تبیان، دستیار زندگی
برخی رسانه ها از اهانت جدید رژیم عربستان سعودی به قرآن خبر داده و در این راستا نوشته بودند که در بازارهای این کشور، لباس های خوابی با نقش آیات قرآن عرضه می شود اما واقعیت امر این است که ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهانت مجدد به قرآن در عربستان


برخی رسانه‌ها از اهانت جدید رژیم عربستان سعودی به قرآن خبر داده و در این راستا نوشته بودند که در بازارهای این کشور، لباس‌های خوابی با نقش آیات قرآن عرضه می‌شود اما واقعیت امر این است که ...
اهانت به قرآن در عربستان

برخی رسانه‌ها از اهانت جدید رژیم عربستان سعودی به قرآن خبر داده و در این راستا نوشته بودند که در بازارهای این کشور، لباس‌های خوابی با نقش آیات قرآن عرضه می‌شود و اینکه «شیخ خالد الحبشی» امام جماعت مسجد «السلیمان» شهر جده با انتشار تصاویری از عرضه این لباس‌ها در بازارهای عربستان از بی‌بند و باری حاکم بر این کشور و بی‌تفاوتی حکومت سعودی در قبال آن انتقاد کرده بود.
واقعیت امر این است که این اولین باری نیست که خبرهایی در زمینه اهانت به قرآن در عربستان سعودی منتشر می‌شود، پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از بیرون کشیدن ده‌ها جلد قرآن کریم از کانال فاضلابی در شهر «طائف» عربستان خبر داده بودند و اینکه پلیس این شهر به این موضوع اذعان کرده بود.
پیش از آن نیز یک دانش آموز عربستانی، بیش از 90 نسخه از قرآن کریم را در فاضلاب و آبراهه‌های محل ورود  باران و سیل در روستای قروی طائف پیدا کرده بود.
اهانت به قرآن حتی به زندان‌های عربستان نیز کشیده شده است، به گونه‌ای که سال گذشته شماری از مردم عربستان در اعتراض به اقدام مسئولان یكی از زندان‌های این كشور در اهانت به ساحت مقدس قرآن كریم تظاهرات كرده بودند.
در این تظاهرات فعالان و مردم عربستان اهانت به ساحت مقدس قرآن كریم در زندان سیاسی «الحائر» عربستان سعودی را محکوم و در این راستا فعالان فضای مجازی فاش کرده بودند كه مسئولان زندان مزبور در اقدامی كه برای تحقیر زندانیان و انتقام از آنها صورت گرفته بود، اموال شخصی آنها را مصادره و نسخه‌های قرآن ‌را پاره كرده بودند.
تمام این اهانت‌ها درحالی صورت می‌گیرد که حکومت عربستان سعودی و مهمتر از آن کمیته مذهبی معروف به «هیات امر به معروف و نهی از منکر» سعودی‌ها که اعضای آن را مفتی‌های وهابی سعودی تشکیل می‌دهند و کوچک‌ترین و خصوصی‌ترین رفتار و برخورد شهروندان عربستانی از دید آنها مخفی نمی‌ماند و با واکنش بسیار تند و مجازات غیر منطقی آنها مواجه می‌شود، در قبال این توهین‌ها سکوت می‌کنند.

این اولین باری نیست که خبرهایی در زمینه اهانت به قرآن در عربستان سعودی منتشر می‌شود، پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از بیرون کشیدن ده‌ها جلد قرآن کریم از کانال فاضلابی در شهر «طائف» عربستان خبر داده بودند

آدمی از سکوت آنها متعجب می‌شود، به خصوص اگر بدانید که در عربستان سعودی اگر زائری که قرآن می‌خواند، وقتی پس از اتمام تلاوت به سجده شکر برود، با اعتراض ماموران سعودی مواجه می‌شود که چرا قرآن را بر زمین  گذاشته‌اید و آن فرد را متهم به بی‌احترامی به قرآن می‌کنند.
سوال این است، سعودی‌هایی که در صورت بر زمین گذاشتن قرآن توسط زائران بعد از تلاوت، آن را اهانت به قرآن می‌دانند، چرا در برابر سوزاندن قرآن سکوت کرده‌اند.
سعودی‌ها در این خصوص سابقه‌ای دیرینه دارند، آنها نه تنها در قبال توهین به قرآن در کشورشان سکوت می‌کنند، بلکه در قبال توهین‌های بین المللی صورت گرفته به این کتاب مقدس نیز همواره سکوت اختیار کرده‌اند.
اهانت نژادپرستان و تندروهای آمریکایی به قرآن مجید، از جمله توسط کشیش جان آمریکایی نمونه بارز این امر است که با سکوت دردناک حکومت سعودی و پادشاه این کشور که خود را «خادم حرمین شریفین» می‌نامد، مواجه شد.
موضوع بسیار دردناک در حادثه قرآن سوزی توسط کشیش آمریکایی این بود که «آنجلا مرکل»، صدر اعظم آلمان اهانت به قرآن را محکوم کرد، اما صدایی از حاکمان سعودی به گوش نرسید.
مسئله بسیار تاسف برانگیز این است که حکومت سعودی حتی در کلام هم آتش زدن قرآن را محکوم نکرد و واکنشی از خود نشان نداد.
اهانت عربستان به قران


در چنین مواردی که آشکارا و علنی به ساحت مقدس قرآن کریم چه داخل عربستان و چه خارج این کشور در عرصه بین المللی اهانت می‌شود، آیا نباید پرسید که کجاست عربستانی که پادشاه آن ناظر بر برگزاری گفت‌وگوی تمدنهاست؟
در جایی که عربستان سعودی در کشورهایی مانند بحرین و یمن اقدام به تخریب مساجد، این خانه‌های خدا می‌کند و قرآن‌های موجود در آنها را به آتش می‌کشد، طبیعی است که در برابر این اهانت‌ها نیز ساکت بماند.
کسی در برابر این اهانت‌ها واکنش نشان می‌دهد که عمل کننده به قرآن باشد، در جایی که سعودی‌ها از تروریسم افراط گرایی مانند «داعش» حمایت می‌کنند، داعشی که تمام اصول و مبانی اسلام و قرآن را زیر پا می‌گذارد، نباید انتظار داشت که در برابر اهانت به قرآن از خود واکنشی نشان دهد.
حکومت سعودی و خاندان حاکم بر آن اگر می‌خواستند، در برابر این هتک حرمت‌ها از خود واکنش نشان دهد، خیلی پیش‌تر از اینها می‌بایست در قبال اشغال قدس شریف و توهین‌ها و تجاوزهای صورت گرفته به مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد و رژیمی که مدعی رهبری جهان اسلام است، مسلمانان را برای آزادسازی قدس شریف و مسجد الاقصی رهبری می‌کرد.
اما حکومتی که خود به گواه تاریخ و مستندات غیر قابل انکار ساخته و پرداخته استعمار پیری همچون «انگلیس» و امپریالیسم جهانی همچون «آمریکا» است، چگونه می‌تواند، مدافع اسلام و قرآن باشد.
بی‌شک وقوع چنین اهانت‌هایی آن هم داخل کشور عربستان و ادامه سکوت حکومت سعودی بیانگر چهره واقعی و ماهیت حقیقی این خاندان و اهدافی است که آنها در ضربه زدن به اسلام و مسلمانان دنبال می‌کنند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان



مطالب مرتبط:
عربستان و تراکم بحران ها
عربستان، انصارالله و داعش 
چرا از سفر پادشاه عربستان به فرانسه جنجالی به پا شده است