تبیان، دستیار زندگی
حدود سه سال قبل، دادگاهی در «سات بند» ایالت ایندیانا از وقوع تقلب در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۰۸ آمریکا که باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا و هیلاری کلینتون نامزد کنونی حزب دموکرات در انتخابات پیش روی آمریکا که هر دو در آن شرکت داشتند، خبر داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخلفات در انتخابات آمریکا

حدود سه سال قبل، دادگاهی در «سات بند» ایالت ایندیانا از وقوع تقلب در انتخابات مقدماتی سال 2008 آمریکا که باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا و هیلاری کلینتون نامزد کنونی حزب دموکرات در انتخابات پیش روی آمریکا که هر دو در آن شرکت داشتند، خبر داد.

رضایی - بخش سیاست تبیان
انتخابات امریکا

انتخابات، مهم ترین مجرای برقراری دموکراسی و معیاری برای ارزیابی جایگاه نقش آفرینی مردم یک کشور در صحنه های سیاسی آن است. در واقع انتخابات را می توان ابزاری دانست که از طریق آن اراده مردم در شکل گیری نهادهای سیاسی و تعیین متصدیان اعمال قدرت سیاسی به ظهور می رسد و از این طریق، مردم در عرصه های تصمیم گیری، اجرا و نظارت در اداره امور کشور، به ایفای سهم خود می پردازند.
امروزه در بسیاری از کشورهای دموکراتیک جهان، انتخاب متصدیان امور در نهادهای مهم سیاسی مانند پارلمان، ریاست جمهوری، شورای شهر، شهرداری ها و ... به رای مردم گذاشته می شود و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایه مردم سالاری دینی از این قاعده مستثنی نیست.
نظام انتخاباتی هر کشور تعیین کننده قانون بازی و رقابتی است که میان گروه های مختلف سیاسی در جریان است اما با وجود مجراهای نظارتی و قانونی در نظام انتخابات، باز هم می توان شاهد تخلفات بود. اگرچه این گونه کارشکنی ها در کشورهای در حال توسعه و دارای سیستم سیاسی شکننده به وفور مشاهده می شود اما با این حال کشورهای غربی، توسعه یافته و به اصطلاح دموکراتیک نیز از این اتهام به صورت کامل مبرا نیستند.

این احتمال وجود دارد که یک نامزد، اکثریت آرای مردم را به دست نیاورده باشد اما اکثریت آرای الکترال را به دست بیاورد و برنده انتخابات شود

در همین راستا اگر چه بسیاری از تحلیلگران نحوه برگزاری انتخابات در آمریکا را نمود اصلی دموکراسی در جهان اعلام می کنند اما باز هم انتقادات بسیاری از این سیستم انتخاباتی می شود.
در آمریکا در سطح دولت فدرال، رئیس جمهور از طریق یک سیستم دو مرحله ای انتخابات از یک سو توسط مردم و از سوی دیگر توسط هیات های انتخابی موسوم به الکترال کالج برای چهار سال برگزیده می شود.
 اما یکی از نقاط انتقادآمیز در سیستم انتخاباتی آمریکا این است که این احتمال وجود دارد که یک نامزد، اکثریت آرای مردم را به دست نیاورده باشد اما اکثریت آرای الکترال را به دست بیاورد و برنده انتخابات شود. این مسئله ای است که در انتخابات سال 2000 روی داد.
به عبارت دیگر، اگر نامزدی اکثریت آرای مردم در 11 ایالت پرجمعیت یعنی کالیفرنیا، نیویورک، تگزاس، فلوریدا، پنسیلوانیا، ایلی نویز، اوهایو، میشیگان، نیوجرسی، کارولینای شمالی و جورجیا را به دست آورد رئیس جمهور می شود، حتی اگر در 39 ایالت کم جمعیت تر هیچ رأیی به دست نیاورده باشد. مجموع آرای الکترال آن یازده ایالت به 270 می رسد و این حد نصابی است که نامزد برنده باید از مجموع 538 رأی الکترال به دست آورد.
به این ترتیب چون جمعیت ساکنان 39 ایالتی که به نامزد برنده رأی نداده اند، از مجموع شهروندان 11 ایالت اصلی بیشتر است، بنابراین نامزد برنده بدون اینکه رأی اکثریت مردم را به دست آورده باشد با مجموع آرای الکترال یازده ایالت پرجمعیت به کاخ سفید می رود.
در انتخابات سال 2000، ال گور - کاندیدای حزب دموکرات - تقریبا 500 هزار رای بیشتر از جرج بوش به دست آورد اما به دلیل آنکه جورج بوش موفق شده بود آرای الکترال بیشتری به دست بیاورد (271 به 266 و یک رای غایب)، جورج بوش پسر به عنوان چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

انتخابات آمریکا به گونه ای است که راه برای انجام هر گونه تخلفی بسته است اما تنها با مروری بر تاریخ انتخابات این کشور می توان شاهد برخی تخلف های ریز و درشت کاندیداهای انتخاباتی در برخی دوره ها بود

همچنین از دیگر انتقادات وارده بر نظام انتخاباتی آمریکا قدیمی بودن آن است. این قانون در دهه 1700 میلادی یعنی تقریبا حدود سه قرن پیش نوشته شده است که با توجه به شرایط حاکم بر عرصه بین المللی و پویایی آن نیازمند انجام اصلاحات و بازنگری است.
با این حال برخی بر این باورند که انتخابات آمریکا به گونه ای است که راه برای انجام هر گونه تخلفی بسته است اما تنها با مروری بر تاریخ انتخابات این کشور می توان شاهد برخی تخلف های ریز و درشت کاندیداهای انتخاباتی در برخی دوره ها بود.
حدود سه سال قبل، دادگاهی در «سات بند» ایالت ایندیانا از وقوع تقلب در انتخابات مقدماتی سال 2008 آمریکا که باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا و هیلاری کلینتون نامزد کنونی حزب دموکرات در انتخابات پیش روی آمریکا که هر دو در آن شرکت داشتند، خبر داد.
طبق قوانین داخلی آمریکا هر نامزد باید بتواند در هر منطقه انتخاباتی حداقل 500 امضا در حمایت از خود جذب کند تا بتواند در انتخابات مقدماتی شرکت کند. این دادگاه دو نفر از اعضای هیئت انتخاباتی این ایالت را به دلیل جعل امضا در حمایت از باراک اوباما و هیلاری کلینتون محکوم کرد.
"بوچ مورگان" رئیس حزب دموکرات در منطقه «سنت جوزف» و «داستین بلیث» از اعضای سابق کمیته انتخابات ایندیا، هر دو اتهامات خود را پذیرفتند.
اکنون بار دیگر در آمریکا بازار کمپین های انتخاباتی داغ است. در یک سوی این کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و در سوی دیگر دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه حضور دارند. نامزدها برای جذب آرای بیشتر دست به هر کاری می زنند و کسی چه می داند، شاید در این مسیر از راه راست نیز خارج شده و دست به تخلف بزنند. با این حال، باید منتظر ماند و دید که در آینده چه کسی خواهد توانست بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند.