تبیان، دستیار زندگی
بحران هایی نظیر بحران بدهی کشورهای اروپایی، این اتحادیه را تا سر حد فروپاشی به پیش برد اما مقاومت کشورهای متنفذی چون آلمان و فرانسه مانع این فورپاشی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروج بریتانیا، صعود یا سقوط؟

بحران هایی نظیر بحران بدهی کشورهای اروپایی، این اتحادیه را تا سر حد فروپاشی به پیش برد اما مقاومت کشورهای متنفذی چون آلمان و فرانسه مانع این فورپاشی شد.

پور رشیدی - بخش سیاست تبیان
بریتانیا انگلیس

راستگرایان بریتانیا به آرزوی چند دهه ای خود مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا دست یافتند و با رای نزدیک به 52 درصدی رویای خود را تعبیر کردند. حال سوال اینجاست که آیا این فرآیند به نفع اتحادیه اروپاست یا خیر؟
زمانی که اتحادیه صادرکنندگان زغال سنگ و فولاد در اروپا شکل می گرفت ، کسی به این فکر نمی کرد که روزی این اتحادیه بتواند با 27 عضو به عنوان یکی از قدرت ها و مولفه های اصلی قدرت جهانی ایفای نقش کند. تحولات متعدد اروپا توانست زمینه های قدرت این اتحادیه را فراهم نماید و سرانجام اتحادیه ای متشکل از کشورهای مختلف به نام اتحادیه اروپا شکل گرفت. 
بحران های متعددی بر سر راه این اتحادیه ایجاد شد اما اتحادیه با قدرت پیش رفت و حتی در مواردی به عنوان رقیب ایالات متحده آمریکا در صحنه ظاهر شد. اگرچه عده ای از منتقدان ، معتقد بودند که اتحادیه اروپا دنباله رو آمریکاست، اما واقعیت این بود که این اتحادیه برای مقابله با آمریکا به وجود آمده بود و یا حداقل بعدها خط مشی خود را بر این اساس تعریف کرده بود. بحران هایی نظیر بحران بدهی کشورهای اروپایی ، این اتحادیه را تا سر حد فروپاشی به پیش برد اما مقاومت کشورهای متنفذی چون آلمان و فرانسه مانع این فروپاشی شد.

اقتصاد بریتانیا، اقتصادی قدرتمند است و توانایی تاثیر گذاری بر بسیاری از حوزه های اتحادیه اروپا و جهان را دارد

زمزمه هایی نیز در داخل این اتحادیه و برخی احزاب راست گرا شنیده می شد که معتقد بودند چرا کشورهای قدرتمند اروپا باید تاوان ندانم کاری های کشورهای ضعیف را بدهند؟ در آن دوره کسی به خود اجاره نمیداد که این صداها را بشنود اما این بار ماجرا به شکلی دیگر تعبیر شده است. پاسخ مثبت رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه، صدای مخالفان را واضح تر کرده است و در بسیاری از کشورهای تمایل برای خروج از اتحادیه به گوش می رسد از هلند در شمال اروپا گرفته تا ایتالیا در جنوب این اتحادیه، صداهایی مخالفی از تداوم عضویت شنیده می شود؛ صداهایی که معلوم نیست آیا به زودی تعبیر خواهند شد یا خیر؟ صداهایی که این بار قدرت گرفته و پیروزی راستگرایان را فردا می زند. اما خروج انگلستان چه نتایج و تبعاتی خواهد داشت؟ در وهله اول باید تاکید کرد که این اتحادیه یکی از یاران قدیمی خود و یکی از اعضای دائم شورای امنیت را از دست می دهد. 
این امر در آینده ممکن است این اتحادیه را برای اتخاذ برخی مواضع دچار چالش نماید. از بابی دیگر، اقتصاد بریتانیا، اقتصادی قدرتمند است و توانایی تاثیر گذاری بر بسیاری از حوزه های اتحادیه اروپا و جهان را دارد. حداقل در بعد کلونی ها و حوزه بریتانیا کبیر و کشورهای مشترک المنافع، هرگونه تغییری تاثیرگذار خواهد بود. کما اینکه از زمان اعلام نتایج، شاهد تغییراتی در بورس های کشورهای مختلف در حوزه های متفاوت جهان بودیم که خود نمادی از تاثیرگذاری این جریان بر اقتصاد اروپا و جهان است. 
از سوی دیگر این جدایی همانگونه که پیشتر گفته شد، تاثیرات جدی بر سایر کشورهای خواهد گذاشت و بنیه های سیاسی و قدرت این اتحادیه را تضعیف خواهد کرد. 
در مرحله بعد شرکت ها و بخش خصوصی مستقر در بریتانیا با مشکل مواجه خواهند شد چرا که خود را با شرایط اتحادیه اروپا وفق داده اند اما این بار باید به گونه ای دیگر آرایش خود را تنظیم کنند. در شرایط کلی بعید به نظر می رسد که بریتانیا قدرت خود را در صحنه جهانی از دست بدهد اما برعکس اتحادیه اروپا، گامی به عقب خواهد رفت و زمینه های تضعیفش بیش از گذشته فراهم خواهد شد.