تبیان، دستیار زندگی
مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را به تصویب رساند که طی آن نقض حقوق بشر در ایران و سوریه را محکوم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطعنامه حقوق بشر علیه ایران


مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که طی آن نقض حقوق بشر در ایران و سوریه را محکوم کرد.

حقوق بشر

نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه حقوق بشری کانادا ضد جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را ناشی از اهداف مغرضانه، سیاسی و برنامه ریزی شده کانادا دانست.

قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد جمهوری اسلامی ایران که پیش از این در کمیته مربوطه رای آورده بود، در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تصویب رسید.

غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی، این حرکت مغرضانه و سیاسی دولت کانادا ضد جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد.

دهقانی اظهار کرد: قطعنامه پیشنهادی کانادا، با رفتارش چند سال اخیرش در زمینه حقوق بشر به ویژه حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه، به وضوح نمایانگر وجود برنامه ریزی قبلی و کار ویژه سیاسی است و حقوق بشر تنها ابزاری برای پیشبرد این برنامه است.

وی افزود: این پیش نویس قطعنامه سیاسی، همراه با پیش داوری و نامتوازن است و از روی عمد، پویایی، طراوت و چند صدایی جامعه ایران را نادیده گرفته است.

سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: برخلاف متن این قطعنامه، جامعه ایران با وجود طیف گسترده‌ای از نگرش‌های سیاسی و تنوع رسانه‌ای، فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های فعالی دارد که نماینده جوامع مختلف و لایه‌های اجتماعی و گروه‌های چندگانه قومی مذهبی کشور ماست.

وی افزود: قطعنامه پیشنهادی کانادا نه تنها تصویری واقعی از ایران ارائه نکرده بلکه تحولات مثبت حقوق بشری جامعه ایران را به ویژه بعد از شروع بکار دولت جدید نادیده گرفته است.

دهقانی گفت: تهیه کننده این متن همچنین آمادگی دائمی دولت جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل مورد غفلت قرار داده و این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران جدیت خود را برای همکاری با ساز و کار بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر (UPR) در زمینه‌های گزارش دهی و نیز اجرای توصیه‌هایی که از کشورهای عضو دریافت می‌کند، نشان داده است.

جمهوری اسلامی ایران شکل گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامه‌هایی را از اساس مردود می‌داند و مایه تاسف است که مکانیزم‌ها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل از سوی برخی کشورهای غربی که بعضا خود آشکارا از ناقضین حقوق بشر در داخل و خارج مرزهای خود به‌حساب می‌آیند، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود: رویکرد مبتنی بر صدور دستور العمل و قطعنامه برای کشوری خاص ، بی حاصل و بر خلاف کار موثر نظام حقوق بشری سازمان ملل است و چنین اقدامی تنها می‌تواند ابزاری برای کسانی تلقی شود که دستورالعملی سیاسی ضد کشورهای خاصی دارند و نه راه کاری برای ترویج حقوق بشر در جهان.

بی تردید چنین قطعنامه و دستورالعمل‌های ویژه برای کشورها، بی‌اعتمادی نسبت به سازمان ملل را افزایش می‌دهد، به اعتبار آن لطمه می‌زند، ذات تبعیض آمیز این رویکرد را بیشتر نمایان و در نهایت همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را دشوار می‌کند.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای همکاری جدی و موثر در زمینه حقوق بشر بر اساس احترام متقابل و رعایت اصل برابری اعلام کرده است.

در این زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه هم با محکوم کردن هر گونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشرعلیه کشورهای مستقل گفت: جمهوری اسلامی ایران شکل گیری، تصویب و محتوای چنین قطعنامه‌هایی را از اساس مردود می‌داند و مایه تاسف است که مکانیزم‌ها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل از سوی برخی کشورهای غربی که بعضا خود آشکارا از ناقضین حقوق بشر در داخل و خارج مرزهای خود به‌حساب می‌آیند، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

بی تردید چنین قطعنامه و دستورالعمل‌های ویژه برای کشورها، بی‌اعتمادی نسبت به سازمان ملل را افزایش می‌دهد، به اعتبار آن لطمه می‌زند، ذات تبعیض آمیز این رویکرد را بیشتر نمایان و در نهایت همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را دشوار می‌کند

مرضیه افخم با بیان این که این قطعنامه با استفاده از منابع مغرض وغیرموثق و به‌طور جانبدارانه تهیه شده است افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مستدل و مستند به ادعاهای مندرج در این قطعنامه پاسخ داده است و اگر بی‌طرفی و دوری از معیار دوگانه مبنای تصمیم بانیان قطعنامه می‌بود ؛ بدون تردید نسبت به ضرورت نداشتن آن وقوف می‌یافتند.

او ادامه داد: در شرایطی که بحران اصلی منطقه جنایات رژیم صهیونیستی و تروریسم و افراط‌گرایی سازمان یافته است، تصویب این قطعنامه، اصرار بر یک سیاست نادرست و از کارافتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه سازوکار یو. پی. آر را محل مناسب و جهانشمول برای ارزیابی حقوق بشر دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سازنده و فعال خود در نشست اخیر یو.پی.آر شورای حقوق بشر سازمان ملل به ارائه دومین گزارش خود پرداخت که طی آن طیف وسیعی از کشورها با شرکت فعالانه در گفت‌وگوها، توصیه‌های خود را نیز مطرح کردند و لازم است این توصیه‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است که در کنار تعهدات مذهبی و پایبندی به قانون اساسی و قوانین عادی خود و معاهدات بین‌المللی، توسعه و ارتقای حقوق بشر در سطح ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی را مورد اهتمام جدی دارد.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش سیاست تبیان


منابع : فرارو / خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط:

قطعنامه علیه اوباما!

قطعنامه‌ای جدید علیه ایران

قطع نامه شورای حکام علیه ایران