تبیان، دستیار زندگی
روزنامه زمان چاپ ترکیه در تحلیلی با تاکید بر اشتباه بودن محاسبات آمریکا و اسرائیل درجنگ افروزی علیه لبنان و دشوار بودن از بین بردن مقاومت حزب الله،نوشت :درگیری های اخیر یعنی پاسخ اسرائیل به ربوده شدن دو سرباز خود و همچنین پا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاکسازی حزب الله؛ یک "بازی کودکانه"


روزنامه زمان چاپ ترکیه در تحلیلی با تاکید بر اشتباه بودن محاسبات آمریکا و اسرائیل درجنگ افروزی علیه لبنان و دشوار بودن از بین بردن مقاومت حزب الله،نوشت :درگیری های اخیر یعنی پاسخ اسرائیل به ربوده شدن دو سرباز خود و همچنین پاسخ حزب الله به حملات اسرائیل برای هر دو طرف و همچنین آمریکا دور از انتظار و مبهوت کننده بود.

این روزنامه در تحلیل خود آورده است: تحولات اخیر نشان داده است که پاکسازی حزب الله یک "بازی کودکانه" است و در حقیقت آنگونه که در نشریه اکونومیست چاپ انگلیس آمده است، اسرائیل اکنون در موقعیتی است که می داند که از بین بردن حزب الله کار ساده ای نیست.

"ملیح جان" استادیار دانشگاه و کارشناس روابط بین المللی در تحلیل خود می نویسد: اسرائیل( در جنگ افروزی) پیشرفتی نداشته و در عوض موقعیت حزب کادیما رو به وخامت نهاده است و این جنگ تاثیراتی نیز در خاورمیانه و جهان اسلام برجای گذاشته است و اسرائیل را به سوی بن بست می برد.

این کارشناس همچنین در ادامه تحلیل خود اسرائیل را به یکاردک گیج تشبیه می کند که در حال ایفای نقش خود است.

این استاد دانشگاه ، بزرگترین اشتباه اسرائیل را این می داند که تل آویو تغییرات و پویایی های خاورمیانه و ابعاد بازی جهانی را در این مرحله نمی بیند.

به نوشته این روزنامه، اسرائیل پیشتر با فلسطینیان در حوزه خود درگیر بوده و همه چیز را از نزدیک ملاحظه می کرده است، اما اکنون از زمانی که اسرائیل اهداف خود را با آمریکا توسعه داده وضعیت فرق کرده است و روند مخالفت با ائتلاف آمریکایی- اسرائیل از سوی حماس- حزب الله آغاز شد و این مسئله از سوی گروههای مقاومت و تحولات مربوط به جهان عرب دنبال شد و در این مرحله مخالفت با ائتلاف آمریکا و اسرائیل در سراسر جهان در حال گسترش است.

این روزنامه همچنین در ادامه می نویسد: هدف آمریکا و اسرائیل این بود که ایران و سوریه را در رابطه با حماس و حزب الله در وضعیت دشواری قرار دهند، اما این مسئله به گونه دیگری پدیدار شد و تمام محاسبات اشتباه از آب درآمد و برعکس به احتمال بسیار زیاد به نظر می رسد هدف حزب الله و کشورهایی که از آن حمایت می کنند، این بوده است که خواستند اسرائیل را در باتلاق عمیقی فرو ببرند و سید حسن نصر الله آنها را با جنگ های چرکی رو به رو کند و وی سعی دارد نه تنها آنها را در باتلاق فرو ببرد، بلکه می خواهد آنها را با جنگ روانی نیز رو به رو نماید.

اشتباه بزرگ دیگر اسرائیل به باوراین نویسنده این بود که تصورش بر این بود، پس از حملات شدید بر حزب الله ؛ دولت و ملت لبنان، سازمانی که به هر نحوی سیاسی شده را رد خواهند کرد،اما به عقیده این کارشناس مسائل بین المللی در این مرحله حزب الله تبدیل به امیدی برای مردم و دولت لبنان شد و به جای ایجاد اختلاف بین سنی و شیعه، ائتلافی بین این دو در منطقه به وجود آمد و از ایران،عراق تا پاکستان، حمایت ها گسترده ای صورت گرفت و حزب الله با فراخوانی خود برای دفاع از خاک لبنان اقدامی مؤثر برای اتحاد گروههای مذهبی و منطقه ای مختلف فراهم کرد و با وجود تاکتیکهای جنگی خود با موفقیت، به حزب سیاسی مشروع تبدیل شد و رویداد نشان داد که اسرائیل بار دیگر نخواهد توانست از این سری از وقایع سودی ببرد.

در ادامه این تحلیل، با اشاره به حمایت افکار عمومی عربی از حزب الله می نویسد: سید حسن نصرالله امروز تبدیل به قهرمان خلق عرب شده است و حملات اسرائیل که انتظار می رفت افتراق مذاهب را شعله ورکند،ناسیونالیسم عربی را دامن زده است و سبب همراهی افکار عمومی با مقاومت شده که رهبران کشورهای عربی نمی خواهند این حرکت به ضرر آنها تمام شود.

منبع: خبرگزاری مهر


لینک مطالب مرتبط:

سران عرب نگران الگوبرداری جوانان سنی

اسرائیل از نوار غزه عقب نشینی کرد

دوران سخت و ‌تحمل‌ناپذیر برای صهیونیست‌ها؟

کی بود؛ کی بود؛ ایران بود...

سانسور، حربه صهیونیست‌ها برای پنهان كردن پیروزی‌های حزب‌الله

متن كامل سخنان سید حسن نصر‌الله

پس از بحران

دیدار بوش و بلر برای رسیدن به یک صلح پایدار!

حملات «جنون آمیز» علیه لبنان

این درد را درمان کجاست؟!

مسلمان شدن دختر دانش آموز اسراییلی

تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به مكه

ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی

صهیونیسم از نگاه صهیونیست ها ...