تبیان، دستیار زندگی
سفر همزمان وزیر دفاع عربستان سعودی و ولیعهد پادشاه امارات با پوشش پیگیری مسابقات فرمول یک در سواچی برای بسیاری از تحلیل گران سیاسی جای تأمل دارد. در شرایطی که روسیه چند روزی است مواضع داعش را مورد حمله هوایی قرار داده است و و عربستان سعودی و امارات با روی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوتین سوریه را می فروشد؟

سفر همزمان وزیر دفاع عربستان سعودی و ولیعهد پادشاه امارات با پوشش پیگیری مسابقات فرمول یک در سواچی برای بسیاری از تحلیل گران سیاسی جای تأمل دارد. در شرایطی که روسیه چند روزی است مواضع داعش را مورد حمله هوایی قرار داده است و و عربستان سعودی و امارات با روی دیگر جنگ نابرابر در یمن و حمایت از گروه های تروریستی مواجه شده اند

دکتر سمیه جولایی - بخش سیاست تبیان
وزیر دفاع عربستان سعودی

عربستان سعودی که از حدود پنج سال قبل به لحاظ لوجستیکی و ایدئولوژیکی به حمایت از تروریست های سازمان های داعش، جبهه النصره و ... در سوریه و عراق پرداخت، چند روزی است که با حملات هوایی و کوبنده ی روسیه در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه مواجه شده و این برای عربستان سعودی به معنای پایانی ناخوشآیند برای برنامه ی پر هزینه ی بر اندازی بشار اسد محسوب می شود.
از سوی دیگر عربستان سعودی حدود هشت ماه پیش با هدف برقراری توازن قدرت در منطقه به یمن با بهانه ی از بین بردن حوثی ها حمله کرد و زیرساخت های این کشور ضعیف و فقیر عربی را از بین برده و می برد. حمله به مناطق مسکونی یمن به رهبری وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان جنایات جنگی غیر قابل توصیفی را رقم زده به طوری که اغلب شهدای این حملات، زنان و کودکان بی دفاع یمنی هستند. با این وجود، مردم یمن همچنان محکم ایستاده اند و عربستان سعودی نتوانسته این کشور را تجزیه کرده و یا حوثی ها را مهار کند، چه این که شمار کشته شدگان سعودی و اماراتی که به دست یمنی ها از بین رفته اند نیز بالا بوده و این کشته ها جزء افسران رده بالای سعودی و اماراتی بوده اند.

سفر بن سلمان به مسکو در حالی است که همواره مقصد، مأوا و قبله ی سران سعودی کاخ سفید بوده نه کاخ کرملین و آن هم  برای دریافت دستورات از مستکبر بزرگ یعنی آمریکا، نه خواهش برای تغییر مواضع یک دشمن قوی مانند روسیه که سابقه ای در اوکراین دارد!

بعد دیگر ، که خاندان سعودی را از درون شکننده کرده اختلافات میان شاهزاده هاست که با مرگ پادشاه قبلی و انتصاب ولیعهد و ولی ولیعهد بالا گرفته است.
اوج شکست عربستان در سیاست خارجی آن هم در چند جبهه باعث شده که با گذشت چند روز از آغاز حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه، آنها را به تکاپو بیندازد و به چاره اندیشی بیفتند، تا به طریقی پوتین را به این باور برسانند که دست از حمله بردارد. البته سفر بن سلمان به مسکو در حالی است که همواره مقصد، مأوا و قبله ی سران سعودی کاخ سفید بوده نه کاخ کرملین و آن هم  برای دریافت دستورات از مستکبر بزرگ یعنی آمریکا، نه خواهش برای تغییر مواضع یک دشمن قوی مانند روسیه که سابقه ای در اوکراین دارد!
موضع عربستان سعودی نسبت به حملات نظامی روسیه از ابتدا موضع مخالف بود بنابراین الجبیر که در این سفر بن سلمان را همراهی می کند تنها هدف این سفر را ابراز نگرانی سعودی نسبت به دخالت نظامی روسیه در سوریه و صحبت در مورد تحولات منطقه عنوان کرده است. با وجود اطلاعات اندکی که در رابطه با این سفر منتشر شده می توان گفت عربستان سعودی که تاکنون به دنبال تشکیل دولت انتقالی و کنارزدن بشار اسد به هر قیمتی بود، امروز لحن خود را تاحدی ملایم تر کرده و به دنبال راه حل های آبرومندانه ای از باتلاق های خود ساخته اش است.
مسافر دیگر مسکو شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد پادشاه ابوظبی است که با وجود تفاوت در مواضعش با بن سلمان اما حوزه ی مشترکی هم با سعودی دارد، آن هم ترس از افزایش قدرت منطقه ای ایران و ایران به عنوان متحد مسکو و نیز تحمیل جنگ به مردم یمن است. البته روزنامه ی رای الیوم اذعان می کند که امارات هنوز موضع علنی در مورد حمله روسیه به داعش اتخاذ نکرده که البته نباید این به معنای تأیید این حملات تلقی شود.