشغول تحصیل بوده‏اند و چهره‏های علمی سرشناسی در میان خود داشته و دارند از جملهآ‌ی آن‏ها رهبر شیعیان عربستان شیخ نمر باقر النمر

بر اساس اظهارات برخی منابع موج اصلاح طلبی موجود در عربستان، در حال حاضر باعث شده است که مسئولین عربستان در قبال شیعیان نیز به نرمش‏های ظاهری بپردازند. البته این نرمشآ‌ها، در سطح و مسئولان و مقامات دولتی است و فرهنگ جامعه که مبتنی بر مذهب وهابیت است، بر تعالیم خود پای بند می‏باشد و شیعیان هم چنان با تبعیض‏های فراوانی روبه رو هستند، به گونه‏ای که گاه به شیعیان، احساس شهروند درجه‏ی دوم دست می‏دهد. ولی علی رغم این سختآ‌گیری‏ها هرگز نتوانستند احساس شیعه بودن و شیعه ماندن و محب خانواده عصمت و طهارت بودن را از دل آنان بیرون کنند. با تمام اینها این گروه‏ها هیچ جایگاهی در حکومت ندارند و از دید حاکمان سعودی، تفکر شیعه ایدئولوژی خطرساز برای تداوم حاکمیت آنان به شمار می‏آید.

شیخ نمر کیست؟

شیخ نمر باقر النمر سال 1968 میلادی، در شهر العوامیه و در خانواده‌‌ای اهل دانش و تقوا به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات ابتدایی در العوامیه در سن 21 سالگی به ایران آمد و در حوزه علمیه حضرت قائم (عج)آ‌ تهران در محضر آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی به تحصیلات خود ادامه داد. 31 سال داشت که برای ادامه تحصیلات حوزوی خود عازم حوزه علیمه حضرت زینبآ‌ (س) سوریه شد. شیخ نمر در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتید مختلفی حضور یافت، از جمله: آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران، آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه، آیت الله خاقانی در سوریه، دروس عالیه نزد علامه شیخ صاحب الصادق در تهران، درس اخلاق نزد آیت الله شیرازی در قم و درس "لمعة" نزد علامه شیخ وحید افغانی. شیخ نمر پس از سال‌ها تحصیل به درجه اجتهاد دست یافت و در ایران و سوریه به تدریس علوم دینی پرداخت. وی پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی الإمام القائم (ع) را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای مرکز اسلامی در سال 2011 میلادی بود. همچنین اقامه نماز جمعه در العوامیه از برنامه‌های هفتگی آیت‌الله نمر تا پیش از دستگیری آخر، 8 جولای 2012 میلادی، که منجر به صدور حکم اعدام برای وی شده است. شیخ نمر تاکنون چندین بار توسط رژیم آل سعود بازداشت شده است. پیش از این شیخ در سال 2006 و 2008 نیز بازداشت شده بود. به دلیل همین مخالفتآ‌های علنی با حکومت وهابی، در جولای 2012 نیروهای امنیتی سعودی با حمله مسلحانه به اتومبیل آیت الله شیخ نمر آل نمر پس از مجروح کردن وی، او را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. پس از دستگیری شیخ نمر اعتراضات زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابان‌ها ریختند.

آغاز بیداری اسلامی روند جدید در قبال شیعیان را پدید آورد. استان الشرقیه از سه سال گذشته شاهد اعتراضات مردمی است به عبارت دیگر با آغاز انقلابها در کشورهای عربی در سال 2011؛ مردم این استان نیز اعتراضات خود را آغاز کردند ولی رسانه ها اعتراضات آنها را بسیار اندک پوشش خبری می دهند

تنها در روز اول بازداشت سه نفر از معترضان کشته شدند. این عالم برجسته در طول مدت بازداشت، دست به اعتصاب غذا زد و به دلیل جراحات ناشی از اصابت گلوله وضعیت جسمی بسیار وخیم از وی گزارش شده بود. دادستانی عربستان ایشان را به اتهام کمک به تروریست‌ها، تحریک به اغتشاش و محاربه در زندان نگه داشته؛ و حکم اعدام وی را صادر کرده است. در این شرایط عفو بین‌الملل آزادی شیخ نمر باقر النمر را خواستار شده است و تلاش‏ها و اعتراضات مردمی برای آزادی ایشان همچنان ادامه دارد.

در این شرایط حذف نمر برای عربستان دارای معنای امنیتی بالایی است. چه آنکه هرگونه آزادی وی قطعا موضوعات جدید در باب حکومت آل سعود را مطرح می کند و دامنه اعتراضات را گسترش می دهد. از سوی دیگر صدور حکم اعدام برای شیخ نمر نیز دارای تبعات شدیدی برای عربستان خواهد بود و باعث خواهد شد اعتراضات از نوعی دیگر علیه حکومت عربستان اعمال شود که قطعا تبعات بسیار سنگینی بر این حکومت تحمیل می کند. در شرایط فعلی بین اللمللی و آشفتگی موجود منطقه و تصمیم هایی که هرز ازچندگاه از سوی کشورهای غربی در باب ضرورت اصلاحات در عربستان و حتی برخی نقشه ها برای تجزیه این کشور و نیز اوضاع یمن وجود دارد، ممکن است معامله ای بر سر بودن یا نبودن آل سعود در عربستان باشد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

الله اکبر شیعیان معترض در مسجدالنبی

هشدار آیت الله مکارم به آل سعود

مبارزات شاگرد خمینی ادامه می یابد!