تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار متناقض منتشرشده در مورد نحوه برقراری تماس تلفنی میان روسای ‌جمهوری ایران و آمریکا، توضیحاتی ارائه داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از توضیحات ظریف تا واکنش احمدی نژاد به گفتگو + تکذیبیه


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار متناقض منتشرشده در مورد نحوه برقراری تماس تلفنی میان روسای ‌جمهوری ایران و آمریکا، توضیحاتی ارائه داد.

توضیحات ظریف در مورد تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و ایران

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با انتشار مطلبی به اخبار ضد و نقیض در مورد نحوه برقراری تماس تلفنی میان «باراک اوباما» و دکتر «حسن روحانی» روسای‌جمهور آمریکا و ایران واکنش نشان داد. به گفته وزیر خارجه کشورمان مقامات آمریکایی پیش از این تماس، چندین بار برای انجام هماهنگی و برقراری تماس تلفنی میان روسای‌جمهور دو کشور تلاش کرده بودند. نهایتا این تماس در آخرین لحظات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا، انجام گرفته است.

اوباما

ظریف در مورد آخرین ساعات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا نوشته است: پس از بازگشت به هتل برای خداحافظی با دکتر روحانی و هیئت همراه ایشان متوجه شدم که آقای اوباما می خواهد تلفن بزند. از آغاز هفته که مقامات آمریکایی درخواست ملاقات بین دو رییس جمهور را مطرح کرده بودند و به دلایل مختلف عملی نشده بود، کم و بیش تماس‌های غیررسمی بین دو هیئت ادامه داشت.

وی افزود: در این میان ملاقات بنده و آقای کری در حاشیه جلسه 1+5 صورت گرفت و بعد هم در ادامه تماس‌های غیررسمی مشخص شده بود که ممکن است دو رییس بتوانند تلفنی صحبت کنند. در زمانی که من جلسه عدم تعهد را اداره می‌کردم 5-6 بار آمریکایی‌ها تماس گرفته بودند تا گفتگوی تلفنی را تنظیم کنند و نهایتا این گفتگو در آستانه ترک هتل توسط دکتر روحانی انجام شد که در آن بر اراده سیاسی طرفین برای حل موضوع هسته ای در کمترین زمان ممکن و دستور به آقای کری و بنده برای رسیدن به راه حل سریع تأکید شد.

ظریف در مورد محتوای این مکالمه تلفنی نیز گفته است: مکالمه محترمانه و مثبت بود و انشاءالله شروع خوبی برای کاری بس دشوار که حمایت همه را می‌طلبد و صبر مردم و اعتماد به کارگزاران و خودداری از قضاوت های سریع و جناحی.

به گفته وزیر خارجه کشورمان مقامات آمریکایی پیش از این تماس، چندین بار برای انجام هماهنگی و برقراری تماس تلفنی میان روسای‌جمهور دو کشور تلاش کرده بودند. نهایتا این تماس در آخرین لحظات حضور رئیس‌جمهور در آمریکا، انجام گرفته است

وزیر خارجه ایران در ادامه این مطلب که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده، آورده است: در رزیدانس، جلسه 4 ساعته با تعدادی از دانشمندان هسته ای صاحب نام و برجسته آمریکایی داشتیم که نظرات خودشان را در مورد روش های فنی ایمن سازی برنامه هسته ای ایران از خطر اشاعه مطرح کردند که بسیار قابل استفاده بود. نماینده محترم سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در 1+5 در نیویورک حضور دارند هم در جلسه تشریف داشتند. مجموعا جلسه خوب و سازنده ای بود.

هفت هشت سال قبل هم، در دوران سفارتم در نیویورک، که همزمان مسئول مذاکرات هسته ای بودم، با برخی از این افراد جلسات طولانی و متعددی در همین رزیدانس داشتم، که به طرحی منجر شد که در اواخر دوران مسئولیتم در فروردین 84 در پاریس به سه کشور اروپایی ارائه کردم (ضمنا برای ثبت در تاریخ، استفاده از پاورپوینت از آن طرح شروع شد!!). متاسفانه به دلیل فشار بولتن (معاون وقت وزارت خارجه آمریکا) بر اروپایی ها آن طرح به نتیجه نرسید که همه اذعان دارند اگر به نتیجه رسیده بود شرایط دیگری ایجاد شده بود.

امروز هم که روز یک شنبه است انشاءالله ساعت 8 و نیم صبح به استودیوی شبکه ABC در نیویورک خواهم رفت تا در یک مصاحبه زنده شرکت کنم. صبح های یک شنبه شبکه های تلویزیونی آمریکا برنامه های مشابهی دارند که به آنها Sunday Morning Talk Shows می گویند و بسیار پربیننده هستند. هر هفته هم چند تن از مقامات آمریکا در این برنامه ها شرکت می کنند.

امروز رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور ایران تماس می‌گیرد، به برکت آبروی خون شهداست که برای کشور ما عزت و شرافت به ارمغان آورده‌اند و باعث عزتمندی ایران اسلامی شده‌اند

من اولین بار حدود 26 سال قبل در همین برنامه به همراه عصمت کتانی سفیر وقت عراق شرکت کردم. به دلیل جنگ ایران و عراق حاضر نشدیم به یک استودیو برویم و در دو اطاق نشستیم و دعوای مودبانه ای داشتیم. مرحوم آقای کتانی کرد بود و بسیار متین. البته هم آقای کتانی و هم مجری آن زمان برنامه سال ها قبل فوت کردند. "و انا بهم لاحقون." اگر باور کنیم!

بعد از مصاحبه هم با یکی از اساتید برجسته و وطن دوست ایرانی که از کالیفرنیا (6 ساعت پرواز مستقیم تا نیویورک) تشریف آورده اند تا حقیر فدوی را ببینند دیدار خواهم کرد. سپس با 15 نفر از اساتید برجسته و سیاسیون آمریکایی ناهار خواهم خورد و شام را هم در خدمت جوانان دانشمند نخبه ایرانی خواهم بود که برای آن برنامه لحظه شماری می کنم. آن طور که در فهرست شرکت کنندگان دیدم اساتیدی از هاروارد و ام ای تی و .. همه کم و بیش زیر سی سال.

نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره تماس اوباما با روحانی

آیت‌الله جوادی آملی نظر خود را درباره گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا اظهار کرد.

آیت‌الله جوادی آملی در بخشی از دیدار خود با محمد دلبری شهردار جدید قم، تصریح کرد: اینکه امروز رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور ایران تماس می‌گیرد، به برکت آبروی خون شهداست که برای کشور ما عزت و شرافت به ارمغان آورده‌اند و باعث عزتمندی ایران اسلامی شده‌اند.

احمدی نژاد

واکنش احمدی‌نژاد به گفت‌وگوی روحانی و اوباما + تکذیبیه

یک سایت خبری، واکنش رئیس‌جمهور سابق به گفتگوی روحانی و اوباما را روایت کرده بود اما این خبر توسط دفتر محمود احمدی نژاد تکذیب شد.

خبر روایت شده از این قرار بود که محمود احمدی‌نژاد در حالی که قصد داشت وارد ساختمان لاله شود، با خبرنگار سایت خبری تیک مواجه شد.

خبرنگار از او پرسید که نظرتان در مورد سخنان دکتر روحانی در سازمان ملل و تقاضای اوباما برای گفت‌وگو با ایشان چیست؟

احمدی‌نژاد گفت: من نمی‌دانم کلاً!

وی با بیان اینکه «اصلا نمی‌دانم ماجرا چیست»، خطاب به خبرنگار گفت: «چه می‌دونم والا.»

وقتی خبرنگار، ماجرای تماس اوباما را برایش تعریف کرد، در حالی که از آن خنده‌های همیشگی خبری نبود، گفت: حتما این کار درست بوده دیگه!

تکذیب مصاحبه احمدی نژاد درباره روحانی

دفتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق در اطلاعیه ای انتشار خبری پیرامون مصاحبه وی با یکی از سایت‌های خبری درباره سفر روحانی به نیویورک را تکذیب  کرد.

در متن این تکذیبیه آمده است:

خبر منتشره در برخی سایت‌های خبری با عنوان واکنش احمدی‌نژاد در مورد سفر هیئت ایرانی به نیویورک که در قالب مصاحبه خبرنگار یک سایت خبری با ایشان انتشار یافته از اساس کذب محض و عاری از واقعیت می‌باشد.

دکتر احمدی‌نژاد تاکنون هیچ گونه مصاحبه یا گفت‌وگویی با هیچ فرد یا رسانه‌ای در خصوص سفر هیئت ایرانی به نیویورک و موضوعات پیرامونی آن نداشته و انتشار هرگونه مطلبی به نقل از ایشان در رسانه‌های خبری قویاً تکذیب می‌شود.

محمدرضا عارف نیز در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه تله کام  با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک، این سفر را مناسب ارزیابی کرد و گفته است: رئیس جمهور در این سفر به انتظاراتی که داشتند رسیدند و همچنین گام‎های اولیه برای اعتمادسازی متقابل و حل مساله‎ی هسته‌ای برداشته شد. وی ادامه داد: امیدواریم با تدبیر و همکاری دو طرف این مساله هر چه سریع‌تر به سامان برسد و بتوانیم برنامه‌های خود را در این باره اجرا کنیم.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس/ ایسنا/ الف / تسنیم